کد خبر: درد-قفسه-سینه-می‌تواند-از-علائم-عفونت
۲۰ دی ۱۳۹۹، ۱۷:۴۹
درد قفسه سینه می‌تواند از علائم عفونت ریه باشد

دکتر حميدرضا معزی فوق تخصص ريه و بيماری​های تنفسی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به رایج ترین علائم عفونت ریه، اظهار داشت: عفونت های تنفسی به دو قسمت عمده تقسیم می شوند؛ یکی عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی و دیگری عفونت‌هایی که مربوط به دستگاه تنفسی تحتانی است.

وی افزود: عفونت هایی که متعلق به دستگاه تحتانی است به آن ذات الريه يا سينه پهلو می گویند و در مورد قسمت فوقانی آنچه که معمولاً دیده می‌شود مانند سرماخوردگی ها، گلو دردها و عفونت های سینوس ها مربوط به این قسمت از دستگاه تنفسی است.

ذات الريه يا سينه پهلو

فوق تخصص ريه و بيماری‌های تنفسی بیان کرد: ذات الريه يا سينه پهلو به چند قسمت بزرگ تقسیم می‌شود؛ حالت های ویروسی، باکتری و عفونت‌های قارچی همگی می تواند باعث ذات الریه شود. در بعضی از مواقع نیز عفونت‌های ناشایعی مانند عفونت سل هم می تواند باعث سینه پهلو شود.

دکتر معزی تاکید کرد: عفونت‌های ویروسی و عفونت های باکتریایی مهمترین دلیلی است که باعث می شود ریه در قسمت تحتانی درگیر شود. درصدی از افراد می توانند دچار این نوع عفونت‌ها شوند و حتی درصدی می توانند با دچار شدن به عفونت ویروسی و باکتریایی جان خود را از دست بدهند.

وی تصریح کرد: عفونتی مانند ذات الریه آنفولانزایی هم می تواند با میزان کمتری به نسبت کرونا، باعث مرگ و میر افراد شود.

این فوق تخصص ريه و بيماری‌های تنفسی افزود: عفونت های باکتریایی مانند استافیلوکوک و پنوموکوک هم در مورد ابتلای دستگاه تحتانی به بیماری مطرح می شود.

علائم عفونت ریه

دکتر معزی تاکید کرد: زمانی مردم باید در مورد عفونت ریه شک داشته باشند که دچار علامتی مانند نفس تنگی ، حال بسیار بد، درد قفسه سینه ، تب های خیلی بالا و یا خلط خونی شده باشند.

وی گفت: معمولا افرادی که دچار سرماخوردگی می شوند بیان می کنند که همراه با سرماخوردگی دچار تنگی نفس هم شده اند به همین دلیل با عکس گرفتن رادیوگرافی از بیمار مطمئن می شویم که دچار ذات الریه نشده باشد. اگر بیماری اکسیژن وی مشکل داشته باشد به ذات الریه شک می کنیم و برای درمان وی اقدامات لازم را انجام می دهیم.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha