کد خبر: خطرات-مصرف-زیاد-ویتامین-دی-چیست؟
۷ تیر ۱۳۹۹، ۱۶:۰۱
خطرات مصرف زیاد ویتامین دی چیست؟

احمدرضا درستی متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ با اشاره به تاثیر کمبود ویتامین دی در بدن اظهار داشت: در جامعه‌ی ما درصد بالایی از مردم دچار کمبود ویتامین دی هستند، این افراد برای درمان خود حتما باید تحت نظر پزشک ویتامین دی مصرف کنند.

وی با بیان اینکه بهتر است افراد با مراجعه به متخصص، وضعیت ویتامین دی بدن خود را چک کنند، افزود: عده‌ای بسیار کمی در کشور وضعیت ویتامین دی آنها خوب است، این افراد نباید بدون تجویز پزشک ویتامین دی مصرف کنند چرا که احتمال سنگ سازی کلیه برای این افراد بسیار زیاد است.

درستی ادامه داد: افرادی که دچار کمبود ویتامین دی هستند حتما باید تحت نظر پزشک نسبت به مصرف ویتامین دی اقدام کنند، پزشک برای این افراد مصرف ویتامین را در چند روز اول 50 هزار واحد به صورت هفتگی، بعد ماهانه و بعد به صورت روزی هزار و ... در نظر خواهد گرفت.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: اگر فردی تمایل ندارد که به پزشک مراجعه کند به وی پینشهاد می کنیم که بیشتر از هزار واحد در روز ویتامین دی مصرف نکند چراکه می تواند برای وی بسیار خطرناک باشد.

متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با بیان اینکه عده ای دیگر از افراد جامعه به دلیل کم خونی باید قرص آهن مصرف کنند، گفت: همچنین عده ای به دلیل تغذیه نامناسب دچار کمبود روی شده اند که به این افراد پیشنهاد می کنیم با مراجعه به پزشک نسبت به دریافت مکمل های درمانی با کیفیت خوب و قیمت مناسب اقدام کنند.

درستی تاکید کرد: افرادی که دچار هر کدام از کمبودهای ویتامینی و پروتئینی باشند سیستم ایمنی آنها به شدت کاهش پیدا می کند و دچار مشکلات زیادی می شوند.

به گفته وی افرادی که دچار انواع کمبودها هستند باید نسبت به جبران کمبودهای بدن خود اقدام کنند چراکه کمبود از ویتامین ها می تواند مشکلاتی برای بدن به دنبال داشته باشد، به طور مثال کمبود روی ایمنی بدن را کاهش می دهد و باعث می شود زخم ها در طولانی مدت بهبود پیدا کنند.

متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: کمبود ویتامین دی به طور کامل ایمنی بدن را پایین می آورد، کمبود ویتامین آ، کم خونی ناشی از فقرآهن به دنبال دارد و باعث می شود سیستم ایمنی فرد به شدت تضعیف شود.

درستی تاکید کرد: فردی که سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد در این دوران به راحتی به کرونا مبتلا می شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه آمارها نشان می دهد که بسیاری از مردم در کشور ما دچار سوء تغذیه هستند، افزود: عدم مصرف برخی مواد غذایی باعث می شود که عده ای قد کوتاه، لاغر و یا حتی به دلیل بدغذایی دچار چاقی شوند.

وی با اشاره به اینکه مردم باید تعادل و تنوع غذایی را در این دوران به خوبی حفظ کنند، تصریح کرد: در موارد سوء تغذیه افرادی هستند که از تمام مواد غذایی مناسب استفاده نمی کنند ، آمارها نشان می دهد که مصرف لبنیات در کشور ما بسیار پایین است.

متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: بر اساس هرم غذایی هر فردی باید روزانه بین 500 سی سی لبنیات مصرف کند اما آمارها نشان می دهد که در کشور عده ای تنها 130 سی سی لبنیات مصرف می کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه مصرف کم لبنیات سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند، گفت: آمارها نشان می دهد که مردم ما سبزی و میوه را به حد نیاز بدن مصرف نمی‌کنند، همچنین در برخی نقاط کشور هم مرغ، ماهی و گوشت به حد نیاز مصرف نمی شود.

وی ادامه داد: مصرف کم لبنیات، پروتئین، ویتامین و ... باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. مردم می توانند با غذاهای ارزان اما سالم هم سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند.

متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: بدن هر فردی روزانه باید مقدار کافی پروتئین کافی دریافت کند. به مردم پیشنهاد می دهم که در این دوران غذاهای سالم مصرف کنند تا دچار سوء تغدیه نشوند.

 

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha