کد خبر: در-فضای-مجازی-در-خصوص-داروهای-گیاهی-بزر
۲۳ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۵۹
بنفشه اثرات اثبات شده ای بر سیستم تنفسی دارد!

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، حسین رضایی زاده متخصص طب ایرانی گفت: وزیر بهداشت در جشنواره رازی در خصوص طب ایرانی گفتند، این طب باید روشمند، آکادمیک و عالمانه باشد. وزارت بهداشت حمایت صحیح، منطقی و مطابق اصول اخلاقی از طب ایرانی دارد. از سویی وزارت بهداشت تمام قد در برابر ادعاهای واهی و عجیب قریب ایستاده است. محصولاتی از طب ایرانی با تائید وزارت بهداشت وارد باز شده است. در حوزه درمان بیماری هنوز اقدامی انجام نشده است.

رضایی زاده اظهار داشت: در خصوص کنترل کرونا بعد از ابتلا، بیش از 200 ایده پژوهشی به مراکز تحقیقاتی ارسال شده است. حدود 100 پژوهش در راستای گیاهان دارویی است. 85 کارآزمایی بالینی با رعایت اخلاق پزشکی به پایان رسیده است. تعدادی از این داروها با بخش صنعتی همراه اند و وارد بازار شدند. این داروها به دلیل خواص مشخص بدون نسخه ارائه نمی‌شوند. در ایران با نگاه دانشگاه نسل سه که مبتنی بر صنعتی کردن پژوهش‌ها است، فاصله‌داریم. پایان‌نامه‌ها باید مشکلی از جامعه را حل کنند.

وی افزود: در فضای مجاز در خصوص داروهای گیاهی بزرگنمایی می‌شود. حتی مدعی شدند که کرونا در چین با داروهای گیاهی کنترل شد. بیمارانی که درمان رایج و سنتی خود را در کنار هم استفاده کرده‌اند، کمتر مرگ‌ومیر داشته‌اند. در ایران داروهای گیاهی تک‌محصولی هستند اما در چین و هند ترکیبی از محصولات استفاده می‌شود. در ایران از داروهایی مثل شیرین‌بیان، نعنا، پونه، زوفا، عناب و آویشن استفاده می‌کنیم.

این متخصص طب ایرانی خاطرنشان کرد: از شیرین‌بیان برای تقویت سیستم ایمنی بدن در چین، هنگ کنگ و کره استفاده می‌شود. شیرین‌بیان و عناب داروی اختصاصی ایران و چین است. شیرین‌بیان در درمان آنفولانزا اثرات اثبات شده دارد. عناب آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب خوبی است. عناب هم در خصوص درمان سرماخوردگی اثرات اثبات شده دارد. در طب ایرانی ما ترکیبی از این دو دارو وجود دارد. مرکز رشد فناوری فرآورده‌های طبیعی دانشگاه علوم پزشکی دارویی را از این فرآورده‌ها تولید کرده است. این دارو بدون نیاز به نسخه در داروخانه‌های کانادا هم ارائه می‌شود.

رضایی زاده در پایان گفت: بنفشه یکی از بهترین گیاهان دارویی است که اثرات اثبات شده بر سیستم تنفسی دارد. عصاره آبی‌رنگ بنفشه که در قالب شربت از آن استفاده می‌شود، برای بدن مناسب است. از روغن بنفشه به صورت موضعی بر روی قفسه سینه استفاده می‌شود اما شکل توصیه شده برای استفاده از روغن بنفشه منجر به تمسخر هویت و کشور ما شد که رفتاری جاهلانه بود. در نتیجه جامعه پزشکی هم نسبت این گیاه مظلوم واکنش نشان داد و هر گونه تحقیق در خصوص این گیاه با مخالفت رو به رو شد.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha