کد خبر: در-حوزه-کشاورزی-از-دنیا-عقبیم-بین-کشاور
۱۷ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۳۴

به گزارش گروه اقتصاد سلامتی خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی برنامه «به وقت ایران»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علیرضا عاصم یوسفی و با اجرای شهرام شکیبا روز یکشنبه ۱۶ شهریور ماه با حضور محمدجواد عسگری؛ نماینده مجلس شورای اسلامی و کامبیز بازرگان؛ معاون وزیر و ریاست سازمان تحقیقات، آموزش و کشاورزی روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت.

در ابتدای برنامه، بازرگان درباره اهمیت رشد فناوری و اطلاعات در حوزه کشاورزی گفت: آشنا شدن بهره‌برداران با فناری جدید و تکنولوژی بسیار کمک‌کننده است. ظهور و بروز کشاورزی در همه‌ جای دنیا، بر مبنای تجربه میدانی بشر بوده که البته ساختار مدرنیزه شدن تغییراتی در این حوزه داشته اما به دلیل ویژگی‌های ذاتی این حوزه نفوذ فناوری در آن سخت است‌.

وی افزود: در ایران نمی‌توانیم درصدی برای رشد فناورزی حوزه کشاورزی گفت اما قطعا رشد داشته‌ایم.

عسگری در ادامه برنامه اظهار کرد: ما همواره نیاز به پیشرفت حوزه کشاورزی داریم اما به دلیل ایراداتی مانند نظارت نکردن و بی‌اهمیتی سیستم اجرایی به شدت عقب مانده‌ایم. در واقع علم و فناوری در بخش کشاورزی آن‌گونه که باید، بروز نداشته است و اگر با نگاهی انقلابی و مدیریت جهانی به این حوزه توجه نکنیم؛ پیشرفتی نخواهیم داشت در نتیجه اکنون نیاز است هرکسی که می‌تواند، بیاید تا کاستی‌ها را جبران کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که جبران این کاستی‌ها به چه صورت است، بیان کرد: نظارت باید دقیق باشد تا سیستم اجرایی هم مکلف به انجام وظایفش باشد. نکته دیگر این که امروزه دنیا به سمت ارگانیک رفتن، حرکت می‌کند که ما همه‌ این خاصیت‌ها را داریم اما به عرصه ظهور نمی‌بریم.

وی اضافه کرد: ما اراده‌ای برای پیشرفت دادن بخش کشاورزی نداشتیم و امروزه با جوانایی مواجه هستیم که امیدی به ادامه یا شروع کار ندارند. چرا تاکنون نتوانسته‌ایم از ظرفیت این جوانان و نیروی کار استفاده کنیم؟

معاون وزیر و ریاست سازمان تحقیقات، آموزش و کشاورزی در ادامه تصریح کرد: این که بگوییم تاکنون کاری برای رشد حوزه کشاورزی انجام نشده، ساختارمند نیست؛ در واقع باید نقاط ضعف و قوت این حوزه را جست‌وجو کرد و سپس به دنبال دلیل شعف رفت. در بخش کشاورزی رشد داشته‌ایم اما باید موانع را یکی یکی ریشه‌یابی کرد. ضمن آن که در طی چند سال اخیر سرمایه‌گذاری دولت کمتر از 5 درصد بوده است و باتوجه به سرمایه و انرژی‌ای که صرف شده باید ببینیم چه نتایجی داشته است.

در ادامه برنامه مهربانو مهدوی؛ خبرنگار از طریق تماس تصویری روی آنتن برنامه آمد و نظرات خود را چنین عنوان کرد: افزایش سن کشاورزان یکی از چالش‌های مهم بخش کشاورزی است و گرچه در طی سال‌های اخیر علم در این حوزه پیشرفت داشته اما هنوز به سطح واقعی خودش در کشور نرسیده است‌ و کشاورزان ما در مقابل استفاده از فناوری مقاومت کرده‌اند‌. همچین رشد این فناری در این حوزه بسیار گران است و تکنولوژی‌های فناوری برای زمین‌های یک هکتار ارزشی ندارند درنتیجه باید اتحادیه و تعاونی برای رشد تکنولوژی کشاورزان به وجود بیاید.

عسگری با اشاره به کم‌کاری دولت در بخش کشاورزی اظهار کرد: باید بگویم از دنیا عقبی هستیم. مقام معظم رهبری در سخنی اعلام کرد به سمت اقتصاد مقاوتی بروید و ما توجه نکردیم اما دیگر کشورها این حرف رهبر را اجرا کردند. اعتراف می‌کنم ما از دنیا در بخش کشاورزی عقب هستیم.

وی افزود: از سال 1387 تا کنون نام‌گذاری سال‌ها به معنای واقعی، اقتصادی بوده است و محور توسعه کشاورزی است. اگر کشاورزی پیشرفت نداشته نباشد صنعت هم رونقی نخواهد نداشت. من از دولت مردان عزیز سوال می‌کنم در این چند ماهی که از انتخابات گذشته چه برنامه‌ریزی برای این حوزه انجام داده‌اند؟ چرا توجهی به مشکلات بهره‌برداران و کشاورزان نمی‌شود؟ آموزش و ترویج فناوری در کشور ما عملیاتی و اجرایی نشده زیرا دیواری بین کشاورز و دولت، مصرف‌کننده و تولیدکننده وجود دارد.

معاون وزیر و ریاست سازمان تحقیقات، آموزش و کشاورزی در واکنش به سخنان عسگری گفت: من به دیوار معتقد نیستم و فکر نمی‌کنم که همه این‌ها به آموزش مربوط باشد اما ترویج و آموزش مسئله بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد تا در بخش کشاورزی تحول ایجاد شود و این موضوه مهم است که کشاورزی ما نیروی کار لازم دارد.

نماینده مجلس شورای اضافه کرد: به واسطه تلاطم بخش کشاورزی، جوانان تحصیل‌کرده در این حوزه هم راغب نیستند تا کار کنند. دولت مکلف است در راستای امنیت غذایی آموزش دهد. چهل سال از انقلاب می‌گذرد و در حوزه آموزش و ترویج کار شده اما کم بوده است.

در پایان برنامه، ساناز مرادیان خبرنگار روی آنتن برنامه آمد و تصریح کرد: بخش کشاورزی ما نیاز به جوان‌گرایی دارد. ما باید برای کشاورزان انگیزه ایجاد کنیم و آقای بازرگان شما باید از آن‌ها حمایت کنید تا ما شاهد خودکفایی کشور در سال‌های آتی باشیم.

برنامه «به وقت ایران» هر هفته یکشنبه و سه شنبه ساعت ۲۱:۵۰ به مدت ۷۰ دقیقه از شبکه آموزش پخش می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha