کد خبر: حل-مشکلات-سوخت-35-درصد-آلودگی-هوا-را-کاهش
۲۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۵۵
حل مشکلات سوخت 35 درصد آلودگی هوا را کاهش می‌دهد

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، امیر فاتح وحدتی در برنامه یه روز تازه گفت: سازمان محیط‌زیست افراد خاطی در حوزه آلودگی محیط‌زیست را معرفی می‌کند اما نوع برخورد متفاوت هست. در شرایطی سازمان محیط‌زیست رأساً ورود می‌کند اما در مواردی نیازمند همکاری دستگاه‌های دیگر مثل قوه قضاییه و نیروهای انتظامی هست و ملاحظات این دستگاه‌ها آلودگی هوا را به درجه دوم و سوم می‌برد. استانداردسازی خودرو بیشترین تأثیر را در کاهش تولید آلاینده کلان‌شهرها دارد اما با ملاحظاتی مواجه هستیم و در نتیجه باید نگاه ویژه در تولید، ماندگاری استاندارد، معاینه فنی و خروج به واسطه چرخه فرسودگی خودرو داشته باشیم.

وحدتی اظهار داشت: موضوع آلودگی هوا ترکیبی از همه مسائل است و با توجه به موقعیت زمانی، مکانی و فصلی انباشت آلودگی منجر به تولید آلاینده خاص خواهد شد اما در تابستان به واسطه تهویه مناسب آلودگی هوا به شدت زمستان نیست. همچنین در تابستان احتراق خانگی کمتر است و در زمستان تهویه کمتر، سوخت بیشتر است و در شرایطی سوخت مازوت وضعیت را وخیم می‌کند و باید برنامه‌ریزی‌ها با توجه به فراخور این موضوعات تنظیم شود.

وی افزود: قانون پیش‌بینی‌هایی برای این وضعیت دارد و در ابتدای سال بررسی می‌شود که چه تعداد خودرو از چرخه خارج شود. متأسفانه این قوانین به واسطه تحریم و شرایط اقتصادی اجرایی نمی‌شود و خودرو فرسوده از سیستم خارج نمی‌شود. اگر معاینه فنی جدی گرفته نشود، سیستم گرمایشی ارزیابی نشود، سرما هم شدید باشد، ماندگاری و آلودگی هوا بیشتر می‌شود.

این فعال محیط‌زیست خاطرنشان کرد: ما به دنبال آگاهی و مطالبه‌گری مردم هستیم و در نتیجه از وسایل ارتباط‌جمعی استفاده می‌کنیم و رسانه‌های مختلفی مثل صداوسیما، جراید و فضای مجازی اطلاعات مناسب به مردم می‌دهند و این رسانه‌ها مطالبات دولتی از مردم را نیز بیان می‌کنند. در نتیجه این کنش و واکنش برنامه‌ها را پیش می‌برد و تمرکز شبکه پنج روی این موضوع جای تقدیر دارد و دولتمردان هم باید پاسخگو باشند. وزارت نفت اقدامات مهمی را در پیش گرفته است و باید توجه داشت که حل مشکل سوخت 35 درصد آلودگی هوا را حل خواهد کرد و اگر استاندارد سوخت برای گازوئیل، گاز و بنزین داشته باشیم و احتراق به خوبی انجام می‌شود، در نهایت هم مشکلات پیرامون تولید آلاینده‌ها کم می‌شود. در تلاش هستیم تا هم‌زمانی اقدامات بین وزارت نفت و وزارت صنایع برای خودروهای سنگین شکل گیرد و شرایط کشور نیز در چند سال گذشته مناسب برای رشد اقتصادی نبود.

وحدتی تأکید کرد: حوزه آلایندگی 3 شاخه اصلی دارد و شاخه اول موضوعات فنی هست که خودروساز باید سیستم موتور و احتراق را به گونه‌ای تولید کند که کارکرد مناسب داشته باشد. موضوع دوم حوزه اجراست که باید تصمیمات به موقع اتخاذ شود و استفاده از سرویس‌های عمومی یک تصمیم اجرایی است که باید در بدنه دولت با انسجام این سیستم بازگردانده شود. بیش از 8 سال سیستم استفاده از سرویس‌های عمومی حذف شده است و بحث آخر هم مدیریت هست که یکپارچگی اقدامات باید بازخورد ملموس داشته باشد. سازمان‌دهی، تشکیلات، بودجه و نوع سیستم در بحث مدیریتی حائز اهمیت است و اگر این بخش دقیق اجرا نشود، قسمت‌های قبلی نیز با مشکل مواجه خواهد شد و اقدامات در کشور ما انجام می‌شود اما مؤثر و به موقع نیست.

این فعال محیط‌زیست در پایان ضمن تشکر از برنامه یه روز تازه گفت: موضوعات محیط‌زیست تمام‌شدنی نیست و به صورت مستمر باید به این موضوعات پرداخت و به نسبت سن، جمعیت و فراوانی باید اطلاع‌رسانی شود. مطالبات مردمی هم باید به صورتی باشد که دستگاه‌های اجرایی و دولت توان پرداختن به آنها را داشته باشند و در سال آینده با برنامه‌های جدید و چشم‌اندازی مهم در یه روز تازه سعی می‌کنیم روندمان را ادامه دهیم.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha