کد خبر: درمان-اختلالات-کف-لگن-را-جدی-بگیرید
۱۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۳:۵۹

به گزارش  گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ، دکتر سودابه درویش متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ اختلالات کف لگن بیمارستان آیت الله طالقانی گفت: متاسفانه  بانوان به دلیل خجالت و عدم آگاهی  برای درمان بی اختیاری ادراری و اختلالات کف لگن به پزشک مراجعه نمی کنند یا بسیار دیر مراجعه می کنند.

این جراح و متخصص زنان و زایمان افزود: شایع ترین اختلالات کف لگن در بیمارانی مشاهده می شود که دچار بی اختیاری ادراری هستند، زیرا بافت کف لگن در این افر اد شل شده و دیگر توانایی کنترل ادرار را ندارد.

 دکتر سودابه درویش شایع ترین اختلالات کف لگن در بیماران مبتلا را شامل بی اختیاری ادراری استرسی، بی اختیاری ادراری فوریتی،  افتادگی رحم، مثانه و روده نام برد.

این متخصص زنان و زایمان علت این بیماری را ناهماهنگی عضلات کف لگن با مغز عنوان کرد و گفت: این اختلالات گاهی به شکل شل شدن بیش از اندازه و برخی مواقع نیز به صورت سفت بودن غیر طبیعی عضلات کف لگن بروز می کند. در نتیجه ممکن است دفع طبیعی مدفوع و ادرار در بیمار دچار اختلال و دشوار باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه به مبتلایان هشدار داد : اختلالات کف لگن درصورتی که بدون درمان رها شوند ممکن است  منجر به بروز مشکلات متعددی از  جمله ناراحتی و آسیب بلند مدت مثانه، افتادگی رحم، مثانه یا روده، بی اختیاری ادرار یا مدفوع، یبوست مزمن، دردهای لگنی و شکمی شود.

فلوشیپ اختلالات کف لگن بیمارستان آیت الله طالقانی با اشاره به این که  بی اختیاری ادراری  انواع مختلفی دارد خاطرنشان کرد:  شیوع این اختلالات با افزایش سن در خانم ها افزایش می یابد. اختلالاتی شایع که در بیماران کف لگن وجود دارد به دو صورت بی اختیاری ادراری استرسی و بی اختیاری ادراری فوریتی مشاهده می شود.

 به گفته  این عضو هیئت علمی دانشگاه مشکلاتی نظیر فوریت در دفع ادرار در این بیماران شایع تر است.  دلایل مختلفی برای این اختلالات وجود دارد که از شایع ترین آنها می توان به زایمان های متعدد، افزایش سن، انجام کارهای سنگین ،افزایش فشارهای داخل شکمی ، سابقه خانوادگی اختلالات کف لگن ، افزایش فشارهای مزمن داخل شکمی مانند یبوست های مداوم اشاره کرد.

دکتر سودابه درویش ابتلا به آسم و سرفه های مکرر، اختلالات قلبی  و ریوی، آسیت های شکمی و هر نوع افزایش شدید فشارهای داخل شکمی را از دیگر ریسک فاکتورهای ابتلا به بیماری کف لگن برشمرد.

وی با اشاره به درمان های مختلفی که برای اختلالات کف لگن وجود دارد گفت: درمان های مختلفی بسته به شرایط بیمار و شدت درگیری وی انتخاب می شود که از آن جمله می توان به تغییرات ساده در سبک زندگی مانند کاهش وزن، تمرینات ساده ورزشی و فیزیوتراپی تا درمان های داروئی و در نهایت درمان جراحی متفاوت اشاره کرد.

دکتر سودابه درویش به مبتلایان به اختلالات لگنی تاکید کرد که با مشاهده علایم و نشانه های بیماری به پزشک متخصص  مراجعه کنند تا با پیشگیری و درمان به موقع  شاهد بانوان سالم تر، شادتر و با کیفیت زندگی بالاتر باشیم.

 به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه  کلینیک اختلالات کف لگن در روزهای شنبه صبح و یکشنبه بعد از ظهر در درمانگاه بیمارستان طالقانی پذیرای تمامی مراجعان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha