حضور 30 هزار پزشک در طرح «حاج قاسم سلیمانی» در مقابله با کرونا/ بسیج امکانات کشور برای کاهش آمار تلفات
دکتر سید محمد پاکمهر در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری سلامت؛ درباره برنامه های بسیج پزشکان کشور برای مقابله با کرونا افزود: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری برای بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های جامعه بویژه بسیج در موضوع کنترل بیماری مهلک کرونا، طرح مشترکی بین وزارت بهداشت و درمان و بسیج به نام طرح «حاج قاسم سلیمانی» شروع شده است. وی ادامه داد: در این طرح بهره‌گیری از ظرفیت بسیج و همه دستگاه ها مورد توجه قرار گرفته تا به پای کار بیایند و با استراتژی بهداشت محور، در راستای شناسایی مبتلایان به کرونا و افراد های ریسک، درمان و قرنطینه این افراد و کاهش سطح تماس آنها با سایر افراد سالم، حرکت کنند تا بتوانند از انتقال این ویروس پیشگیری کنند. پاک مهر اضافه کرد: در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون بهداشت و درمان این جلسه شکل گرفت و اعضای کمیسیون با اجتماع نقطه ‌نظرات رئیس بسیج جامعه پزشکی «دکتر محمد صادقی» و نماینده وزارت بهداشت «دکتر تبریزی» که گزارش مفصل این طرح را ارائه دادند و اعضای کمیسیون هم نقطه نظرات خود را در مورد این طرح دادند و نقاط قوت و ضعف این طرح بررسی شد. نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: این طرح بسیار خوب و موفقی است و بدون شک با عملیاتی شدن این طرح طبیعتا باید امیدوار باشیم که طی ماه‌های آینده بتوانیم این بیماری را به کنترل در بیاوریم و میزان شیوع و ابتلا و همچنین سرایت و تلفات را به حداقل برسانیم.

2 هزار تیم 15 نفره

وی درباره میزان تیم های حاضر در این طرح اظهار کرد: این طرح با تشکیل ۲۰۰۰ تیم ۱۵ نفره که در آن تیم یک پزشک و تعدادی کارشناس حضور دارند اجرایی می شود و به خانواده هایی که تماس می‌گیرند که فرد مبتلا یا مشکوک به کرونا دارند، در مراجعه می‌کنند و در همان محل اقدامات تشخیصی از طریق تست سریع انجام می‌شود و اگر نیاز باشد خدمات دارویی و درمانی هم در همانجا به صورت رایگان ارائه خواهد شد. با این وجود انتظار ما این است که تعداد تیم ها بیش از این افزایش یابد. پاک مهر در رابطه با بحث قرنطینه هم تصریح کرد: در مورد قرنطینه هم در همان محل تصمیم گرفته می‌شود. اگر شرایط فرد مبتلا خوب و قابل قرنطینه شدن باشد در همانجا حفظش می‌کنند و آموزش لازم هم به خانواده ها داده می شود، برای مواردی هم که واقعا شرایط قرنطینه در خانه‌ها وجود ندارد اینها را به مراکزی که از قبل پیش‌بینی شده از طریق کمک سایر دستگاه و هماهنگی هایی که بوجود آمده است در محل های دیگری قرنطینه می شوند تا شانس انتقال بیماری در خانواده به حداقل برسد. عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس توضیح داد: افرادی که با فرد مبتلا به بیماری در ارتباط بودند نیز به مدت ۷ روز تحت نظر قرار می‌گیرد تا اگر دارای علائمی شدند اقدامات بعدی صورت بگیرد.

قرنطینه معکوس

وی با بیان اینکه بخش قرنطینه معکوس هم در این طرح پیش‌بینی شده است، اضافه کرد: در این طرح قرار است به سراغ افرادی که های ریسک یا دارای بیماری زمینه‌ای هستند، بروند و با قرنطینه سطح تماس آنها را با افراد مبتلا کاهش دهند چراکه میزان فوت این افراد در صورت ابتلا بالا است. پاک مهر با اشاره به اینکه این طرح همه جانبه پیش‌بینی شده است، افزود: در این طرح پیش بینی شده افراد و خانواده‌هایی که با قرنطینه شدن از لحاظ مالی و معیشتی دچار مشکل می شوند، با اجرای طرح مواسات بتوانند از بسته های حمایتی دریافت کنند. [caption id="attachment_141161" align="aligncenter" width="666"] Healthcare worker wearing highly protective suit and holding a stay at home message for safety.[/caption] این عضو کمیسیون بهداشت اضافه کرد: هدف این طرح بهداشت محور است یعنی می خواهیم پیشگیری را مقدم بر درمان بدانیم چراکه ساده‌تر، ارزان‌تر، راحت‌تر بوده و عوارض کمتری دارد. بخشی از این هدف این است که بتوانیم با پیشگیری از بستری شدن یک بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان که بیش از ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد، خسارت‌های جانی و مالی را کاهش بدهیم. وی در پاسخ به این سوال که این طرح آغاز شده یا نه، ادامه داد: این طرح در برخی از استان‌ها شروع شده ولی عمدتا از پایان این هفته و هفته آینده عملیاتی خواهد شد. در این طرح همه شهرها بویژه شهرهای قرمز در اولویت هستند چون سطح ابتلا بالاست، نقاط نارنجی و زرد هم به همین شکل.

100 هزار تست روزانه

پاک مهر درباره تست هایی که قرار است از سوی این تیم ها انجام شود، اضافه کرد: در حال حاضر بناست که روزانه حدود 100 هزار تست سریع در اختیار تیم ها قرار داده شود و خوشبختانه در همان روزهای اول تا ۸۰ هزار در اختیار این تیم ها قرار گرفت، قرار است مابقی این تست ها هم در اختیار این تیم‌ها برای تست افراد مشکوک یا مبتلا قرار بگیرد. عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره نحوه تماس مردم برای استفاده از خدمات این تیم ها توضیح داد: در تهران مردم می توانند با شماره ۴۰۳۰ تماس بگیرند، اما در سایر شهرستان ها و روستاها چون همکاری استانداری ها و دانشگاه علوم پزشکی و بسیج سه عضو اصلی که بدنه این طرح را تشکیل می دهند، نهایتا شماره های محل های تماس و تیم‌هایی که باید حضور پیدا کند را اعلام می‌کنند. وی اضافه کرد: قطعا تیمی که حضور پیدا می کند امکانات لازم را دارد و در راس این تیم یک پزشک برای انجام معاینه و مشاوره های لازم وجود دارد، ضمن اینکه داروها به صورت رایگان داده می شود. پاک مهر ابزار امیدواری کرد با اجرایی و عملیاتی شدن این طرح و همکاری خوب مردم به موفقت خوب و چشمگیری برسیم و آمار تلفات ما تا پایان سال کاهش پیدا کند.

گفتگو: محمدسیاح

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha