کد خبر: حفظ-سلامت-دانشجویان-مهمترین-اصل-است
۲۷ خرداد ۱۳۹۹، ۹:۴۸
حفظ سلامت دانشجویان مهمترین اصل است
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر علی‌اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت دقایقی پیش در پخش زنده از صفحه اینستاگرامی انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی ایران،  چالش‌های حوزه آموزش در ایام کرونایی و وضعیت برگزاری امتحانات داخلی، جامع و دستیاری را تشریح کرد.
او گفت: اولین راهبرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در خصوص مسائل آموزشی دانشگاه‌ها حفظ سلامت دانشجویان، اساتید و کارمندان بود تا مثل سایر اقشار جامعه خطری جدی متوجه این ۳ گروه هم نشود.
دکتر حق‌دوست یادآور شد: وضعیت فعلی جامعه در رویارویی با بیماری کرونا نسبت به قبل متفاوت است و در حال حاضر شرایط حاد و خطرناک ماههای اول را ندارد و ترم دانشگاهی فعلی روبه پایان است و با همت و تلاش مسئولان ذیربط تعداد مبتلایان به این بیماری و همچنین تعداد مرگ و میرها نسبت به قبل کمتر شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور تصریح کرد: نمی‌شود مملکت را تعطیل کرد و ما باید یاد بگیریم که با کرونا زندگی کنیم؛ چون در غیر این صورت سیستم کشور بهم می‌ریزد.
او اضافه کرد: برنامه آموزش‌های مجازی یک برنامه مکمل است و این آموزش‌ها برای ترم‌ آینده با جدیت بیشتری دنبال می‌شود و البته نمی‌گوییم که کیفیت این آموزش‌ها خوب و ایده‌آل است اما تمام تلاش همکاران من در سایر دانشگاه‌ها که آموزش‌‌های خود را به صورت مجازی دنبال می‌کنند، بر این بوده است تا از میزان استرس جامعه هدف خود به ویژه دانشجویان کم کند.
دکتر حق‌دوست تاکید کرد: دستمزد دستیاران حوزه درمان به ویژه در شرایط سخت دوران بیماری کرونا خجالت آور و مایه تاسف است و ما بر این عقیده‌ایم که اگر پولی به دستمان برسد، باید برای افرادی چون دستیاران حوزه درمان که در این میان زحمت کشیدند صرف شود و سیاستهای خود وزارت بهداشت هم مواردی چون ارتقا و تشویق‌هایی این چنینی را شامل می‌شود.
او خاطرنشان کرد: ظرفیت تست گیری از افراد مشکوک به کرونا در حال حاضر افزایش پیدا کرده است و هم‌اکنون نسبت به قبل وضعیت بهتری را در خصوص تعداد انجام تست‌های کرونا داریم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور افزود: در حال حاضر دانشگاهها باز نشده است و دانشجویان با توجه به وضعیت اعلام شده محل تحصیل خود در خصوص میزان شیوع کرونا، می‌توانند دروس انتخابی قبلی خود را حذف کنند و هدف ما نیز جلوگیری از وارد شدن استرس بیشتر به دانشجویان است.
دکتر حق‌دوست در پاسخ به موضوع سلیقه‌ای برخورد کردن برخی دانشگاه‌ها با مسائلی چون حذف ترم و یا مشکلات دانشجویان مهمان، اضافه کرد: تاکید بنده بر حفظ استقلال دانشگاه‌ها و عدم دخالت در برنامه‌های آن‌ها است ولی این به معنای نبود همدلی میان دانشگاه با شرایط دانشجویان نخواهد بود.
او تاکید کرد: بحث قرمز یا سفید بودن وضعیت موضوع ثابتی نیست که بتوان به خوبی روی آن حساب کرد؛ زیرا شرایط به سرعت تغییر می‌کند و ما در معاونت آموزشی وزارت بهداشت از دانشگاه‌ها خواهش کردیم که انواع روشهای امتحان گیری را برای دانشجویان خود مورد استفاده قرار دهند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: مطلوب نیست که هم آموزش مجازی باشد و هم امتحانات دانشجویان به صورت مجازی برگزار شود و ما ندانیم که چه کسی به چه شکلی و با چه شرایطی امتحان می‌دهد.
دکتر حق‌دوست اظهار کرد: به جای برگزاری کلاسها به صورت مجازی برخی نظرات دیگری دارند و اینکه ما فکر کنیم فقط باید صدای دانشجو شنیده شود، پذیرفته شدنی نیست و باید صدای همه افراد زیر مجموعه دانشگاهی را بشنویم.
او همچنین خاطرنشان کرد: تا کنون ۳ نامه از طرف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، به دانشگاه‌های سراسر کشور ارسال شده است که البته محتوای نامه‌ها و میزان اجرایی شدن‌ آن‌ها با مدیران دانشگاه‌ها چک شده است تا بعدا حرفی برای اجرا نشدن محتویات نامه‌ها وجود نداشته باشد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: برخی از دانشگاه‌ها زیرساخت برگزاری کلاسهای مجازی و همچنین شرایط برگزاری امتحانات به صورت مجازی را ندارند و البته زمینه بروز برخی از تخلفات احتمالی در آزمون‌های مجازی نیز ممکن است سیستماتیک باشد.
حق‌دوست در ادامه تصریح کرد: برگزاری امتحانات حضوری مشروط به رعایت قوانین خاصی است و اگر دانشگاه‌ها امکان برگزاری جلسات عملی را دارا هستند، کلاس‌ها باید به صورت عملی و حضوری برگزار شوند.
او تاکید کرد: برای ترم بعدی موضوع پیش‌نیاز دروس و همچنین سقف تعداد واحد انتخابی را از دانشگاه‌ها حذف می‌کنیم و دستورالعملهای لازم در این خصوص را که جنبه قانونی دارند، را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده‌ایم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور یادآور شد: هر چند تعدادی از اساتید در ابتدای کار با برگزاری کلاسهای مجازی مخالف بودند اما در حال حاضر در دانشگاهی ندیده‌ام که مبحث آموزش دروس بخاطر مقاومت اساتید بر زمین مانده باشد و شورای دانشگاه‌ها به سرعت قوانین آموزشی محدود کننده را حذف کرده‌اند.
دکتر حق‌دوست افزود: دانشجویانی که امتحان اینترنی  بهمن و اسفند را پشت سر نگذاشته‌اند باید در اولین امتحانی که به احتمال زیاد در شهریور ماه برگزار می‌شود شرکت کنند و پس از آن در آزمون اینترنی حاضر شوند.
او تصریح کرد: همه عزم ما بر این است که آزمون‌ها در وقت مقرر خود برگزار شود و البته درصد زیادی از دانشجویان نیازی نیست که امتحان بدهند و نمرات آن‌ها بر اساس معدلشان تعیین خواهد شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه کرد: همانطور که گفته شد عمده دانشجویان نمره قبولی را گرفته‌اند اما اگر دانشجویی بخواهد از مزایای تاپ بودن بهره‌مند شود، باید در امتحانات شهریور ماه شرکت کند.
دکتر حق‌دوست گفت: امکان به تعویق افتادن امتحانات دانشگاهی وجود ندارد و جدای از شرایط و وضعیت بیماری کرونا در جامعه، عده‌ای هم مخالف جابجایی تاریخ امتحانات هستند.
او تاکید کرد: آموزش‌های پزشکی برای دانشجویان رشته‌های مختلف در دانشگاه‌های علوم پزشکی قابل اغماض و چشم پوشی نیست و ماماها و پرستارها هم از این قاعده مستثنی نیستند و  باید آموزش‌های مرتبط با رشته خود را فرا بگیرند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور از پیشنهاد راه اندازی درمانگاههای کوچک برای دانشجویان مامایی در برخی شهرها خبر داد و گفت: این درمانگاهها جهت تکمیل آموزش‌های دانشجویان مامایی راه‌اندازی می‌شود و البته موضوع تامین خوابگاه برای آن‌ها را نیز مدنظر داریم.
دکترحقدوست در پایان از باز شدن سایت جهت تکمیل ثبت نام دانشجویان مقطع دکتری خبر داد و گفت: اگر مشکلات فنی اجازه بدهد سایت مجددا باز خواهد شد و به دانشجویان جهت تکمیل اطلاعات دسترسی داده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha