کد خبر: دانشجویان-سهم-بزرگی-در-جمع‌آوری-داده
۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۳۱

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر سجاد سحاب‌نگاه اظهار کرد: پروژه رجیستری در معاونت پژوهشی در اوایل اپیدمی کرونا شکل گرفت و یکی از مهمترین هدف‌های کمیته تحقیقات دانشجویی در این خصوص استفاده از ظرفیت‌‎ها و پتانسیل‌های دانشجویی برای رجیستری بیماران کووید-19 بوده است.

وی افزود: طرح رجیستری با هدف شناسایی دقیق داده‌های مستخرج شده از رجیستری که می‌تواند کمک بزرگی در سیاست‌گذاری سلامت داشته باشد فعال شده و  به همین منظور از تمام داده‌های بیماران کووید مثل محل زندگی، شغل، ارتباط با بیمار کوویدی در دو هفته گذشته، حضور در تجمعات و غیره را به عنوان داده‌‌ای پیش‌بیمارستانی که می‌تواند کمک بسیارزیادی به ما در پیشگیری و کنترل بیماری داشته باشد استفاده شده است.

سرپرست کمیته تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تمامی داده‌های بیمارستانی از بخش‌های مرتبط با کرونا جمع‌آوری می‌شودخاطرنشان کرد: این موارد شامل مداخلات و سیر درمان و همچنین داده‌های پاراکلینیک بوده و در این خصوص کمیته تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مشهد با کمک حدود ۶۰ نفر از  دانشجویان سهم بزرگی در جمع‌آوری داده‌های رجیستری داشته است.

دکتر سحاب‌نگاه بیان کرد: از فواید رجیستری می‌توان به گسترش فرهنگ تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها اشاره کرد و در این مسیر می‌خواهیم که آموزش‌های لازم و کامل را به دانشجویان فعال در طرح رجیستری بدهیم.

وی با تأکید بر اینکه کمیته تحقیقات در مورد خروجی‌های رجیستری در حال ثبت پروپوزال‌هایی است که از طریق داده‌های موجود بتواند به بسیاری از سوالات بالینی تا حدممکن پاسخ دهد، تصریح کرد: البته ذکر این نکته هم لازم است که توقع داشته باشیم در کوتاه مدت نتایج بزرگ ببینیم دور از واقعیت است، اما بر اساس داده‌های موجود می‌توان بر روی بسیاری از تصمیمات در حوزه درمان تجدید نظر کرد.

سرپرست کمیته تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد: در مجموع ثبت داده‌ها جزو تحقیقات ارزان، اما بسیار با ارزش برای مطالعات آینده‌نگر است و امیدواریم که با همکاری و همدلی بیشتر بتوانیم به عنوان تیم دانشجویی حمایت‌هایی هر چند کوچک از خط مقدم مبارزه با کرونا داشته باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha