کد خبر: خروج-نیروهای-آمریکایی-از-عراق-مطالبه-م
۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ۲۲:۲۲
خروج نیروهای آمریکایی از عراق مطالبه مردمی و موجب ثبات در منطقه است

به گزارش گروه سیاسی  خبرگزاری سلامت به نقل از  خانه ملت ؛فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق ظهر امروز چهارشنبه با دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

دکتر قالیباف در ابتدای این دیدار با اشاره به پیوندهای دیرینه تاریخی، دینی و فرهنگی بین دو کشور گفت: سابقه مناسبات دوستانه و ممتاز فیمابین جمهوری اسلامی ایران و عراق، ضرورت همکاری و ارتباط بیشتر دو کشور در حوزه مسائل و موضوعات دوجانبه ، منطقه ای و بین المللی را بیش از پیش نمایان می­کند.

وی همچنین در ادامه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در روابط دوجانبه و همکاری منطقه ای بسیار تاثیرگذار هستند. ارتباطات دو کشور عمیق، تاثیرگذار و تاریخی است و مردم ایران و عراق بخاطر باورهای فرهنگی و دینی خود و همجواری دو کشور در طول تاریخ به هم دلبستگی و علاقه دارند.

دکتر قالیباف در ادامه این دیدار گفت: ما از روند سیاسی عراق و تمامیت ارضی این کشور حمایت می کنیم. همچنین از حضور عراق در تعاملات منطقه ای حمایت می کنیم و معتقدیم عراق وزنه مهمی در تعاملات سیاسی و اقتصادی منطقه است. بی شک ایران و عراق دو کشور تاثیرگذار هستند و بسیاری از تحولات منطقه در اثر همکاری دو کشور می تواند رخ دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از سیاست­های ایالات متحده آمریکا در منطقه و جهان افزود: عامل اصلی مشکلات موجود به حضور نظامی و مداخلات آمریکا در منطقه باز می گردد.

وی در ادامه افزود: توجه به خواست مردم عراق که در اجرای مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق تبلور یافته، عامل مهمی در استقرار ثبات سیاسی و امنیتی در عراق و منطقه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: بی تردید حضور آمریکایی­ ها در منطقه کمکی به ثبات و استقرار امنیت در عراق و منطقه نمی­ کند.

دکتر قالیباف در پایان این دیدار گفت: تداوم رایزنی و مشورت مسئولان سیاسی، اقتصادی و پارلمانی دو کشور، گام مؤثری در برداشتن موانع موجود در مسیر توسعه مناسبات و کمک به گسترش همکاری­های دو کشور در بخش­های مختلف است.

تسریع در اجرای پروژه اتصال خط آهن شلمچه – بصره، لایروبی اروند رود، گسترش ارتباطات بازرگانی، از جمله مهمترین مواردی بود که در این دیدار میان دو طرف مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق نیز در این دیدار با اشاره به تاریخ دیرینه روابط دو ملت گفت: توسعه مناسبات همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران، بعنوان کشوری تاثیرگذار و مهم در منطقه و جهان، برای دولت و ملت عراق از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی در ادامه افزود: گسترش همکاری­های ایران و عراق در عرصه های مختلف و در سطوح دوجانبه، منطقه ای و بین­المللی، در تامین منافع دو کشور نقش بسزایی دارد.

وزیر خارجه عراق همچنین گفت: تامین امنیت و رونق اقتصادی دو کشور، در سایه تعمیق مناسبات و همکاری­های فیمابین به نحو مطلوب تری میسر خواهد شد.

وی در پایان این دیدار در خصوص برداشته شدن هرچه سریعتر موانع موجود در مسیر افزایش مبادلات دو کشور از جمله رفع تحریم­ها، ابراز امیدواری کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha