به گزارش گروه اقتصاد سلامتی خبرگزاری سلامت به نقل از شاتا، فرحناز رافع در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو، با اشاره به اینکه ۸۰ درصد ابریشم از کشور چین وارد می‌ شود گفت: ۲۰ درصد ابریشم مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود و از آن در حوزه فرش دستباف استفاده می کنیم.

وی با اشاره به اینکه تنها یک کارخانه در سطح کشور به کار نخ ریسی ابریشم می پردازد ، آن هم با ۱۰ درصد در حال کار است، افزود : مقداری که تولید می شود جوابگوی جامعه فرش نیست، تولیدکنندگان ما حاضرند خریداری کنند اما در بازار ابریشم وجود ندارد. از ابتدای سال تا به امروز ۱۶۱ تن بیشتر ابریشم وارد نکردیم.

رئیس مرکز ملی فرش با اشاره به اینکه در بحث توسعه تجارت ، بازار بین المللی را نباید از دست بدهیم ادامه داد: فرش دستباف میراث کهن این مرز و بوم است. در فرهنگ ما فرش دستباف وجود دارد ، فرش ابریشم ایران در جهان حرف اول را می زند.

رافع با اشاره به اینکه ابریشمی که وارد می‌شود در کاشان فرآوری می‌شود افزود: کیفیت ابریشم های وارداتی پایین است و قیمت آن ۵ برابر قیمت داخلی است. ما در مرکز ملی فرش سند چشم انداز داریم ، برای رونق تولید داخل کشور از تولیدات باید حمایت کرد و زنجیره تامین مواد اولیه را باید راه اندازی کنیم، اگر نخ با کیفیت و با قیمت مناسب باشد از آن استقبال می‌شود .

وی خاطرنشان کرد: نخ نوغانی که در تربت حیدریه تولید می‌شود به صورت صنعتی نیست بلکه سنتی است البته برای گل‌های ابریشم فرش های اصفهان و کاشان استفاده می شود و به درد فرش قم نمی خورد ، ما از لحاظ کمیت مشکل داریم.

گفتنی است که مشکلات تولید ابریشم و واردات بی‌رویه این محصول و تاثیر آن بر صنعت فرش در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما بررسی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha