کد خبر: دارو-هست-اما-به-قیمت-جان
۲۱ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۰۸
دارو هست؛ اما به قیمت جان

بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به آن دسته از امراضی گفته می‌شود که در جامعه عمومیت ندارند و برای درمان آنها باید شرایطی ویژه‌ فراهم شود و در واقع این دسته از بیماری‌ها درمان دائمی ندارند و فرد مبتلا تا آخر عمر با آن دست و پنجه نرم می کند.  

بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج به آن دسته از امراضی گفته می‌شود که در جامعه عمومیت ندارند و برای درمان آنها باید شرایطی ویژه‌ فراهم شود و در واقع این دسته از بیماری‌ها درمان دائمی ندارند و فرد مبتلا تا آخر عمر با آن دست و پنجه نرم می کند.  

کمبود و کاهش پوشش بیمه ای داروهای ام اس

«ام‌اس» مهمان ناخوانده‌ای که سال‌هاست بسیاری از مردم دنیا و برخی از هموطنان عزیزمان را به خود مشغول کرده است. در این بیماری نه‌تنها مبتلایان بلکه خانواده‌های آنها هم با چالش بیماری دست‌ و پنجه نرم می‌کنند و تلاش دارند تا با وجود ناملایماتی مانند هزینه‌های دارو و درمان، کمترین تاثیر را از بیماری گرفته و به‌جای یاس و ناامیدی بیماری را مدیریت کنند. "ام‌اس" در واقع نوعی گرفتگی بافت‌های گوناگون و یک بیماری التهابی است که در آن غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی در مغز و نخاع آسیب می‌بینند. این آسیب‌دیدگی می‌تواند در توانایی بخش‌هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند، اختلال ایجاد کند و باعث به وجود آمدنِ علائم و نشانه‌های زیاد جسمی شود. علی یکی از بیماران ام اس که  از سال ۸۵ دچار بیماری ام اس شده در رابطه با وضعیت داروییش میگوید:  پیش از این داروها راحت و رایگان  در دسترس بود ولی طی  ماه های گذشته داروی سینووکس که هر هفته باید تزریق کنم  را بسختی دریافت میکنم و اگرم در داروخانه باشد بیشتر از ۲ بسته نمی دهند و گاهی هم در داروخانه شهرستان ابهر نیست و باید به زنجان بیایم و دارو را تهیه کنم ، همچنین از طرفی هم با کاهش پوشش بیمه ای  این دارو  باید با مبلغ بالایی این دارو را پیدا کنم در حالی که قبلا رایگان بود. حسین اسماعیلی ، کارشناس امور بیماران انجمن خیریه ام اس ، از روزهای سخت کمبود دارو و افزایش هزینه‏ ها به ما می‏گوید: افزایش پرداختی مصرف‌کنندگان این دارو صرفا به خاطر کاهش پوشش بیمه‌ای این دارو توسط سازمان‌های بیمه‌گر است. این دارو طی دو ماه پیش با تعرفه دولتی و رایگان دریافت میشد که ولی الان تعرفه بیمه رو دولت برداشته و برای یک ماه ۱۵۰ هزار تومان پرداخت می کنند، در این بین داروی دیفوزل که  برای درمان ام اس عود کننده -فروکش کننده که با تشدید و کاهش علائم بیمار همراه است کاربرد دارد، این دارو نیز ماهانه برای هر بیمار ۱۵۰ هزینه دارد، همچنین داروی بتافرون که بصورت  آزاد ۸ میلیون تومان ولی تعرفه دولتی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای بیمار هزینه دارد که در این بین انجمن نیز کمک حال بیماران است ولی باز به دلیل افزایش هزینه های درمانی هزینه بالایی را مصرف کننده برای تامین دارو متحمل میشود که گاهی بیمار با کمبود دارو  مواجه است و اگر آنها این  دارو ها مصرف نکنند، سیستم ایمنی‎شان ضعیف و بیماری پیشروی و وارد فازهای شدیدتری می‏شود و حتی ممکن است ویلچر نشین نیز شوند . اسماعیلی میگوید :روال برای بیماران قبل از کرونا به حالتی بود که بیمار با مراجعه به داروخانه و دریافت پیش فاکتور جهت تخفیف دارو به انجمن در رفت و آمد بود که در این راستا  جهت کاهش رفت و آمد به داروخانه و انجمن با ارائه کارت انجمن  به داروخانه تخفیف اعمال میشود . در استان زنجان ۱۵۰۰ نفر بیمار ام اس شناسایی شده است ولی ۱۱۰۰ نفر  در انجمن تشکیل پرونده  دادند که ۷۰ درصد آن خانم ها و ۳۰ درصد بیماران را آقایان تشکیل میدهد.‌

سرطان در بازار دارو

این روزها افراد مبتلا به بیماری سرطان، یک پایشان در مراکز شیمی درمانی و پرتودرمانی است و یک پای دیگرشان در داروخانه ها، آنها به دنبال دارو از این داروخانه به آن داروخانه می روند تا داروی مورد نظرشان را پیدا کنند؛ داروهایی برای درمان سرطان که اگر در هیچ داروخانه ای پیدا نشود، روند درمان به تعویق می افتد. مینا به دلیل ابتلا به بیماری سرطان ، دوره های شیمی درمانی خود را می گذراند درستش این است که با خیالی آسوده روی تخت درمان بخوابد و داروهای شیمی درمانی به او تزریق شود  اما او  دل نگران تامین داروهایش است. داروی فلوروراسیل به عنوان داروی شیمی درمانی با کاهش یا توقف رشد سلول های سرطانی برای درمان انواع مختلف سرطان استفاده می شود و با کمبود مواجه شده است و باید  برای خرید این دارو به تهران برود تا شاید دارو برایش پیدا شود تا دوره شیمی درمانی اش به تعویق نیفتد. معصومه اسماعیلی مددکار انجمن خیریه مهرانه به خبرنگار صدای زنجان گفت : نبود داروهای تک نسخه ای  از دیگر مشکلات بیماران سرطانی است  که برای آنها عمل شیمی درمانی انجام شده است، برای این بیماران از سوی پزشک فقط یک دارو تجویز می شود اما بیمار باید برای تهیه به داروخانه های مختلف تهران مانند سیزده آبان، یا هلال احمر  رجوع کند که بعضا با نبود دارد در بازار سیاه با  هزینه های هنگف ۳۰ الی ۵۰ میلیونی مواجه میشوند که با حقوق دریافتی اقشار کم درآمد سازگاری ندارد.

دیالیز برای چند صباحی زندگی بیشتر

کلیه‌ها را پالایشگاه بدن می‌دانند، زیرا وظیفه پاکسازی خون را بر عهده دارند، هر روز چند بار تمام خون موجود در بدن از این دو عضو کوچک عبور می‌کند و تمام مواد زاید که طی سوخت و ساز بدن تولید می‌شوند پاک می‌شود، اما وقتی زمانی می‌رسد که کلیه‌های شخص از کار می‌افتد و دیگر نمی‌تواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد، اینجاست که تنها راه نجات فرد بیمار راهی نیست غیر از دیالیز. بیمار دیالیزی چه حال و روزی دارد؟ جز اینکه برای اندکی سلامتیش چشم امید به فردایی داشته باشد تا برای زنده ماندنش، عضوی را از فردی بخشنده اهدا بگیرد و نفسی دوباره برای زنده ماندن بکشد. ولی تهیه دارو برای درمان گویا دردی بیشتر از بیماران  بوده و دغدغه روز و شبشان است. خون مسموم وارد دستگاه می‌شود و خون تصفیه شده از شلنگی دیگر به سرخرگ می‌ریزد، این دستگاه جبران نارسایی کلیه محمد  را می‌کند و او را که ناتوان، چشم به این دستگاه دوخته همچنان به آینده  امیدوار می‌سازد. محمد میگوید : هزینه های دیالیز توسط انجمن حمایت ازبیماران کلیوی استان زنجان  تامین می شد وبابت جلسات دیالیز هیچ هزینه ای پرداخت نمیکنیم تامین دارو به عنوان یک معضل جدی برای بیماران دیالیزی است؛ آمپول" ونوفر" که در زمان دیالیز باید مصرف شود  بر عهده خودمان است و گاها داروهای این بیماری در داروخانه ها کمیاب و مجبور به مصرف دارو به صورت جیره بندی شده هستیم و هزینه های آنها بالاست، بیماران خود دغدغه بیماری را دارند و تامین دارو یک دغدغه و بار اضافی برایمان شده است. موسوی کارشناس بیماران بخش دیالیز انجمن خیریه کلیوی زنجان می گوید: بیماران دیالیزی جز بیماران خاص هستند و داروهای این بیماران جز پوشش ۱۰۰درصدی قرار میگیرد مثل اریتوپویتین ونوفر و.... مشکلاتی که این بیماران با آن مواجه هستند این است که  بیماران وقتی دوز دارویشان تغییر میکند در بیمه ثبت نمیشود و در رفت آمد بیمه، داروخانه و مطب دکتر برای تایید دارو می باشند که ممکن است در این رفت و آمد طولانی زمان نسخه به اتمام برسد یا وقت آزمایش های دوره ای برسد و گاهی با نبود داروی ایرانی تحت پوشش بیمه بیمار مجبور به خرید داروی خارجی میشود که هزینه بالایی را متحمل می شود . بیماران جهت تسهیل در رفت و آمد داروخانه به داروخانه دکتر رشیدی این انجمن مراجعه می کنند اما به دلیل اینکه داروهای مورد نیازشان به اندازه کافی در این داروخانه وجود ندارد و یا با سهمیه کمتر است مجبور می شوند به داروخانه شهید رجایی مراجعه کنند که همین رفت و آمد هزینه بالایی را برای بیماران دارد امیدوارم ترتیبی اتخاد بشود تا سهمیه دارویی این بیماران  به این مرکز داده شود تا بیماران با مشکل مواجه نشوند.    

هلال احمر زنجان در بحث تامین و  توزیع دارو ضعیف است

مهدی بیگدلی رئیس انجمن داروسازان استان زنجان در گفتگو با خبرنگار صدای زنجان گفت: داروهای خاص جز داروهایی هستند که باید کنترل جدی تری در نحوه توزیع و تولید آن شود تا به مشکل کمبود دارو برنخوریم بهمین منظور دولت چند داروخانه محدود دولتی را برای توزیع این نوع داروها در نظر گرفته است که در زنجان هم داروخانه شهید رجایی و پنجم شهریور و در شهرستان  ابهر نیز بیمارستان امدادی پوشش میدهد و بخش خصوصی به این دلیل استقبال نمیکند که به صرفه نیست و هزینه زیادی  را به بخش خصوصی تحمیل می کند. هلال احمر در چند سال اخیر سعی کرده است در بحث داروها مشارکت جدی در توزیع داشته باشد اما متاسفانه هلال احمر استان زنجان نسبت به استان های دیگر  در تامین و توزیع دارو ضعیف عمل کرده است و انتظار از هلال احمر زنجان بیشتر از این هاست. در هر استان دو داروخانه دولتی و هلال احمر کمک هستند تا بار مالی به یکی نیفتند اما در استان زنجان حداقل ۹۰٪ از این بار مالی به عهده داروخانه  شهید رجایی است که با این اوضاع این داروخانه بدون حمایت داروخانه هلال احمر به مشکل حادی برنخورده و توانسته تامین و توزیع داروهای بیماران خاص و شیمی درمانی را به عهده بگیرد و با سهمیه به  دست مصرف کننده برساند. گاهی در بحث کمبود دارو که مشکل کشوری است دلیل وارد نشدن تامین  مواد اولیه است  و باید در شرایط فعلی کشور ، در تامین و توزیع دارو  کنترل شده و با مدیریت انجام شود . گاها افزایش قیمت دارو  توسط سازمان های بیمه گر دیر تر اعمال میشود که بیشتر  در بیمه های تامین اجتماعی و سلامت شاهد  آن هستیم. بیگدلی میگوید: حداقل داروهایی که در داروخانه های  دولتی داریم نزدیک به بالای ۳۰۰ قلم دارو های خاص ، شیمی درمانی ، پیوندی و...است  که تامین هرکدام از این داروخانه دغدغه است و می طلبد که بودجه زیادی داشته باشیم  یا چند داروخانه به بخش دولتی در این امر کمک کنند  که متاسفانه در استان  زنجان  چنین نیست . گرانی داروها  ، تحریم و تاخیر  سازمان های بیمه گر در پرداختی به داروخانه دولتی است که  این مشکلات دست در دست هم میدهد تا در تامین دارو گاها به مشکل مواجه میشویم که امیدواریم شرایط بهتر شود ک انتظاری که از سازمان های بیمه گر داریم این است که پیشرو تر از سایر داروخانه ها مطالبات داروخانه ها پرداخت شود تا کمبودی در تامین دارو جهت رفاه بیماران نداشته باشند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha