کد خبر: داروخانه؛-مرکز-اصلی-عرضه-ماسک-توزیع-رو
۲۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۹:۲۲
داروخانه؛ مرکز اصلی عرضه ماسک/ توزیع روزانه ۵ تا ۶ میلیون ماسک در داروخانه‌ها

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی سازمان غذا ودارو، دکتر محمدرضا شانه ساز گفت: قبل از شیوع بیماری کرونا، میزان تولید و مصرف انواع ماسک در کشور، بسیار محدود بود و در عین‌حال بخشی از تولید علاوه بر پوشش نیاز داخلی، صادر می شد.

وی افزود: با شیوع بیماری کرونا در فاز اول، نیاز کشور حدود ۲۰ برابر افزایش یافت که در کوتاه مدت امکان تامین این نیاز وجود نداشت. بر همین اساس یک الی یک ماه و نیم مشکلاتی را داشتیم که نیروهای مردمی به کمک آمدند و نیاز کشور برطرف شد.

عرضه ماسک ۳ لایه با نرخ ۱۳۰۰ تومان در تمامی داروخانه‌ها

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: نزدیک به ۸۰ تا ۹۰ روز از اعلام رسمی قیمت ماسک برای مصرف کننده می گذرد، اما متاسفانه شاهدیم که علی رغم تولید بسیار زیاد ماسک در کشور، این اقلام با رقم های بالاتر از ۱۳۰۰ تومان به دست مصرف کننده می رسد.

شانه‌ساز با بیان اینکه طبق دستور رئیس‌جمهور حتما باید این قیمت رعایت شود، افزود: بر همین اساس ظرف چند هفته گذشته پیگیری هایی با جدیتی بیشتر انجام شد و امروز اعلام می کنم که در فاز اول برنامه ریزی کردیم تا بیش از ۶۰ میلیون ماسک را که توسط ۲۳ شرکت تولیدی، تولید می شود و از طریق شرکت های پخش سراسری به داروخانه های سراسر کشور توزیع می کنند. امروز می خواهم به مردم اطلاع رسانی کنم که نباید در داروخانه و جاهای دیگر، ماسک سه لایه را بیشتر از قیمت ۱۳۰۰ تومان خریداری کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در مواردی شاهدیم که عملا ماسک ۱۳۰۰ تومانی با قیمت بیشتری به دست مصرف کننده می رسد، گفت: از مردم می خواهیم اجازه ندهند ماسک سه لایه با قیمت بیشتر عرضه شود. از نظر تعداد تولید هیچ مشکلی در کشور نداریم و روزانه ۲۱ میلیون ماسک در کشور تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه درمورد عرضه ماسک با قیمت مصوب، تمرکز جدی روی داروخانه‌هاست، خاطرنشان کرد: روزانه ۵ تا شش میلیون ماسک در اختیار داروخانه ها به عنوان مرکز اصلی عرضه ماسک قرار داده شود. این باور در تمام اعضای ستاد وجود دارد تا ماسک به وفور و با قیمت مصوب عرضه شود.

دکتر شانه‌ساز اظهار کرد: علاوه بر داروخانه ها، فروشگاه های لوازم تجهیزات پزشکی و فروشگاه های زنجیره ای معتبر را هدف گیری می کنیم‌ تا ماسک را با قیمت و کیفیت مورد نظر عرضه کنند.  امیدواریم با اقداماتی که انجام شده و تعدادی که روزانه تحویل داده می شود، دچار مشکلی نشویم. رئیس جمهور و مسوولان ریاست جمهوری تاکیدشان بر این است که حداقل دو سوم ماسک ها باید در داروخانه و مراکز اینچنینی عرضه شود تا مردم بتوانند ماسک را با قیمت مصوب و کیفیت اصلی و آنچه مورد نظر سازمان غذا و دارو است، دریافت کنند.

وی درباره احتمال گرانفروشی به داروخانه‌ها و در نتیجه عرضه گرانتر ماسک به مردم از سوی این واحدها، گفت: مدت زیادی است که قیمت مصوب ماسک را اعلام کردیم. اگر مرکزی ماسکی را گرانتر تهیه کرده باشد باید جنس را مرجوع کند که با قیمت مصوب ارائه دهد و یا اینکه فاکتورها اصلاح شوند. نباید تاوان گرانفروشی را مردم و مصرف کننده بپردازد.  از تولید کننده، توزیع کننده و عرضه کننده خواسته ایم که این قیمت ها را رعایت کنند.

تخلفات را به ۱۹۰ و معاونتهای غذا و دارو اعلام کنید

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه حداقل ۱۰ اکیپ در شهر و استان تهران برای بازرسی مشخص شده است، گفت: در همه استان ها به فراخور شرایط استان بازرسی ها آغاز شده است. اگر مردم با تخلفی در این حوزه مواجه شدند، می توانند به معاونت های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی محل مراجعه کنند که در آنجا بلافاصله رسیدگی شده و اگر مورد تخلفی باشد برخورد انتظامی و قضایی از سوی معاونت ها انجام می شود. مردم می توانند از ۱۹۰ هم استفاده کنند اما توصیه ما این است که برای سرعت بیشتر به معاونت غذا و دارو دانشگاه مراجعه کرده و تماس بگیرند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha