کد خبر: داروی-رمدسیویر-و-نقش-آن-در-درمان-کووید-19
۲۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۲۹
داروی رمدسیویر و نقش آن در درمان کووید 19

زهرا عبدی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به تاثیر داروی رمدسیویر بر بیماران کرونایی، اظهار داشت: در گذشته این دارو به عنوان یک داروی تاثیرگذار برای درمان ویروس ابولا استفاده می‌شد و هم اکنون قرار است به عنوان یک داروی ضد ویروس برای کووید 19 استفاده شود.

وی افزود: این دارو همانند گذشته نقشی در کاهش تعداد مرگ و میرها ندارد اما می‌تواند در کاهش بهبودی سریعتر و ترخیص بیماران از بیمارستان تاثیر زیادی داشته باشد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بر اساس تحقیقات افرادی که این دارو را دریافت کرده‌اند حدود 21 درصد زودتر از بیمارستان مرخص شده‌اند.

عبدی با بیان اینکه هم اکنون این دارو جزو داروهای مورد استفاده برای درمان کووید 19 است، تصریح کرد: افرادی که زود متوجه بیماری می‌شوند در صورت نیاز به بستری شدن این دارو به عنوان داروی اولیه ضدویروس کرونا برای آنها استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: اما اگر به دلیل مراجعه دیرتر به مراکز درمانی از زمان تکثیر ویروس کووید 19 در بیماران گذشته باشد و فرد دچار عارضه ریوی و یا کلیوی شده باشد این دارو در درمان این بیماری تاثیر زیادی نخواهد داشت.

داروی رمدسیویر در کشور موجود نیست

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تاکید کرد: اگر این دارو در بیمارستان ها موجود باشد حتما برای درمان بیماران مبتلا به کووید 19 از آن استفاده خواهند کرد اما متاسفانه این دارو هنوز در بیمارستان‌های کشور موجود نیست.

عبدی بیان داشت: تعداد محدودی از این دارو هم که در کشور موجود بود برای درمان بیماران استفاده شده است.

وی عنوان کرد: بر اساس اطلاعات به دست آمده بسیاری از شرکت‌های دارویی کشور می‌توانند این دارو را در کشور تولید و در اختیار بیمارستان‌ها و مراکز درمانی قرار دهند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه داروی رمدسیویر داروی اصلی و قطعی برای درمان بیماران کرونایی نیست، گفت: این دارو به نسبت دیگر داروهای ضد ویروسی مانند تامیفلو که برای درمان آنفلوانزا و داروی ریباویرین که قبلا برای درمان هپاتیت سی استفاده می شد و در این دوران هم در صورت شدیدتر شدن حال مریض از آن استفاده می‌کردند، تاثیر بیشتری دارد.

تاثیر داروی اینترفرون بتا

عبدی ادامه داد: از داروی اینترفرون بتا، هیدروکسی کلروکین و فاوپیراویر هم برای درمان بیماران کووید 19 استفاده ‌شد اما این دارو هم در درمان بیماران بی تاثیر بود به همین دلیل هم اکنون داروی رمدسیویر در حال استفاده است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کدام از این داروها، داروی قطعی برای درمان کرونا نیستند، افزود: این داروها را تا حدودی در کارآزمایی بالینی موثر دیدند به همین دلیل از آنها استفاده شده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه بسیاری از داروها در کاهش تعداد مرگ و میرها و ترخیص سریعتر بیمار از بیمارستان ها موثر بوده‌اند، گفت: اگرچه مقالات زیادی در خصوص تاثیر داروها بر بهبودی بیماران کووید 19 منتشر شده اما هنوز داروی اصلی برای درمان این ویروس تولید نشده است.

عبدی خاطرنشان کرد: هنوز هیچ داروی قطعی برای درمان بیماران کووید 19 کشف نشده به همین دلیل نمی‌توانیم هیچ دارویی را به عنوان داروی اصلی برای درمان بیماران در نظر بگیریم.

گفت و گو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha