کد خبر: حملات-هوایی-به-منطقه-مرزی-شمال-غربی-سور
۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۴:۲۷
حملات هوایی به منطقه مرزی شمال غربی سوریه نگران کننده است!
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از Yahoo، یک مقام ارشد سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفت، حملات هوایی در شمال غربی سوریه در نزدیکی مرز ترکیه منجر به کشته شدن یک نفر و آتش زدن کامیون‌های خاموش شد. فرهان حق معاون سخنگوی سازمان ملل گفت آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل موج حملات اخیر در شمال غربی سوریه را که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها غیرنظامی شده است، به شدت محکوم کرد. رئیس سازمان ملل با اشاره به حملات هوایی در نزدیکی مرز و همچنین حملات توپخانه‌ای به بیمارستانی در استان حلب غربی در 21 مارس بار دیگر درخواست آتش بس سراسری را اعلام كرد، حق گزارش‌هایی مبنی بر گلوله باران یک محله مسكونی در شهر حلب باعث تلفات غیرنظامیان و حملات هوایی نزدیک به مناطق پرجمعیت و اردوگاه برای آوارگان را داد. مارک کاتس، معاون هماهنگ کننده منطقه‌ای بشردوستانه سازمان ملل متحد برای بحران سوریه، این حملات را بسیار نگران کننده خواند زیرا این حملات زندگی آسیب پذیرترین جمعیت منطقه را به خطر می‌اندازد. ایالات متحده حملات را محكوم كرد و خواستار آتش بس سراسری شد. روز دوشنبه، در بیانیه‌ای اعلام شد که حملات در نزدیکی گذرگاه مرزی باب الحوا با ترکیه دسترسی به کمک‌های مورد نیاز را در معرض خطر قرار داده است.

این منطقه مورد حمله در سوریه یکی از امن ترین مناطق بود!

منطقه در امتداد مرز با ترکیه در شمال غربی سوریه تحت کنترل شورشیان یکی از امن‌ترین نقاط در منطقه درگیر جنگ قلمداد شده بود و گروه‌های امدادی را که دفاتر و انبارهای خود را در آنجا مستقر کرده بودند جذب کرده بود. حملات هوایی به سوریه محاصره شورشیان که بین استان‌های ادلب و حلب تقسیم شده است بیش از 2 میلیون و 700 هزار آواره را در خود جای داده است که عمدتا در اردوگاه‌ها و پناهگاه‌های موقت زندگی می‌کنند و بسیاری از آن‌ها از حملات نظامی و جنگ‌های مکرر فرار کرده‌اند. بسیاری از اردوگاه‌ها در آن منطقه هستند، حدود یک میلیون نفر در اردوگاه‌های اطراف آن منطقه قرار دارند. آن‌ها در هنگام حمله هوایی و گلوله باران بسیار آسیب پذیر هستند.  وی همچنین گفت: این منطقه همچنین جزو مناطقی است که بسیاری از سازمان‌های بشردوستانه دفتر و انبار دارند. آن‌ها فکر می‌کردند که امن‌ترین منطقه ادلب است و انبارها و دفاتر خود را در آنجا قرار دهند. بنابراین وقتی این حمله مورد حمله قرار می‌گیرد، بسیار نگران کننده است. فعالان مخالف ادعا کردند که هواپیماهای جنگی روسیه اواخر روز یکشنبه، ساعاتی پس از اصابت گلوله توپخانه دولت به یک بیمارستان بزرگ در آتارب، یکی دیگر از شهرهای تحت کنترل شورشیان، حملات را در نزدیکی گذرگاه مرزی باب الحوا با ترکیه انجام دادند. شش بیمار از جمله یک کودک 10 ساله کشته شدند. کادر پزشکی زخمی شده و مجبور شدند مرکز درها را ببندند.

گذرگاه مرزی باب الحوا اصلی‌ترین نقطه‌ای است که کمک‌های بین‌المللی از آن به مناطق تحت کنترل شورشیان شمال غربی سوریه منتقل می‌شود.

تنها گذرگاه بشر دوستانه سازمان ملل در این کشور...

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت: این گذرگاه تنها گذرگاه مرزی بشردوستانه مجاز سازمان ملل در سوریه باقی مانده و همچنان کارآمدترین و موثرترین راه برای ارائه کمک‌های انسان دوستانه و نجات دهنده است. کاتس حمله به بیمارستان را واقعاً هولناک خواند و افزود که همین مرکز سالها قبل مورد حمله قرار گرفت و مجبور شد برای ادامه کار به زیر زمین برود. روزنامه نگار مستقر در ادلب، سلوا عبدالرحمن گفت كه یكی از حملات به منطقه‌ای در نزدیكی شهر Sarmada اصابت كرد و كامیون‌های خاموش را كه امدادگران برای توزیع كمک استفاده می‌كنند، نابود كرد. وی گفت: مکان‌های مورد هدف غیرنظامی بوده و حضور نظامی ندارند. دفاع مدنی گفت این حملات همچنین یک کارخانه سیمان را هدف قرار داده است. یک فیلم ویدئویی AP از منطقه نشان داد که در حالی که اعضای دفاع مدنی با آب سعی بر خاموش کردن آتش دارند، دوازده کامیون در حال آتش سوزی هستند. وزارت دفاع ترکیه نیروهای دولت سوریه را مسئول این حمله دانست و گفت كه این حمله باعث مجروح شدن چندین نفر شده است. کاتس گفت که آتش بس قدیمی در برخی از مناطق برقرار است اما در همه جا برقرار نیست و گفت که گلوله باران در برخی مناطق هر روز اتفاق می‌افتد.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha