کد خبر: داروهای-آنتی-هیستامین‌-عوارضی-برای-بی
۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۸:۵۳
داروهای آنتی هیستامین‌ عوارضی برای بیمار ندارد!/رینیت آلرژیک چگونه آغاز می‌شود؟

دکتر حميدرضا معزی فوق تخصص ريه و بيماری​های تنفسی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به درمان آلرژی فصلی اظهار داشت: آلرژی بیماری است که در بدن افراد به صورت حساسیت ظاهر می‌شود؛ به طور مثال فردی با خوردن بادمجان یا گوجه فرنگی دچار نوعی کهیر می‌شود به همین دلیل ما اصل مطلب را بر این می‌گذاریم که فرد مبتلا به آلرژی، پروسه حساسیت و آلرژی در بدن وی به صورت ژنتیک و مداوم وجود دارد به همین منظور از عارضه‌های آن جلوگیری می‌کنیم.

وی افزود: ما به مریض توصیه می‌کنیم که از خوردن هر نوع محصولی مثل بادمجان و گوجه که به آن آلرژی و حساسیت دارد خودداری کند اما برای درمان کهیری که در بدن وی تظاهر پیدا کرده به او دارو می‌دهیم.

رینیت آلرژیک

فوق تخصص ريه و بيماری‌های تنفسی با اشاره به اینکه در مورد رینیت آلرژیک با ترشحات بینی همراه با عطسه، آبریزش و خارش که در فصل بهار و پاییز شروع می‌شود ما با مشکلاتی مواجه هستیم، گفت: اول اینکه این مریض‌ها باید در مواردی که فصلی هستند درمان شوند چراکه در صورت درمان نشدن، این بیماران از حالت فصلی به سمت مزمن می‌روند و در همه فصل‌ها دچار آبریزش و عطسه می‌شوند.

درمان آلرژی فصلی

معزی اضافه کرد: با درمان آلرژی فصلی باید از پیشرفت آن در تمام سال جلوگیری کنیم چراکه این بیماران در بسیاری از مواقع ترشحات و عطسه آنها شدت کمتری دارد اما با گذر زمان، اثرات آلرژی و حساسیت شدت پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: در بسیاری از مواقع بیمار تنها به گرد گل در فصل بهار آلرژی داشت اما به مرور زمان به انواع بوها مانند بوی عطر، ادکلن و انواع محصولات نیز حساسیت پیدا کرده است به همین خاطر ما باید با درمان از پیشرفت بیماری جلوگیری کنیم.

سینوزیت مزمن

فوق تخصص ريه و بيماری‌های تنفسی بیان داشت:همچنین بسیاری از بیماران در برخی مواقع اگرچه رینیت آلرژی دارند اما به سمت سینوزیت مزمن پیشرفت می‌کنند و با چرکی شیدن سینوس‌ها مبتلا به برونشیت مزمن می‌شوند که با درمان آلرژی فصلی مانع از بروز این بیماری هم می‌شویم.

معزی تاکید کرد: ما با درمان بیماران از انواع عارضه‌ها و شدت بیماری جلوگیری می‌کنیم و مانع پیشرفت بیماری می‌شویم.

داروهای آنتی هیستامین

وی با اشاره به مصرف داروهایی مانند فکسوفنادین هیدروکلرید، سیتریزین، سیتریزین و انواع آمپول‌های کورتون افزود: برای درمان بیماران مبتلا به آلرژی فصلی، داروهای مختلفی مثل شستشوی آب و نمک، انواع آنتی هیستامین‌ها و استروئید موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا پزشکان برای بیماران مبتلا به رینیت آلرژی خالص، آمپول‌ و قرص‌های کورتون سیستمیک را توصیه نمی‌کنند ولی بیماران می‌توانند داروهای کورتون موضعی به صورت استنشاقی در بینی را استفاده کنند.

فوق تخصص ريه و بيماری‌های تنفسی با اشاره به عوارض مصرف داروهای آنتی هیستامین مانند سیتریزین، فکسوفنادین و لوراتادین گفت: آنتی هیستامین‌ها داروهای خوبی هستند و اثرات عجیب و غریب خاصی هم برای بیمار به دنبال ندارند. فکسوفنادین دارویی است که خواب آلودگی کمتری دارد و مریض‌ها از مصرف آن راضی‌تر هستند.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha