کد خبر: در-روزهای-آلوده-چیپس-و-پفک-نخورید
۳ دی ۱۳۹۸، ۹:۱۰

در حدود ۶ سال پیش سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که آلودگی هوا سالانه بیش از سه میلیون و دویست نفر را می‌کشد این در حالی است که نفس کشیدن دائمی‌ نیاز اصلی ماست هر کدام از ما هر روزه بطور متوسط سه هزار گالن هوا را تنفس می‌کنیم و ورود مواد زائد و آلودگی به ریه‌ها می‌تواند به ریه‌های ما که در واقع تنها منبع اکسیژن رسانی بدن ما به حساب می‌آیند آسیب برساند.

اما در حال حاضر گریزی از آلودگی هوا وجود ندارد و باید به دنبال پیدا کردن راهکارهایی برای کاهش میزان این الودگی‌ها و اثرات آن باشیم. متخصصان می‌گویند برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها می‌تواند در کاهش اثرات آلودگی‌ها تاثیر گذار باشد و سبب پاک کردن لوله‌های تنفسی شود و به همین دلیل قرار دادن این غذاها در وعده‌های غذایی می‌تواند به مقاومت بدن در برابر الودگی‌ها کمک کند. غذاهای حاوی انتی اکسیدان مصرف کنید

هوای آلوده بخودی خود حاوی تركيباتی اكسيد كننده و سمی‌است و از طرفی بدن همواره به ذراتی كه در هوای آلوده وجود دارد واكنش نشان می‌دهد. اما تركيبات آنتی اكسيدانی  از اين فعاليت‌ها ممانعت به عمل می‌آورند.

مهمترين آنتی اكسيدانها ويتامين‌های C , E- بتاكاروتن - سيلنيوم و روی  هستند.اين مواد مغذی به دليل خواص آنتی كسيدانی كه دارند به‌طور موثری از بروز التهابات جلوگيری كرده و موجب غيرفعال شدن راديكال‌های آزاد موجود در هوای آلوده می‌شوند.

 به همین دلیل توصیه می‌شود غذاهای حاوی ویتامین E در زمان الودگی‌ها استفاده شود موادی مانند گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی قوی در روزهای آلوده باید بیشتر مصرف شوند. شیر فراموش نشود یکی از مهمترین مواد غذایی که در روزهای آلوده مصرف آن به جد توصیه می‌شود مصرف شیر و لبنیات است

لبنیات برای از میان بردن آثار ذرات معلق موجود در هوا مفید است؛ اما تاثیری بر بهبود مسمومیت‌ ناشی از آلاینده‌ها همچون سردرد، تهوع، سرگیجه، تنگی نفس و... ندارد و تنها راه درمان، دریافت اکسیژن است.

البته بد نیست که بدانید مصرف شیر و لبنیات پرچرب موجب عود بیماری‌های ریوی در هوای آلوده می‌شود؛ زیرا اسیدهای چرب اشباع موجود در این محصولات خود تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن هستند.

اما مصرف روزانه حداقل دو لیوان شیر با چربی زیر 5/1 درصد و پنیر به دلیل داشتن فسفر، منیزیم، کلسیم و پروتئین باکیفیت، خنثی‌کننده سموم به‌خصوص سربی است که از سوختن بنزین و گازوئیل در هوا منتشر می‌شود و از جذب ریزمغذی‌هایی ازجمله کلسیم، آهن و روی در بدن جلوگیری می‌کند.

روغن زیتون را در سبد خرید خانواده قرار دهید

اگر در روزهای معمولی از روغن مایع گیاهی معمول استفاده می‌کردید در روزهایی که هوا آلوده است حتما روغن زیتون را برای مصارف پخت غذا مصرف کنید و حتی سالاد را بیشتر از معمول با روغن زیتون و لیموی تازه خوش طعم کنید تا همه افراد خانواده از آن استفاده کنند.

کاهش اثرات آلودگی با خوردن سبزی و میوه تازه

واقعا مهم نیست چه نوعی از سبزی و میوه، مصرف مس کنید اما مهم است که حتما روزانه از این مواد استفاده کنید بیشتر سبزی‌ها و محصولات گیاهی تازه، غنی از آنتی اکسیدان هستند و می‌توانند عوارض آلودگی هوا را کاهش دهند.اما تین را به یاد داشته‌باشید که محصولاتی مانند هویج،سیب زمینی، شلغم و چغندر که بوته ای هستند را قبل از پخت خرد کنید و در آب سرد برای مدتی نگه دارید تا نیترات‌هایی که از خاک ممکن است در آن تجمع داشته باشد وارد آب شود بعد آب را دور بریزید و سبزی‌ها را برای پخت و یا مصرف خام بکار ببرید.

در میان میوه‌ها سیب، سرب را جذب می‌کند و مانع رسیدن آسیب به سلول‌های بدن می‌شود. پرتقال، لیمو، گریپ فروت، هویج، انبه، کدو تنبل، فلفل سبز، اسفناج، انواع کلم، گوجه‌فرنگی، کیوی و غلات سبوس‌دار هم این خاصیت را دارند.

از خوردن کلم بروکلی غافل نشوید زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد این سبزی  تنفس را راحت تر می‌کند. حتما در هر وعده غذایی شامل صبحانه، نهار و شام یک نوع یا بیشتر سبزی و محصولات گیاهی تازه و میوه مصرف کنید.

اما یکی از بهترین مواد غذایی که توصیه شده در هنگام آلودگی هوا استفاده کنید سیر و پیاز است.

سیر و پیاز دارای انتی اکسیدانهای قوی هستند که نقش مهمی‌در کاهش خطر رادیکالهای آزادی که از هوای محیط وارد بدن می‌شوند دارند. اشعه ماورای بنفش، دود ناشی از سیگار و کلا آلاینده‌های هوا از طریق ریه وارد بدن شده و رادیکالهای آزادی که در اثر ورود آنها به سیستم حیاتی ما ایجاد می‌شود. سیر با خاصیت آنتی اکسیدانی خود از بروز التهاب در سینوس‌ها و آلرژی‌های مرتبط جلوگیری می‌کند سیر می‌تواند در پیشگیری از عوارضی که موجب تهدید سینوس‌ها، سرماخوردگیها و التهاب‌ها می‌شوند موثر باشد.

مصرف ماهی بخار پز نیز به دلیل بالا بودن میزان امگا۳ ان در این هوای آلوده می‌تواند از آثار زیان‌بار آلودگی هوا بکاهداما شاید فکرش را هم نکنید که سس گوجه فرنگی و یا رب گوجه چه تاثیری در کاهش آلودگی هوا دارد.

لیکوپن نقش حفاظتی موثری برای ریه و تنفس و کاهش آسم دارند که این ماده در گوجه وجود دارد و بهتر است  به جای اینکه مصرف پاستا و ماکارونی را زیاد کنید، سس گوجه فرنگی آن را زیاد کنید. مطمئن شوید که رب یا سس گوجه فرنگی تقلبی نباشد در صورت عدم اطمینان بهتر است خودتان با گوجه فرنگی سس درست کنید و یا از گوجه فرنگی در صبحانه و نهار و شام استفاده کنید.

چیپس نخورید

در روزهای آلوده از مصرف چيپس، پفك و انواع کنسرو پرهیز کنید

در هنگام بروز پديده آلودگی هوا، هر خوراكی كه مانند آلودگی هوا خاصيت اسيدانی داشته باشد، می‌تواند آسيب‌های وارده را تشديد کند که می‌تواند شامل غذاهای پر پروتئين فست فودها (غذاهای آماده، مواد غذايی حاوی مواد نگه دارنده مثل چيپس، پفك و انواع کنسروباشد.

مصطفی میری عضو انجمن تغذیه ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان طبنا(خبرگزاری سلامت)، گفت: افرادي که کمبود کلسيم دارند، بيشتردر معرض خطر آلودگی با سرب قرار می‌گيرند.

وي ادامه داد: به دليل آن که گيرنده‌هاي فلزات دو ظرفيتی در بدن انسان به صورت رقابتی عمل می‌کند در صورتی که اين گيرنده‌ها، قبلا با فلزات مورد نياز بدن مانند آهن و کلسيم اشباع شده باشند، بدن کمتر در معرض آلودگی با سرب قرار می‌گيرد. يکی از راههای پيشگيری از آلودگی هوا مصرف بيشتر لبنيات و اشباع کردن اين گيرنده‌هاست.

وی تاکید کرد: حداقل روزانه دو لیوان شیر، حداقل 400 گرم سبزی و میوه تازه در طی روز،  غلات سبوس دار و خوردن حداقل یک سیب در طول روز می‌ تواند در کاهش اثرات آلودگی تاثیرگذار باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha