کد خبر: درد-نانی-که-داریم-و-درد-جانی-که-نداریم-خ
۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۵
درد نانی که داریم و درد جانی که نداریم! / خنثی شدن محدودیت های کرونایی در صف مرغ!
محمدسیاح: به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ گرانی بسیاری از اقلام اساسی از ابتدای امسال و به‌ویژه در روزهای اخیر باعث تا سبد خانوار آسیب ببیند. در حال حاضر هم قیمت‌ها بسیار بالاست و دست بسیاری از مردم به کالاهای اساسی نظیر گوشت قرمز، برنج، روغن نمی‌رسد و حالا هم که لبنیات و مرغ و تخم‌مرغ در رقابت گران‌شدن با هم قرار گرفته‌اند. سفره مردم قبل از کرونا هم حال و روز خوبی نداشت الان که با شیوع بیماری و افزایش قیمت ها اصلا حال خوبی ندارد، این افزایش قیمت ها به همین الان هم بسیاری از مواد مغذی را از سفره مردم حذف کرده ست.

نقطه آغاز مصیبت وارده به مرغ

سوءمدیریت تامین خوراک دام در کشور تنها به اقتصاد آسیب نزده بلکه باعث شده تا بهانه‌ای برای سوداگران و دلالان دولتی و غیردولتی باشد که بتوانند هر بلایی می‌خواهند سر مصرف‌کننده بیاورند. همین چند روز پیش بود که ذبیح‌ا... اعظمی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، درباره مشکلات واردات نهاده‌های دامی در گفتگو با خبرگزاری سلامت، گفته بود: «در مورد نهاده‌ها باید گفت که یکی از مشکلات آن حذف ارز ترجیحی است و آن مقداری هم که دولت کمک می‌کند به‌صورت 100درصد دچار دلال‌بازی شده است. 80‌درصد نهاده‌های خوراک دام و طیور گنجاله سویا و ذرت است، وقتی این نهاده به دست مرغ‌دار می‌رسد چند ده برابر قیمت آن افزایش می‌یابد و یکی از کارهای کثیفی که دلال‌ها انجام می‌دهند قبل از رسیدن محموله جدید نهاده به کشور، همه نهاده‌های مانده در بازار را جمع و احتکار می‌کنند. حتی گفته می‌شود کسی که محموله را وارد می‌کند هم با دلالان همکار است که باعث می‌شود قیمت نهاده‌های خوراک دام افزایش قیمت پیدا کند.» با افزایش قیمت نهاده‌ها قیمت مرغ در هفته های اخیر 9 بار افزایش یافت و امروز قیمت مرغ به بالاترین حد ممکن رسیده است! تنها بعد از گذشت 24 ساعت از ابلاغ مصوبات ستاد تنظیم بازار برای گرانی 20 قلم کالا از جمله نهاده‌های دامی، قیمت مرغ در بازار رشد کرد! قیمت مرغ گرم از 36‌هزار تومان هم عبور کرد و تا 38‌هزار تومان و حتی 40‌هزار تومان هم قیمت گرفت که باعث تشکیل صف‌های طویل طی روزهای اخیر برای خرید مرغ های دولتی با قیمت زیر 20 هزار تومان در میادین اصلی میوه و تره بار شد.

صف هایی برای مردن!

این روزهایی که میزان شیوع اپیدمی سرعت گرفته و هر روز افراد بیشتری می میرند و بسیاری مبتلا می شوند محدودیت‌هایی برای کنترل کرونا در نظر گرفته و حتی کشور دو هفته تعطیل شد. با این وجود طراحان فهیم و باشعور دولتی زمانیکه نتوانستند قیمت یک مرغ را کنترل کنند تصمیم گرفتند تا مرغ با نرخ دولتی را صرفا در میادین اصلی شهر تهران توزیع کنند تا بلکه قیمت مرغ تعدیل شود. این تصمیم هوشمندانه در موقعیتی گرفته شد که این شهر 12 میلیونی در وضعیتی قرمز قرار دارد و نباید مردم در جایی تجمع کنند! با این حال با ریختن مرغ دولتی در میادین مردم به ناچار برای خرید آن هجوم بردند که البته می توانستند چند روزی با تحریم خرید مرغ درس بزرگی به مسئولان و تولیدکننده ها بدهند. حالا نگرانی ها از رشد بیماری در همین میادین حکایت دارد و مسئولانی که از یک طرف با اعمال محدودیت در تلاش برای کاهش آمار کرونایی ها هستند از یک طرف با چنین اقداماتی زمینه رشد بیماری را فراهم می کنند.

اول مرغ بود یا تخم مرغ!

تاکنون بیش از ۴۴ هزار نفر در ایران قربانی کرونا شده‌ و مبتلایان به بیش از ۸۵۴ هزار نفر رسیده است و به نظر نمی رسد این ارقام هم مسئولان را نگران کرده باشد چراکه بسته شدن صف خرید مرغ آن هم در فضای میادین قطعا به افزایش این آمار کمک خواهد کرد. داستان گرانی مرغ و تخم و مرغ و سایر اقلامی که به نوعی مردم به آنها به عنوان حداقل های مانده از سفره شان نگاه می کنند، داستانی آزاردهنده است که باعث سخت تر شدن زندگی مردم ایران آن هم در شرایطی شده که همه می دانیم این کشور چه ثروتی دارد. ثروتی که اگر گوشه ای از آن به سمت مردم جاری شود دیگر نیازمندی باقی نمی ماند اما با وجود دهان های باز اختلاسگران و آقازاده ها و یقه سفیدان و نزدیکان و فامیل و آشنا و بستگان بعید از است که مسئولان به مردم نگاه کنند. وضعیت اسفباری که مردم در تهیه مایحتاج روزانه خود دارند مایع ننگ و ذلت شرف ایرانیان شده و دستمایه خنده و طنز سایر کشورهایی که زمانی برای دست دادن با ایرانی ها جان می دادند! صف بستن های طولانی مردم در این روزها تکرار روزهای گرانی گوشت و لبنیات و روغن و برنج و ... است حالا در وضعیت قرمز کرونایی هم برای سیر کردن شکم باید در صفی بایستند که ممکن است جانشان را از دست بدهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha