کد خبر: خواب-و-نقش-آن-در-تقویت-سیستم-ایمنی-بدن
۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۳۵
خواب و نقش آن در تقویت سیستم ایمنی بدن

مجید کاراندیش متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استاد تغذیه دانشگاه جندی شاپور اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به موضوع تغذیه سالم در دوران کرونا ویروس، اظهار داشت: در این دوران باید غذاهایی مصرف شود که از طریق آنها بتوانیم مواد مغذی لازم را وارد بدنمان کنیم.

وی با بیان اینکه بخشی از غذاها مانند کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها تامین کننده انرژی بدن هستند، گفت: در کنار مواد غذایی، انواع ویتامین‌ها، املاح معدنی و فیبرهای غذایی هم باید مصرف شوند تا بدن بتواند با توان بیشتر به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

استاد تغذیه دانشگاه جندی شاپور اهواز افزود: گروه هایی که می توانند ویتامین، املاح خوب و پروتئین با کیفیت در اختیار ما قرار دهند گروه میوه ها، سبزی ها، لبنیات و انواع گوشت های کم چرب هستند.

کاراندیش ادامه داد: گاهی نمی توانیم از برطرف شدن نیازهای بدن بعضی از افراد مطمئن شویم به همین دلیل این افراد نیاز به مصرف مکمل های غذایی مانند آهن، ویتامین دی، روی یا کلسیم دارند.

وی با بیان اینکه مهمترین نکته‌ در بحث تغذیه تامین آب بدن و نقش آن در تقویت سیستم ایمنی است، گفت: بدن نباید دچار کم آبی شود، در بدن کم آب تمام فعل و انفعالات از جمله واکنش های مربوط به سیستم ایمنی بدن می‌توانند تضعیف شوند.

استاد تغذیه دانشگاه جندی شاپور اهواز ادامه داد: یک حداقلی از فعالیت بدنی و ورزش هم برای حفظ تندرستی لازم است.

کاراندیش با بیان اینکه به غیر از مسئله غذا و تغذیه الگوی صحیح خواب هم در تقویت سیستم ایمنی نقش بسیار تاثیرگذاری دارد، افزود: اگر افراد قبل از نیمه شب خواب خود را شروع و حداقل بین 6 تا 9 ساعت بخوابند این می تواند یک الگوی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی آنها باشد.

وی با تاکید بر اینکه استرس نقش بسیار زیادی در تضعیف سیستم ایمنی بدن دارد، گفت: افراد با دچار شدن به استرس های دائمی محیطی و درونی زمینه تضعیف سیستم ایمنی خود را فراهم می کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: افرادی که دچار اضطراب یا مشکلات شغلی و خانوادگی هستند به طور مداوم به استرس دچارند به همین دلیل سیستم ایمنی بدن مقاومت خود را در مقابله با استرس از دست می دهد.

 

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha