کد خبر: دریاچه-ارومیه-با-تالاب‌ها-و-رودخانه‌
۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۴۵
15 هزار میلیارد تومان برای دریاچه ارومیه اعتبار هزینه کردیم

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح طرح‌های ملی سازمان‌های مناطق آزاد و محیط زیست که به‌صورت ارتباط تصویری برگزار شد، با تبریک ولادت امام هادی(ع) و عید غدیر، اظهار داشت: مناطق آزاد در این 8 سال فعالیت خوبی داشتند و مسیر را تصحیح کردند و تلاش ما این بود این مناطق از واردکننده‌ی کالا به مراکز تولیدی، صادراتی و جذب سرمایه داخلی و خارجی تبدیل شود.

وی افزود: بخش دیگری از افتتاح‌های امروز درباره محیط زیست بود و دولت یازدهم و دوازدهم دولت سلامت و دولت محیط زیست بوده که این دو مسئله با یکدیگر در ارتباط است. هرکس امروز را منصفانه با 8 سال پیش قضاوت کند تفاوت‌ها را متوجه می‌شود و روزهای پاک در یک منطقه از 20 روز به 80 روز رسیده و مردم هم در شهرهای بزرگ می‌بینند و توسعه مترو و ریل، بنزین یورو4، گازسوز شدن و حتی برقی‌شدن اتوبوس‌ها که انجام می‌گیرد، اینکه بخش بزرگی از انرژی نیروگاه‌های کشور که با مازوت و گازوئیل تأمین می‌شد امروز با گاز تأمین می‌شود و هم چنین انتقال آب به مرکز و شرق کشور برای محیط زیست است.

رئیس‌جمهور گفت: در خوزستان برای مسئله گرد و غبار، مقدار زیادی نهال‌کاری انجام دادیم و امروز محیط زیست ما از 8 سال پیش بهتر است و به این معنا نیست که همه مشکلات تمام شده و بلکه باید با کشورهای منطقه مشارکت کنیم و برخی مسائل مربوط به مسائل همسایه است و مربوط به این می‌شود که همسایگان ما باید در تصرف آب رودخانه‌ها عدالت را مراعات کنند و اینکه همه‌ی دو رودخانه دجله و فرات را یک کشور استفاده کند و کشور پایین‌دستی از آن محروم شود، آثارش به ما بر می‌گردد.

روحانی بیان کرد: اینکه در شرق کشور سدها ساخته شود و آب به اندازه کافی وارد دریاچه هامون نشود یعنی مشکل محیط زیست و در این زمینه کار بزرگی انجام شده و در مجامع بین‌المللی باید اقدام شده و کار سیاسی و علمی صورت بگیرد و در این‌صورت به شرایط مناسب می‌توان رسید.

وی گفت: دریاچه ارومیه با تالاب‌ها و رودخانه‌های دیگر مقایسه نشود، ما از روز اولِ دولت تا الان به‌فکر این دریاچه هستیم چون منطقه اطراف آن تحت تأثیر خشک شدن آن قرار می‌گیرد و اگر روند قبل از سال 1392 ادامه می‌یافت و برنامه‌ریزی نمی‌شد، امروز تبدیل به محیطِ خشک پر از نمک می‌شد که شهرها، باغات، مزارع، مراتع و حیات با باد از بین می‌رفت و جمعیتِ 15 میلیون نفری تحت تاثیر آن دریاچه هستند.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: مردم بدانند که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم 15 هزار میلیارد تومان برای دریاچه ارومیه اعتبار هزینه کردیم و اقدامات بزرگی انجام گرفته است. این دریاچه تقریبا از چند سال پیش در مسیر احیا قرار گرفت و سطح آن وسیع‌تر شد و عمق آن بیشتر شد.

روحانی: اگر دریاچه بخواهد به سطح مورد انتظار برسد، چندسال طول می‌کشد و مسیر هموار شده و مرکز آینده‌پژوهی این دریاچه افتتاح شده و این جزو اقدامات ماندگار این دولت است و اگر این تلاش نبود و سدها و تونل‌ها ساخته نمی‌شد و کشاورزی‌ها اصلاح نمی‌شد امروز دریاچه ارومیه خشک شده بود ولی در مسیر احیای کامل دریاچه هستیم و طرح‌های در دست اجرا نیز در یکی-دو ماه آینده افتتاح می‌شود و آذربایجان‌های شرقی و غربی و استان‌های هم‌جوار از آن دریاچه متنعم می‌شوند و به این بهره خواهند رسید.

رئیس‌جمهور در ابتدای این مراسم دستور رونمایی از سامانه‌های جامع و کلان پروژه‌های پایش محیط زیست، افتتاح پروژه‌های ستاد احیاء دریاچه ارومیه، بهره‌برداری از پروژه‌های مشارکتی با صندوق ملی محیط زیست، رونمایی از مطالعات بنیادی و کاربردی و افتتاح 13 عنوان پروژه عمرانی محیط زیست در کشور را صادر کرد.

وی هم‌چنین فرمان افتتاح 4 پروژه تولیدی در منطقه آزاد کیش، افتتاح 20 طرح از جمله فاز دوم فولاد آذرآبادگان، تولید کولر گازی و چیلر مدیا، شتاب الکترونیک، مجتمع تجاری اقامتی دنیز، تولید وانت پیکاپ دنده اتوماتیک ارس خودرو دیزل و 16 پروژه اقتصادی و عمرانی در منطقه آزاد ارس و افتتاح 9 طرح از جمله 2 واحد آب شیرین‌کن پالایشگاه قشم و تولید شناور سازی کامران و 7 پروژه اقتصادی و عمرانی را در منطقه آزاد قشم صادر کرد.

ارزش سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها 2 هزار 787 میلیارد تومان است که برای هزار و 49 نفر اشتغال‌زایی به همراه دارد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha