به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، حسین رضایی زاده متخصص طب ایرانی گفت: امروز در خصوص کارهایی صحبت می‌کنیم که برای ما هزینه‌ای ندارد. منظور ما درمان‌های خانگی است که بابت آن‌ها پول نمی‌دهیم. اولین درمان دوری از استرس است. استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. مطمئناً همه می‌گویند شدنی نیست. در نتیجه به سراغ کارهایی می‌رویم که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. حکمای ایرانی توصیه می‌کنند و شواهد علمی نشان می‌دهد که خواب خوب تأثیرگذارترین کار است. خوب، به وقت، به اندازه خوابیدن و خواب با کیفیت سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. این کار در دست ما است و هزینه هم ندارد. برنامه و سریال هایمان را باید تنظیم کنیم.

رضایی زاده اظهار داشت: ورزش هم کار دیگری است که هزینه ندارد و برنامه‌ریزی برای آن در دست خودمان است. ورزش به معنای باشگاه رفتن نیست که هزینه داشته باشد. نرمش و حرکت‌های اصلاحی ساده در منزل کفایت می‌کنند. خنده توصیه بعدی است که دومینویی از اتفاقات و کنش و واکنش ایمنی را به همراه دارد. خوب خندید‌ن و به جا خندیدن سیستم ایمنی ما را تقویت می‌کند. خنده‌ای که بعد از آن ما احساس آرامش کنیم، خوب خندیدن است. بهانه و شیوه خندیدن نباید منجر به خستگی شود. فکر خوب کردن نیز اقدامی است که توصیه می‌کنم. دل‌مشغول نبودن اما مشغول بودن با کارهای ساده مثل واکس زدن کفش استرس را دور می‌کند. این فاصله به ذهن فرصت بازآفرینی می‌دهد.

وی افزود: در طب قدیم اصطلاح دیدن چیزهای عجب را داریم. به این معنا که چیزی را مشاهده کنیم که از آن تعجب کنیم. به طور مثال رفتن به مسافرت و دیدن آثار دیدنی جز چیزهای عجب است. در این شرایط سفر هم هزینه دارد هم به واسطه کرونا شدنی نیست. به جای سفر می‌توانیم برنامه مستند تماشا کنیم. در کتب عربی می‌گویند، چیزی که آدم را متعجب کند و واژه سبحان‌الله را بیان کنیم. حس تعجب سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. باید از استرس ذهنمان را دور کنیم.

رضایی زاده متخصص طب ایرانی در پایان عنوان کرد: در آموزه‌های اسلامی می‌گویند که باید زمان را چند دسته کرد، زمان‌هایی را به عبادت، کسب روزی حلال و امور مباح اختصاص دهیم. این روایت امام علی (ع) است. بخشی از زندگی را باید به امور روزمره اختصاص داد. باید خوبی‌ها را حفظ کرد تا خاطره شوند و از بدی‌ها عبور کرد. انواع بازی جسمی، فکری، کتاب خانی و داستان‌نویسی در خانه ذهن را مشغول می‌کنند اما دل را مشغول نمی‌کنند. در نتیجه سیستم ایمنی تقویت می‌شود.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha