کد خبر: خواب-کافی-خطر-ابتلا-به-کرونا-را-کاهش-می
۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۶
خواب کافی خطر ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد/ کم‌خوابی منجر به پرخاشگری می‌شود

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، حسین رضایی زاده متخصص طب ایرانی در برنامه یه روز تازه گفت: یک معیار خواب با کیفیت، زمان بیداری است که فرد نیازمند زنگ ساعت نباشد. فردی که خواب با کیفیت دارد، از بیدار شدن راضی هست. استفاده از جملاتی مثل باز دوباره صبح شد، یعنی خواب با کیفیت نداشته‌ایم. دیدن خواب‌های آشفته و مصرف انرژی در خواب علت این وضعیت است.

رضایی زاده اظهار داشت: برای داشتن خواب باکیفیت باید در زمان مشخص و زود بخوابیم. قبل از خواب از وسایل الکترونیک مثل موبایل و تلویزیون استفاده نکنیم. حداقل دو ساعت قبل از خواب باید شام خورده باشیم تا دستگاه گوارش مشغول مراحل هضم نباشد.

وی افزود: بهترین ساعت برای خوابیدن حدفاصل ساعت 10 تا 11 شب است. قبل از نیمه‌شب باید یک ساعت از خواب گذشته باشد. ساعت 12 تا 3 بامداد ساعت طلایی بدن ما برای بازسازی است. در این شرایط سیستم ایمنی تقویت می‌شود. استفاده از دارو و دم‌نوش خرج دارد اما خوب خوابیدن رایگان است و در دست خودمان است. درصورتی‌که خوب و به موقع بخوابیم، نحوه اتصال سیستم ایمنی ما برای چسبیدن به سلول‌های مهاجم مثل کووید 19 تقویت می‌شود.

این متخصص طب ایرانی تأکید کرد: افرادی که خوب و به‌اندازه می‌خوابند، 3 برابر کمتر از سایرین سرما می‌خورند. در مطالعه‌ای بین گروهی از افراد که خواب 4 ساعت داشتند و گروهی  دیگر که خواب طبیعی داشتند، واکسن آنفولانزا تزریق شد. گروهی که خواب کمتر داشتند، 50 درصد کمتر آنتی‌بادی تولید کرده بودند.

رضایی زاده در ادامه خاطرنشان کرد: سیستم ایمنی ما خودمختار است و زمانی کار خود را انجام می‌دهد که تمرکز کافی داشته باشد. سیستم ایمنی در شب فرصت بازیابی خود را دارد. ابن‌سینا تمام تدابیر طب ایرانی را به 3 چیز خلاصه می‌کند که یکی از این موارد خواب است.

وی افزود: میانگین ساعت خوابیدن بین 8 تا 10 و 7 تا 9 ساعت است. این عدد به کیفیت خواب بستگی دارد. کم‌خوابی منجر به پرخاشگری فرد خواهد شد. افرادی که خواب کم دارند، همیشه خسته هستند.

رضایی زاده ضمن اشاره به مشاغل شب‌کار گفت: افرادی که شغل شب‌کار دارند، باید به همان اندازه در روز بخوابند. سایر افراد باید عادت شب‌بیداری را اصلاح کنند و با برنامه‌ریزی رفتار خود را اصلاح کند. بادرنجبویه، بهارنارنج، گلاب، گل‌گاوزبان و سنبل‌الطیب دم‌نوش‌های مناسب برای خواب هستند.

گفتنی است «یه روز تازه» کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که با اجرای وحید رونقی و فریبا باقری از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح روی آنتن می‌رود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha