داروی آیورمکتین و نیتازوکسانید کرونا را درمان نمی‌کند/دگزامتازون باعث نقص ایمنی می‌شود

دکتر داوود یادگاری نیا متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به تاثیر داروهای آیورمکتین (Ivermectin و نیتازوکسانید Nitazoxanide روی بیماری کووید 19 اظهار کرد: این داروها هیچ کدام تاثیری ندارند و اثربخشی آنها ثابت نشده است.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری بیان کرد: استفاده از این داروها سلیقه ای است و عده ای از پزشکان از این داروها استفاده می کنند. در پروتکل های کشوری هم اسمی از این داروها برده نشده است و ما هم برای درمان این داروها را پیشنهاد نمی کنیم.

هنوز داروی انتخابی و موثری برای درمان کووید نداریم

وی با بیان اینکه در بخش سرپایی بیمارستان ها نه تنها در کشور ما بلکه در همه ی دنیا هنوز داروی انتخابی و موثری برای درمان کووید 19 ندارند، افزود: همه داروهایی که برای بیماران سرپایی استفاده می شود مانند داروی کلروکین، فاویپیراویر و ... داروهای تجربی هستند و اثربخشی این داروها خیلی ثابت نشده است.

داروهای ضدانعقادی و کورتونی

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی گرمسیری ادامه داد: طبیعتا در موارد بخش بیماران سرپایی در بیمارستان ها، داروی مناسبی نداریم اما در بیمارانی که در بیمارستان ها به دلیل تنگی نفس و دیگر مشکلات بستری می شوند از داروهایی مانند رمدسیویر، داروهای کورتونی و داروهای ضد انعقادی استفاده می شود.

رمدسیویر میزان مرگ و میر را کاهش داد

دکتر یادگاری نیا بیان داشت: مشخص شده که با استفاده از داروهای رمدسیویر، داروهای کورتونی و ضد انعقادی میزان مرگ و میر کاهش پیدا می کند البته نباید فراموش کرد که این داروها هم روی بعضی از بیماران اثر بخشی صد درصدی ندارد.

وی تصریح کرد: همچنان بهترین راه جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید 19، پیشگیری است چراکه ما هنوز درمان قطعی برای این ویروس نداریم.

واکسن هم مانع از کرونا نمی شود

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به اینکه واکسیناسیون هم جزئی از مرحله پیشگیری محسوب می شود، گفت: همزمان افرادی که واکسینه شده و یا می شوند هم باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند. این افراد نباید به تصور اینکه واکسن زده اند پس دیگر ایمن شده اند؛ خیر اینگونه نیست چراکه احتمال دارد اثربخشی این واکسن ها به اندازه دیگر واکسن ها نباشد.

دکتر یادگاری نیا اظهار داشت: ممکن است افرادی علی رغم واکسیناسیون مناسبی که انجام داده اند، باز هم به کووید 19 مبتلا شوند. افراد حتما باید تا مدت ها بعد از واکسیناسیون همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

استفاده از داروی دگزامتازون

وی در مورد استفاده از داروی دگزامتازون برای درمان بیماران کرونایی گفت: این داروها فقط برای بیماران بستری که دچار بیماری تنفسی شدید هستند، استفاده می شود.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی گرمسیری افزود: داروی دگزامتازون همزمان با رمدسیویر و داروی ضدانعقاد برای بیماران بستری استفاده می شود. این دارو به هیچ عنوان نباید برای بیماران سرپایی مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر یادگاری نیا ادامه داد: داروی دگزامتازون به هیچ عنوان برای درمان پیشنهاد نمی شود چراکه خود این دارو باعث نقص سیستم ایمنی می شود و مشکلات و عفونت های ثانویه ایجاد می کند بنابراین این دارو فقط در شرایط خاص با نظر پزشک متخصص در بیمارستان مورد استفاده قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: داروی دگزامتازون برای بعضی از بیماران و در موارد محدود و خاصی از این دارو و سایر داروهای کورتونی در بیمارستان استفاده می شود.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha