کد خبر: حقیقت-در-روز-دوم-کرونا-در-میان-عشایر-تا
۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۳۷
حقیقت در روز دوم/ کرونا در میان عشایر تا کارگردانی که گوشش را از دست داد!

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت، چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» دومین روز خود را پشت‌سر گذاشت.

این رویداد سینمایی که به بررسی و نمایش یک سال فعالیت مستندسازان می‌پردازد، در حالی برگزار شد که به دلیل قرار گرفتن در شرایط اپیدمی کرونا و لزوم حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی دیگر شاهد صف‌های مردمی برای خرید بلیت فیلم‌ها و جمع‌های کوچک و گفت‌وشنود میان هنرمندان نبودیم. روز دوم از جشن سینمای مستند در چهار پلتفرم هاشور، تیوا، نماوا و فیلیمو در دسترس سینما دوستان قرار گرفت.

پلتفرم هاشور در این دوره به عنوان خانه جشنواره به پوشش همه رویدادها و اکران عمومی فیلم‌ها می‌پردازد. انتخاب یکی از پلتفرم‌ها به عنوان خانه جشنواره و محدود کردن مدت زمان اکران فیلم‌ها روشی برای جلوگیری از قاچاق فیلم‌ها است. در مقایسه با دیگر رویدادهای هنری که در سال جاری به صورت برخط برگزار شدند، آسان‌تر شدن روش ثبت‌نام و امکان راحت‌تر دسترسی به آثار اتفاق خوبی بود که «سینما حقیقت» چهاردهم آن را تجربه کرد.

اتفاق جنبی که عصر روز دوم از جشنواره را به خود اختصاص داد، بازار فیلم یا به اصطلاح پیجینگ بود. در این رویداد که به صورت برخط برگزار شد، افراد طرح خود را ارائه کردند. این بخش در پلتفرم هاشور با دسترسی محدود برای افرادی که پیش‌تر تایید شده بودند، به نمایش درآمد. تنها بخشی از جشنواره که برای آی‌پی‌های خارج از ایران قابل دسترس بود نیز بخش بازار فیلم بود. در این طرح از ایده‌های خلاقانه، اقتصادی و قابل حضور در عرصه بین‌الملل حمایت می‌شود.

بخش جنبی دیگر روز دوم، کارگاهی به تدریس مستندساز آمریکایی بود که خود آثار بسیاری برای شبکه نشنال جئوگرافی ساخته است. لویی سیهویوس در این کارگاه از چالش‌های ساخت مستند محیط‌زیست گفت و به تشریح تجربیات خود در این حوزه پرداخت.

از دیگر رویدادهای جشن سینمای مستند ایران می‌توان به بخش فیلم خبر اشاره کرد‌. در این قسمت که با حضور یکی از منتقدان سینما برگزار می‌شود، مستندسازان به معرفی فیلم خود می‌پردازند و به سوالات مجری پاسخ می‌دهند. سهراب نربخش در این بخش به معرفی فیلم خود با عنوان «خالقین کوچک» پرداخت. مهدی شامحمدی؛ کارگردان مستند «هجده هزارپا» هم از شهری در سوریه گفت که در جریان درگیری با گروهک تروریستی داعش در محاصره قرار گرفته بودند. این مستندساز که خود در جریان ساخت این اثر شنوایی یکی از گوش‌های خود را از دست داده بود، ماجرای جالبی از قرار گرفتن در موقعیتی که خطر جانی برای او و گروهش داشت، تعریف کرد.

جالب‌ترین تجربه جشنواره چهاردهم اکران عمومی آثار به صورت برخط است که در این سطح گسترده برای اولین‌بار اتفاق می‌افتد.

قصه درگیری عشایر با ویروس کرونا و چالش‌هایی که دنیای کرونایی برای آن‌ها ایجاد کرد، ماجرای «چامون» ساخته آرمان قلی‌پور بود. این فیلم در بخش کرونا به نمایش در آمد.

حمیدرضا علیپور هم قصه تنها مسیحی یک روستا با جمعیتی مسلمان در ایران را به تصویر کشیده بود. «آناهید» عنوان انتخابی علیپور برای این فیلم است.

پایان‌بخش روز دوم جشنواره چهاردهم نکوداشت مهوش شیخ‌الاسلامی؛ مستندساز پیشکسوت بود. مهوش شیخ الاسلامی در مجموعه های تلویزیونی «دایی جان ناپلئون»، «گزارش»، «کوچک جنگلی»، «هزار دستان» و «سربداران» به عنوان مدیر تولید و برنامه‌ریز همکاری داشت. از فعالیت‌های او می‌توان به داوری در جشنواره‌های فیلم مستند تامپره 2000، جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره روورتو ایتالیا، جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت، جشنواره مستند کیش و جشن خانه سینما اشاره کرد. در این مراسم محبوبه هنریان؛ کارگردان، تهیه‌کننده و مستندساز و ارد زند؛ مستندساز از نقش این هنرمند در سینمای مستند ایران گفتند.

چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم، از 25 آذر تا دوم دی 1399 و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، در حال برگزاری است.

گزارش: پرستو خلعتبری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha