کد خبر: حضانت-حق-و-تکلیف-پدر-و-مادر-است-کودک-خرد
۲۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۱۴
حضانت حق و تکلیف پدر و مادر است/ کودک خردسال را به دادگاه نبرید

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت ، فدایی کارشناس حقوقی برنامه "سلام تهران" در ادامه پاسخ‌های هفته گذشته خود به سوالات بینندگان درباره مسئله حضانت، در برنامه امروز با پاسخ به چند پرسش مردمی، گفت: اگر در یک خانواده، پدر یا مادر فوت کند، حضانت فرزند به عهده طرف مقابل است و پدربزرگ و مادربزرگ حق دخالت در امور او را ندارند. البته دادگاه باید برای اشخاص ذی‌حق او که شامل پدربزرگ، مادربزرگ، عمو و... است، جلسات ملاقات تعیین کند.

وی درباره مجاز بودن حضور کودک ۸ ساله در دادگاه که سوال یکی از بینندگان سلام تهران بود، گفت: طبق قانون حمایت از خانواده، حضور فرزندان زیر ۱۵ سال در دادگاه ممنوع است، مگر اینکه بنا به شرایط، دادگاه دستور حضور او را صادر کند.

فدایی در ادامه در پاسخ به خانمی که پرسیده بود می‌خواهم از همسرم جدا شوم، آیا می‌توانم حضانت دختر شش ماهه‌ام را نپذیرم، بیان کرد: حضانت حق و تکلیف پدر و مادر است و هیچکدام نمی‌توانند از آن امتناع کنند؛ که متاسفانه کودکان قربانیان بی‌دفاع هستند.

وی با اشاره به سلب حضانت از مادری که قصد ازدواج مجدد دارد، گفت: از مادری که دچار جنون شود هم، حضانت سلب می‌گردد.

این کارشناس در واکنش به صحبت‌های یکی از بینندگان سلام تهران که گفته بود، یکی از فرزندان اقوام ما که پدر و مادرش جدا شده‌اند، به سمت راه خطا می‌رود، آیا ما مسئولیتی در برابرش داریم یا خیر، اظهار کرد: بله، مطابق قانون، یکی از مسئولیت‌های قیّم، فامیل و نزدیکان این است که هر وقت احساس کردند صحت جسمانی و اخلاقی یک کودک در معرض خطر قرار گرفته، سریعا به محکمه اطلاع دهند.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای مصطفی امامی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

خبرنگار:اعظم شعبانپور

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha