کد خبر: خطر-آتش‌سوزی،-بزرگترین-بانک-ژنی-گندم
۱۹ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۴۶

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت، محمدجواد عسکری نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی، در خصوص خسارات ناشی از آتش سوزی جنگل‌های زاگرس، گفت: متاسفانه در روزهای گذشته جنگل‌ها و منابع طبیعی برخی مناطق در رشته کوه زاگرس دچار آتش‌سوزی شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رشته کوه زاگرس به عنوان بزرگترین بانک ژنی خانواده تریتیکاله در جهان شناخته می‌شود، ادامه داد: موطن اصلی خانواده تریتیکاله و گندم امروزی از نظر ژنی در رشته کوه زاگرس قرار دارد و به دلیل سوء مدیریت و بی‌تدبیری این بانک ژنی در معرض خطر قرارگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های متولی برای کنترل و مهار آتش در جنگل‌های زاگرس همراهی لازم را ندارند، عنوان کرد: مردم، نیروهای بسیج و سپاه پاسداران درحال تلاش هستند تا آتش را مهار کنند، باید از تمامی ظرفیت‌ها برای کنترل آتش استفاده شود، متاسفانه دستگاه‌هایی مانند ستاد مدیریت بحران در این زمینه عملکرد مناسبی نداشته‌اند.

عسکری با بیان اینکه طی روزهای گذشته در خصوص آتش سوزی در برخی از مناطق زاگرس نشستی با برخی از مسئولین سازمان منابع طبیعی و سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شده است، تصریح کرد: رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در صحبت‌های خود ایران را با سایر کشورها مقایسه کردند درحالی که جنگل سایر کشورها بسیار بیشتر بوده و این نوع مقایسه‌ها غیرعلمی و غیرمنطقی است.

وی اضافه کرد: آقای کلانتری در ادامه صحبت‌های خود آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس را مهم نمی‌دانست در حالی که این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هر درخت بلوط از نظر زیست محیطی ارزش سه میلیارد تومانی دارد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه به واسطه پراکنندگی و میزان بارندگی در رشته گوه زاگرس پوشش گیاهی مناسبی به وجود آمده در صورت تداوم بی‌دقتی‌ها با آسیب‌های سنگین مواجه می‌شویم، عنوان کرد:  بسیاری از مردم از منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع امرار معاش می‌کنند که با بروز آتش سوزی معیشت آنها با مشکل مواجه می‌شود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha