کد خبر: داروها-چه-نقشی-در-کاهش-پلاکت-خون-دارند؟
۱۷ دی ۱۳۹۹، ۱۳:۳۳
داروها چه نقشی در کاهش پلاکت خون دارند؟

دکتر سیداسداله موسوی فوق تخصص خون و سرطان بالغین (انکولوژی) در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به علت کاهش پلاکت خون اظهار کرد: بیماری هایی که باعث کمبود پلاکت می‌شوند با مکانیسم های مختلفی همراه هستند.

وی افزود: زمانی که سلول های مغز و استخوان کاهش پیدا می‌کند، پلاکت خون کاهش پیدا می کنند و گلبولهای سفید و هموگلوبین هم کم می شوند.

اشغال سلول های مغز و استخوان

فوق تخصص خون و سرطان بالغین تصریح کرد: زمانی که مغز استخوان توسط سلول های غیر معمول اشغال می‌شود، سلول های خونی کاهش پیدا می کند و باعث کم شدن پلاکت خون می شود.

دکتر موسوی گفت: در بیماری اول، کم‌خونی آناپلاستیک یا آنمی آپلاستیک باعث کمبود پلاکت می‌شوند و در بیماری دوم؛ لوسمی ها، گرفتاری های مغز استخوان با عفونت‌ها و سرطان‌ها ممکن است باعث کاهش پلاکت شوند.

وی مطرح کرد: بعضی از مواد در خون به وجود می‌آیند که به آنها آنتی بادی گفته می شود؛ این موارد روی پلاکت ها می چسبند و باعث کم شدن پلاکت می شوند. در طحال، پلاکت ها جمع شوند و از بین بروند؛ اینها مواردی هستند که ما به آنها کمبود پلاکت به واسطه ایمنی می‌گوییم.

فوق تخصص خون و سرطان بالغین گفت: بعضی از داروها باعث کاهش پلاکت ها می شوند. همچنین بزرگی طحال باعث کاهش پلاکت در خون می‌شود.

دکتر موسوی ادامه داد: سیروز و یا نارسایی کبد که باعث بزرگی طحال می شود می تواند پلاکت های خون را پایین بیاورد؛ گلبولهای سفید و گلبولهای قرمز هم می تواند کم خونی ایجاد کند.

مهمترین دلیل کاهش پلاکت خون

وی تاکید کرد: به طور کلی علل متنوعی باعث کاهش پلاکت های خون می شوند اما مهمترین دلیلی که به طور متداول و شایع‌تر دیده می‌شود، داروها و عفونت‌ها هستند.

فوق تخصص خون و سرطان بالغین اضافه کرد: کمبود پلاکت با واسطه ایمنی ، کمبود پلاکت به علت نارسایی مغز استخوان و کمبود پلاکت می‌تواند در زمینه سرطان‌های خون به وجود آید.

درمان انواع سرطان ها

دکتر موسوی بیان داشت: امروزه یکی از علل شایع کاهش پلاکت های ‌خون درمان‌ سرطان ها ‌است که با توجه به اینکه با داروهای شیمی درمانی، درمان می شوند ممکن است پلاکت خون را پایین بیاورند.

وی با بیان اینکه به طور معمول این کاهش پلاکت در اثر شیمی درمانی موقتی است، گفت: همچنین کاهش پلاکت در اثر رادیوتراپی هم ممکن است اتفاق بیفتد به همین دلیل درمان سرطان ها هم می تواند باعث کاهش پلاکت خون شود.

علائم کاهش پلاکت خون

فوق تخصص خون و سرطان بالغین با اشاره به علائم کاهش پلاکت خون افزود: اگر کاهش پلاکت به میزان قابل توجهی باشد؛ یعنی کمبود پلاکت شدید باشد می‌تواند باعث خونریزی زیر پوست شود که کبودی پوست و همچنین دانه های بنفش رنگ از علائم کمبود پلاکت هستند.

دکتر موسوی یادآور شد: کاهش پلاکت خون می تواند در مخاط ها باعث خونریزی شود، به طور مثال می تواند باعث خونریزی در بینی شود و همچنین باعث خونریزی از لثه ها و خونریزی گوارشی شود.

وی ادامه داد: همچنین در دستگاه ادراری می تواند به صورت ادرار خونی بروز کند و در نهایت فرم خیلی وخیم این بیماری می‌تواند خونریزی در مغز باشد که باعث گرفتاری و صدمه قابل توجهی به فرد می شود.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha