کد خبر: در-مورد-همانژیوم-چه-می‌دانید؟-همانژیو
۱۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۷:۰۸
در مورد همانژیوم چه می‌دانید؟/همانژیوم با لیزر قابل درمان نیست!

دکتر سید محمدرضا کلانتر معتمدی فوق تخصص جراحی عروق در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به بیماری کلاف عروقی یا همانژیوم اظهار داشت: همانژیوم ها معمولا یک مالفورماسیون یا غیر طبیعی عروقی هستند.

همانژیوم یا توده خوش خیم

وی افزود: هر سلولی اگر رشد بیشتری داشته باشد می تواند به تومور تبدیل شود؛ عروق نیز اگر رشد بی رویه ای داشته باشد، این رشد بی رویه می تواند منجر به همانژیوم شود.

فوق تخصص جراحی عروق با اشاره به اینکه همانژیوم ها خوش خیم (غیر سرطانی)هستند، گفت: همانژیوم ها معمولا مشکل ساز نیستند و نیاز به درمان هم ندارند و به ندرت این ها نیاز به درمان پیدا می کنند.

دکتر کلانتر معتمدی ادامه داد: اگر همانژیوم ها نزدیک پوست باشند و پوست بدن را درگیر کنند ممکن است به پوست خونریزی دهند به همین دلیل قسمت پوست درگیر با خون باید برداشته شود.

همانژیوم را عمل نکنید

وی اضافه کرد: عمدتا صلاح نیست که همانژیوم ها را دستکاری، عمل و یا سعی در برداشته شدن آنها شود به جزء همانژیوم هایی که منشاء وریدی دارند و توده آنها، رگ وریدی است.

فوق تخصص جراحی عروق بیان داشت: همانژیوم هایی که منشاء وریدی دارند را می توان عمل کرد اما تا جای ممکن بهتر است که سعی در عمل جراحی این نوع توده ها نشود چراکه عوارض حاصل از عمل بیشتر از خود آن، بیمار را اذیت خواهد کرد.

دکتر کلانتر معمتدی در پاسخ به این سوال که اگر همانژیوم روی صورت یا بینی باشد می توان آن را با لیزر عمل کرد یا خیر، تاکید کرد: همانژیوم ها و آنچه که مردم به آن ماه گرفتگی می گویند که یک مالفورماسیون عروقی است که پوست بدون برجستگی، رنگ قرمز پیدا می کند.

درمان عروق ریز یا مویرگی با لیزر

وی ادامه داد: عروق خیلی ریز و یا مویرگی باعث می شوند که قسمتی از پوست قرمز شود که این نوع از بیماری را می توان با لیزر از بین برد اما آنچه که تحت عنوان همانژیوم است را نمی توان با لیزر از بین برد چراکه لیزر کمکی به درمان آن نمی کند.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha