به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از  اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار معتمدین و نهادهای مردمی صلح و سازش استان کرمانشاه، حل و فصل دعاوی و اختلافات خانوادگی و اجتماعی از طریق گفتگو و ریش سفیدی و جلوگیری از کشیده شدن مسائل اختلافی به دادگستری و عدلیه را کاری مهم توصیف کرد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به برخی اختلافات خانوادگی همچون عدم پرداخت نفقه، دعوا بر سر محل زندگی یا حضانت فرزند، تصریح کرد: راهکار حل مشکلات خانوادگی دادگاه نیست.

آیت الله رئیسی افزود: نظام خانواده بر عشق و یک رابطه عاطفی بنیان نهاده شده و اگر به هر دلیلی اختلافات خانوادگی بروز کرد، اطرافیان و بزرگان فامیل و ریش سفیدها باید پادرمیانی‌ کنند‌ و نگذارند نظام خانواده آسیب ببیند.

رئیس دستگاه قضا گفت: اگر در بازار دو نفر در دادوستد دچار مشکل شدند یا مستاجری در موعد خودش نتوانست اجاره‌بها را پرداخت کند، اول باید تلاش شود این مشکلات‌ توسط دو نفر هم صنف‌ و همکار و دو نفر بزرگ‌تر حل شود.

آیت الله رئیسی با بیان این که بسیاری از مسائل و مشکلات با ریش سفیدی و حضور بزرگان و معتمدین قابل حل است،  افزود: در قانون نهادهایی مانند شورای حل اختلاف و هیات داوری داریم که برای آن به وجود آمده‌اند که مسائل توسط خود مردم و سازمان‌های مردم نهاد حل شود تا مردم درگیر دادگستری و سیر مراحل اداری و هزینه‌های آن نشوند.

رئیس قوه قضاییه‌ خاطر نشان کرد: تشکیل پرونده در دادگستری هزینه دارد و رسیدگی به پرونده‌ها نیز یک فرایند زمان‌بری دارد که باید طی شود اما ممکن است یک مساله با ریش سفیدی و یک کلمه اثرگذار فردی معتمد، منجر به صلح و سازش شود.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه در مسائل اجتماعی جرم و جنایتی بالاتر از قتل نیست، گفت: قتل جزو گناهان کبیره است و هم مجازات دنیوی و هم عذاب اخروی دارد چرا که حیات انسان و امنیت اجتماعی را سلب می کند اما باز هم جای گذشت اولیای دم از قصاص قرار داده شده است.

رئیس قوه قضاییه‌ متذکر شد: اگر اولیای دم با وساطت ریش سفیدان و معتمدین از حق قصاص خود که خدا به آنها داده و از قاتل بگذرند، هم او را مدیون خود می کنند و هم نزد خداوند پاداش بزرگی خواهند داشت.

آیت الله رئیسی اجرای حکم قصاص یا گذشت را حق اولیای دم دانست اما در عین حال به جنبه عمومی قتل اشاره و تاکید کرد: رسیدگی به جنبه اجتماعی جرم از وظایف دستگاه قضاست که طبق قانون حتماً پیگیری خواهد شد.

وی از نهادهای مردمی خواست که همه عزم خود را برای اجرای 'خون صلح' و جلوگیری از تبدیل شدن یک تنازع به بحران اجتماعی و آسیب های اقتصادی به کار گیرند تا جوانان دچار آسیب روحی نشده و روحیه انتقام جویی نیز در جامعه به وجود نیاید.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: باید تلاش شود جنایاتی مانند قتل که از نظر قرآن کار مذمومی است و امنیت جامعه و شهر و روستا را مختل می‌کند روز به روز کاهش یابد و اگر کسی هم تحت‌تاثیر غلبه خشم و القائات شیطانی دست به جنایت زد، اقدام او نباید باعث جنایت جدید و تسری به مسائل بعدی شود.

رئیس دستگاه قضا در ادامه سخنانش اظهار داشت: در دوران تحول قضایی یکی از محورهای دستگاه قضا به اعتبار مبانی شرعی و حقوقی و قانون اساسی این است که صلح و سازش و داوری و میانجیگری و حل اختلاف و رفع خصومت ها توسط خود مردم و با مشارکت و کمک آنها به دستگاه قضایی صورت گیرد.

آیت الله رئیسی از مراجعه به دستگاه قضا و دادگاه به‌عنوان آخرین راهکار حل اختلافات و مشکلات یاد کرد و افزود: حکم دادگاه یک حکم ظاهری است اما صلح حقیقی و واقعی در سایه حکمیت و اصلاح ذات‌البین به وجود می آید.

رئیس قوه قضاییه گفت: تلاش مردم و فعالان اجتماعی و آمران به معروف و ناهیان از منکر و مصلحان حقیقی برای صلح و سازش بین زن و شوهر و دو همکار و دو قبیله، از کل نماز و روزه مستحبی بالاتر است و آثار اجتماعی ارزشمندی دارد.

آیت الله رئیسی بر همین اساس از مسئولان امر و صاحبان تریبون ها هم خواست که همه عزم خود را برای گسترش فرهنگ صلح و سازش و حل دعاوی از طریق گفتگو و ریش سفیدی در جامعه به کار گیرند.

وی تاکید کرد: صلح و سازش و حل اختلاف و خاتمه دادن به دعاوی و مشکلات خانوادگی و مالی قابل حل با رضایت شاکی خصوصی به کاهش ورودی پرونده‌ها به عدلیه کمک کرده و آرامش جامعه را تضمین می کند.

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، دکتر پرویز توسلی زاده رئیس دادگستری کرمانشاه با اشاره به آمار بالای مراجعات به دادگستری های استان گفت که برای کاهش پرونده های قضایی و حل و فصل اختلافات در چارجوب دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضاییه، ستادی تحت عنوان مصلحین در استان راه اندازی شده است.

وی افزود: در حال حاضر ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر در ستادهای مصلحین هر شهرستان فعالیت دارند و ظرف ۹ ماه گذشته ۱۶ هزار پرونده به همت شوراهای حل اختلاف و ۱۸ هزار و ۵۰۰ پرونده نیز به همت ستادهای مصلحین استان منتهی به صلح و سازش شده است.

رئیس دادگستری استان کرمانشاه همچنین گفت که امروز ۵۵ نفر از زندانیان دیه در این استان آزاد می‌شوند و همزمان با سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی نیز ۱۲۰ نفر با همکاری نهادهای مردمی و ستاد دیه آزاد شده بودند.

در این جلسه، آقای عربی از چهره‌های شاخص مصلح کرمانشاه که ۳۱۲ پرونده قتل با همکاری او منجر به صلح و سازش شده نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت که مصلحین این استان به درخواست مسئولان دیگر استان ها برای صلح و سازش در ۴۳۲ پرونده، در ایام کرونایی در ۸۷ شهر کشورمان حضور یافتند.

در ديدار نهادهاى مردمى استان کرمانشاه در حوزه صلح و سازش با رئيس قوه قضاييه، با اعطاى قرآن كريم در حضور آيت الله رئيسى به اولياى دم در دو پرونده قتل، آنها از حق قانونى خود گذشتند و اين دو پرونده قتل با صلح و سازش مختومه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha