کد خبر: در-تولید-از-میادین-مشترک-نفت-و-گاز-از-هم
۲۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۱۰
در تولید از میادین مشترک نفت و گاز از همسایگانمان عقب نیستیم

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از  خانه ملت، بیژن نامدار زنگنه در نشست علنی امروز (سه شنبه، 25 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی، در تشریح گزارش خود از عملکرد وزارتخانه متبوعش، گفت: امروز جنگ تمام عیار اقتصادی از طرف آمریکا، صهیونیست ها با همکاری منافقین و دیگر متحدانشان به ملت ایران تحمیل شده است لذا ضرورت دارد مانند دفاع مقدس همه ارکان نظام از جمله دولت و مجلس و دیگر قوا با هم اندیشی به صورت یکپارچه عمل کنند.

وزیر نفت دولت دوازدهم با اشاره به اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی به 5 محور اساسی در گزارش خود اشاره کرد و گفت: افزایش ظرفیت تولید از میادین مشترک نفت و گاز، دوری از خام فروشی با صنعت پتروشیمی و پالایش و تکمیل زنجیره ارزش، توسعه گازرسانی، افزایش صادرات گاز و فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی، حمایت از ساخت داخل و شرکت های دانش بنیان، جمع آوری گازهای مشعل و مقابله با تحریم های نفتی و ریل گذاری برای آینده از جمله محورهای گزارش امروز بنده است.

زنگنه ادامه داد: از نظر افزایش ظرفیت در میدان های مشترک باید به این نکته اشاره کنیم که ما میدان های مشترکمان را اولویت بندی کرده و به همه آن ها پرداختیم اما مهم ترین میدان نفتی برای ما، دو بخش میدان های غرب کارون، خوزستان و میدان پارس جنوبی است. تولید میدان های غرب کارون در این مدت 7 سال از 70 هزار بشکه در سال 92 به 400 هزار بشکه در روز رسیده است و از همسایگانمان در این زمینه عقب نیستیم.

وزیر نفت دولت دوازدهم با اشاره به قراردادهای نفتی برای میدان های مشترک دیگری که در طول این مدت بسته شده است، گفت: تعدادی از میدان ها در فاز یازده پارس جنوبی، آبان و پایدار غرب در ایلام، چشمه خوش، سپهر و جبیر است. از طرفی طرح های دیگری برای توسعه و نگهداشت توان تولید از سال 97 تاکنون 23 قرارداد امضا شده که شروع عملیات آن ها با سفر دکترقالیباف به استان خوزستان آغاز شده و قرار است تولیدمان را حفظ و افزایش دهند.

وی ادامه داد: بخشی از تولید گاز ما مربوط به پارس جنوبی است، این محل حدود 150 میلیارد دلار توسط جمهوری اسلامی مورد سرمایه گذاری قرار گرفته است. صنعت گاز و پتروشیمی هر دو به معنای واقعی محصول جمهوری اسلامی هستند. در حوزه نفت قبل از انقلاب کارهای بسیار زیادی انجام شده بود اما در زمینه گاز و پتروشیمی اقدامات بسیار ناچیزی صورت گرفته بود بنابراین این دو صنعت هرچه امروز دارند از جمهوری اسلامی است.

وزیر نفت افزود: تولید پارس جنوبی در سال 84 روزانه حدود 140 میلیون مترمکعب بود که این رقم در سال 92 به 280 میلیون مترمکعب و در حال حاضر به 700 میلیون مترمکعب رسیده است.

زنگنه با بیان اینکه در طول 7 سال گذشته حدود 420 میلیون مترمکعب معادل 2.6 میلیون بشکه نفت روزانه به ظرفیت تولید پارس جنوبی افزوده شده، ادامه داد: اگر می خواستیم این میزان از سوخت را تامین کنیم، باید 10 پالایشگاه با ظرفیت 260 هزار بشکه ای احداث می کردیم که موجب آلودگی در کشور می شد.

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه تولید ما در پارس جنوبی علی رغم حجم مخزن کمتر از کشور همسایه، بیشتر است، اضافه کرد: از کمیسیون های تخصصی مجلس و ریاست مجلس شورای اسلامی دعوت می کنم از پارس جنوبی دیدن کنید.

وی با بیان اینکه خط لوله گوره جاسک یکی از راهکارها برای نجات از تحریم هاست، گفت: این خط لوله برای تنوع مبادی صادرات تا پایان سال به اتمام می رسد تا از طریق آن حدود یک میلیون بشکه نفت خام از گوره جاسک منتقل و سپس صادر می شود.

زنگنه دوری از خام فروشی با توسعه صنعت پتروشیمی را از جمله برنامه های وزارت نفت توصیف کرد و ادامه داد: در بحث پتروشیمی توانستیم تولید را از 12 میلیون تن در سال 75 به 56 میلیون تن در سال 92 و 66 میلیون تن در سال 98 ارتقا دهیم و براساس برنامه ریزی ها مقرر است این عدد در سال 1400 به حدود 100 میلیون تن برسد.

وی تصریح کرد: تولیدات پتروشیمی در سال 75 حدود 2 میلیارد دلار بود که در سال 92 به 11 میلیارد دلار و در سال 98 حدود 15 میلیارد دلار رسیده است.

زنگنه با بیان اینکه در سال جاری 17 طرح به بهره برداری می رسد، افزود: تولید بنزین در سال 91 در حدود 52 میلیون لیتر بود که این ظرفیت در سال 98 به 107 میلیون لیتر رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha