کد خبر: خروجی-افزایش-ابتلا-را-در-دو-هفته-آینده-ش
۲۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۰۴
خروجی افزایش ابتلا را در دو هفته آینده شاهد خواهیم

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، مجید مختاری در برنامه یه روز تازه گفت: در ابتدا به ۴۷۳ خانواده‌ای که عزیزان خود را در هفته گذشته از دست داده‌اند، تسلیت می‌گویم؛ البته بابت روند کاهشی امیدوار هستیم. براساس تعداد موارد مثبت در یک ‌میلیون جمعیت باید بگویم که در چند هفته پیش امریکا و انگلیس روند رو به صعودی داشتند اما در دو هفته اخیر روند آنها نزولی شده است اما روند ایران اندکی صعودی شده است. درخصوص تعداد فوتی‌ها نیز امریکا و انگلیس روند نزولی دارند و در ایران نیز روند اندکی نزولی است. تعداد فوتی‌ها در دنیا از ۲ میلیون نفر و در ایران از ۵۸ هزار نفر عبور کرده است و تعداد درگیری‌ها در ایران زیادتر است اما خوشبختانه فوتی‌ها کم هست. خروجی افزایش ابتلا را در دو هفته آینده شاهد خواهیم بود البته ممکن است رفتار ما منجر به تغییر رفتار ویروس نیز بشود و اگر در ایران همین روند ادامه داشته باشد، در 4 ماه آینده روند خوبی را خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: انتقال ویروس اکثراً از طریق افراد بدون علامت است و این بدون علامت بودن به دو معناست که در گروه اول فرد هیچ‌وقت علامت‌دار نخواهد شد و در گروه دوم افراد قبل از شروع دارای علامت هستند و بعد از چند روز علامت‌دار خواهند شد. همچنین باید گفت واکسن فرد را ایمن می‌کند اما مانع از انتشار ویروس به افراد غیرواکسینه نمی‌شود.

مختاری افزود: جهش‌ها به اروپای شرقی نیز رسیده است و گونه‌های بدی را شاهد هستیم و فرار ویروس از آزمایش‌ها و مقاومت در برابر واکسن‌های موجود عامل نگرانی ماست و مرگ‌ومیر بیشتری را در گونه‌های جدید شاهد هستیم.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تأکید کرد: در این روزها مشخص شده است که استفاده از دو ماسک بدن را ایمن‌تر می‌کند و استفاده از ماسک پارچه‌ای روی ماسک جراحی مؤثر خواهد بود، به این دلیل که نواحی خالی را پوشش بیشتری می‌دهد.

مختاری خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که کرونا منجر به درگیری عوامل تورمی در مایع مغزی نخاعی می‌شود و براساس مطالعه حیوانی بر روی موش، ویروس خود را بر لایه‌های بیرونی مغز مخفی می‌کند و در نتیجه بعد از درمان نیز ممکن است با عوارض مغزی روبه‌رو شویم. همچنین مشاهده شده است که این ویروس غدد پانکراس را درگیر می‌کند و منجر به بروز دیابت می‌شود. در داخل روده‌ها میکروب‌های بسیار مهمی را داریم که کار دفاعی می‌کنند و ویروس کرونا با تغییر شکل میکروب‌های روده سیستم ایمنی ما را بر هم می‌ریزد و به همین منظور تغذیه نقش مهمی را دارد و ویتامین‌ها کمک‌کننده به سیستم ایمنی بدن هستند.

وی افزود: امکان ایجاد ایمنی فردی در برابر ویروس و ایمنی گله‌ای وجود دارد. در ایمنی فردی پادتن‌ها ۳ تا ۴ ماه دوام دارند. در بدن یک سری سلول حافظه‌دار وجود دارد که امکان حمله به ویروس‌ها را دارند و این سلول‌ها ایمنی بالاتری دارند و در نتیجه واکسن‌های سلولی مؤثرتر هستند و واکسن بدون ضرر و با ایمنی ۱۰۰ درصدی در هیچ جای دنیا وجود ندارد و ایمنی و عوارض واکسن‌ها متفاوت هستند.

مختاری اظهار داشت: باید ۷۰ درصد جامعه در معرض ویروس قرار بگیرند تا ایمنی گله‌ای ایجاد شود و درخصوص کرونا ویروس ایمنی گله‌ای به صورت طبیعی جای سؤال دارد و ایمنی گله‌ای فشار زیادی به مردم، اقتصاد و درمان کشور وارد خواهد کرد و باید ایمنی از طریق واکسن ایجاد شود.

وی افزود: در کنار هم قرار گرفتن ویروس آنها را وحشی می‌کند و ویروس‌ها پروتئین‌های خود را با هم عوض می‌کنند که در نتیجه جهش‌های جدیدی را شاهد خواهیم بود. انسان بهترین میزبان برای کروناست و نباید اجازه بدهیم که ویروس‌ها از ما باهوش‌تر شوند.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تأکید کرد: برای مقابله با ویروس‌های جهش‌یافته راهی جز ایزوله کردن کشور نداریم و فراموش نکنیم که اگر رعایت‌ها را کنار بگذاریم، ویروس در کشور جهش خواهد داشت و ویروس جدید را خودمان تولید خواهیم کرد. حتی در صورت لزوم باید قرنطینه را نیز در دستور کار قرار دهیم و درخصوص وضعیت استان قزوین با علم پزشکی معتقدم که با زندانی کردن ویروس احتمال پخش آن کم خواهد شد و در صورت لزوم باید شهرها قرنطینه شوند.

مختاری در پایان گرفت: در صورت عدم رعایت با پخش ویروس انگلیسی مواجه خواهیم شد. البته ایران در بهترین شرایط دنیا قرار دارد که با این روند شاید توان خفه کردن ویروس را داشته باشیم و عدم رعایت اصول؛ فاجعه‌آمیز خواهد بودو به مردم توصیه می‌کنم از میهمانی‌ها، سفرها و دید و بازدیدهای عید دوری کنند چراکه اگر رعایت نکنیم یک فرد بیمار چندین نفر را درگیر خواهد کرد و روند تصاعدی را شاهد خواهیم بود.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha