کد خبر: درآمد-خانواده-باید-بودجه‌بندی-شود-خا
۹ دی ۱۳۹۹، ۱۳:۵۰

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، محمد عندلیب  پژوهشگر و مدرس دانشگاه گفت: موضوع مهم در بحث اقتصاد خانواده، دخل‌وخرج است. قسمت اصلی بحث مخارج خانواده است که خانواده باید درآمدش را بودجه‌بندی کند. خانواده باید پول را در ابتدای دریافت در چند بخش مختلف دسته‌بندی کند. بخش مهم بودجه‌بندی پس‌انداز خانواده است. متأسفانه خانواده‌ها ابتدا خرج می‌کنند اگر اضافه‌ای بود، پس‌انداز می‌کنند. باید ابتدا پس‌انداز کنار گذاشته شود و بعد مخارج دسته‌بندی شود.

عندلیب اظهار داشت: داشتن درآمدهای غیرفعال هم نکته مهم است که خانواده باید منابع درآمدی خودش را افزایش دهد. خانواده‌ها درآمد را حقوق می‌دانند اما خانم‌ها در خانه یا بیرون از خانه می‌توانند بازوی اقتصادی خانواده باشند. 340 شغل خانگی داریم که می‌توان در خانه به این مشاغل پیوست. سرمایه‌های مولد نشده‌ای نیز در خانواده‌ها وجود دارد. با سرمایه‌گذاری می‌توانیم اهداف معیشتی خانواده را دنبال کنیم.

وی افزود: رکن اصلی اقتصاد خانواده خانم‌ها هستند. زمانی که درآمد وارد خانواده می‌شود، مدیریت خرج باخانم خانه است. سمت‌وسوی اقتصاد خانه در دست خانم‌ها است. خانم‌ها می‌توانند مدیریت اقتصاد را به فرزندان خود آموزش دهند. خیلی از مادران در خانه هوشمندانه عمل می‌کنند و سرمایه اولیه برای فرزندان در جوانی وجود دارد.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه در ادامه گفت: هزینه فرزندان در بزرگ‌سالی بیشتر است و رفع نیاز فرزند اول از فرزند دوم یا سوم بیشتر است و فرزندان دوم و سوم هزینه‌هایشان کاهش می‌یابد. داخل یک‌خانه برای یک فرزند میز و وسایل اصلی را می‌گیریم و بچه‌های بعدی نیز از آن استفاده می‌کنند.

عندلیب خاطرنشان کرد: شرایط اقتصادی در فرزند آوری بی‌تأثیر نیست اما دو عامل دیگر نیز مطرح است. مدیریت و فرهنگ دوعاملی هستند که در فرزند آوری تأثیرگذار هستند. نوعی خودخواهی را شاهد هستیم که خانواده‌ها حاضر به فرزند آوری نیستند. عوامل فرهنگی بیشتر از عوامل اقتصاد در فرزند آوری تأثیر دارد. سبک زندگی تغییر کرده است و افراد حاضر به پذیرش مسئولیت فرزند نیستند. جامعه ما در حال حاضر جوان است اما در دو سال آینده با پیر شدن جمعیت مواجه خواهد شد. مردم آموزش پذیر هستند و باید فرهنگ‌سازی کنیم تا در خصوص پیری جمعیت آگاه شوند. فرهنگ در بلندمدت تغییر می‌کند.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه‌شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha