کد خبر: حفظ-سلامت-روان
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹:۵۶
چطور سلامت روان را در روزهای کرونایی حفظ کنیم؟

شیوع کرونا در سطح جهان و ابتلای بیش از 2.5 میلیون نفر و مرگ بیشتر از 250 هزار نفر باعث شده تا مردم دچار استرس زیادی شوند و حتی کنترل خود بویژه افکارشان را از دست بدهند، همین موضوع بعث شده تا حفظ سلامت روان به یک امر مهم برای مقابله با استرس بدل شود.

دکتر فاطمه منفردپويا در گفتگو با طبنا(خبرگزاری سلامت) درباره حفظ سلامت روان در دوران کرونا افزود: در واقع دو نوع استرس وجود دارد، یک استرس واقعی و دیگری استرس خیالی، اما در هر صورت بدن تحت فشار قرار قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: استرس دوران کرونا واقعی است و اگر بخواهیم این استرس را انکار کنیم به ما آسیب وارد خواهد کرد. در شرایطی مانند استرس کرونا باید مراقبت‌های عاقلانه را انجام دهیم و نمی‌توانیم بگوییم که به این موضوع فکر نمی‌کنیم بلکه باید با استرس‌های عاقلانه و بالغانه کرونا روبرو شده اما نباید دچار وسواس فکری شویم. منفردپویا تصریح کرد: بعضی از افراد در این شرایط به جای انجام مراقبت شروع به منفی بافی می‌کنند، آنهایی که در این مدت با کسی در ارتباط نبودند تحت فشار بیشتری قرار دارند و احساس می‌کنند که با ادامه دار شدن بحران کرونا دیگر نمی‌توانند به زندگی عادی خود باز گردند و حداقل دورهمی‌های خانوادگی را داشته باشند. این دكتری روانشناسی سلامت گفت: به همین است که نباید دچار وسواس فکری شویم اما از طرفی هم نباید جانب احتیاط را نادیده گرفت. همه باید طرح فاصله گذاری اجتماعی و مراقبت‌های بهداشتی‌ای که گفته شده رعایت کنند.

تکنیک PTC

وی با اشاره به راهکاری برای حفظ سلامت روان در روزهای کرونایی از تکنیک PTC بر روی بیماران استفاده می‌کنیم، اظهارکرد: برای پیاده سازی این تکنیک درمانی از بیماران خواسته می‌شود تا در ساعات معینی از روز و به مدت زمان معین، به بدترین شکل از وقایعی که ممکن است با وجود کرونا رخ دهد فکر کنند. بعد از هر بار انجام این تکنیک نفس عمیق به صورتی که 4 ثانیه دم و 6 ثانیه بازدم می‌کنیم. منفردپویا تاکید کرد: ممکن است برخی بگویند که در تمام مدت به این موضوع فکر می‌کنند و چه نیازی به اجرای این تکنیک است، مزیت تکنیک PTC این است که می‌خواهیم به جای اینکه فکر و استرس در روزهای کرونایی به سراغ آدم‌ها برود، آدم‌ها به سراغ آن بروند. این تکنیک روش درمانی ای است که برای درمان همه وسواس‌ها استفاده می‌شود. این دكتری روانشناسی سلامت گفت: نباید با افکار منفی مقابله کرد چراکه هر چقدر بخواهیم افکار منفی و استرس‌ها را از خود دور کنیم، این افکار با شدت بیشتری به سمت ما هجوم می‌آورند. وی تاکید بر اینکه این تکنیک در درمان وسواس بسیار موثر بوده است، اضافه کرد: در این مدت تمام بیمارانی که از این تکنیک استفاده کرده‌اند از میزان استرس آنها نسبت به کرونا کاسته شده و توانسته‌اند به حفظ سلامت روان خود در روزهای کرونایی کمک کنند. حفظ سلامت روان در روزهای کرونایی چطور انجام دهیم؟

حفظ سلامت روان و وسواس فکری

منفردپویا درباره کسانی که بیشتر ممکن است دچار وسواس فکری شوند و سلامت روان خود را در روزهای کرونایی از دست بدهند، گفت: افرادی که بیماری زمینه‌ای مانند ناراحتی‌های قلبی، دیابت و فشار خون دارند، دچار استرس بیشتری می‌شوند یا در بیماران مبتلا به ام اس که پزشک ممکن است داروی کمتری تجویز کند چراکه سیستم ایمنی بدن این افراد به طور عادی ضعیف است و با مصرف دارو ضعیف‌تر هم می‌شود، بیشتر تحت فشار استرس کرونا قرار دارند. این دكتری روانشناسی سلامت گفت: در خانواده‌هایی که در طول روز به صورت مداوم اخبار کرونا پیگیری می‌شود و والدین خود دچار استرس این ویروس‌‌اند، بچه‌ها بیشتر دچار ترس از این بیماری می‌شوند و سلامت روان آنها در روزهای کرونایی به خطر میفتد. بچه‌ها با دیدن استرس پدر و مادر خود دچار استرس و ترس بیشتری نسبت به از دست دادن عزیزانشان می‌شوند. وی افزود: این به این معنا نیست که نباید مراقبت‌های بهداشتی را کنار گذاشت، اما به این معنا هم نیست که باید وسواس گونه با موضوع کرونا برخورد کرد. منفردپویا تاکید کرد: در شرایط مناسبی قرار نداریم و ذهن همه درگیر این موضوع است و این درگیری ذهن اشتباه هم نیست اما به جای تشدید افکار منفی و به خطر انداختن سلامت روان در روزهای کرونایی باید مراقبت‌ها را عاقلانه و به درستی انجام دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha