حذف ارز ترجیحی دارو به صلاح مردم نیست/ مردم اگر نان نداشته باشند انقدر نگران نیستند تا دارو نداشته باشند

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به حذف ارز ترجیحی دارو، گفت: ما به شدت نگران این مسئله هستیم تا جایی که حتی بنده فکر می کنم مردم اگر نان نداشته باشند، انقدر نگران نیستند تا زمانی که اگر بیمار شوند اما دارو نداشته باشند یا اگر دارو هم باشد، توان خرید آن را نداشته باشند.

حسینعلی شهریاری در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری سلامت(طبنا)، درخصوص اثرات حذف ارز ترجیحی دارو بر قیمت دارو و تجهیزات پزشکی گفت: آنطور که در لایحه بودجه 1401 آمده، ارز ترجیحی برای همه کالاها حذف شده است و در خصوص دارو اینطور فکر کرده اند که با در نظر گرفتن 40 هزار میلیارد تومان برای بیمه ها، می توانند از این طریق مشکل را حل کنند.

وی با انتقاد جدی به این مسئله تصریح کرد: اگر قرار باشد این مشکل را از طریق بیمه ها حل کنند، اولا اینکه باید فرانشیز 5 درصد در نظر گرفته شود و دوم اینکه بیمه ها مثل بیمه سلامت، بیمه تامین اجتماعی و بیمه نیروهای مسلح باید حدود 135 هزار میلیارد تومان منابع داشته باشند که در ازای حذف  این ارز و گران شدن دارو، به مردم فشار وارد نشود، چرا که قطعا با حذف ارز ترجیحی، دارو گران خواهد شد.

شهریاری با اشاره به وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی در روزهای اخیر، اظهار کرد: در حال حاضر هم به دلیل اینکه مدتی است ارز ترجیحی برای دارو نداده اند و هم برای اینکه کمبود دارو وجود نداشته باشد، اجازه داده اند دارو با ارز نیمایی وارد شود که قیمت برخی دارو 3، 4 و حتی 5 برابر افزایش پیدا کرده که باعث نارضایی جدی مردم شده است.

شهریاری با بیان اینکه در حال مستندسازی از این مسائل هستیم، افزود:حتما این مسائل مستند شده را مجددا به مسئولان نظام منتقل خواهیم کرد. ما به شدت نگران این مسئله هستیم تا جایی که حتی بنده فکر می کنم مردم اگر نان نداشته باشند، انقدر نگران نیستند تا زمانی که اگر بیمار شوند اما دارو نداشته باشند یا اگر دارو هم باشد، توان خرید آن را نداشته باشند.

وی گفت: به همین دلیل ما قطعا نقطه نظرات خود را به مسئولان نظام منتقل خواهیم کرد که بعدها ما مورد بازخواست قرار نگیریم و بگویند چرا وقتی شما می دانستید با این کار مشکل به وجود خواهد آمد، مسائل را پیگری و به ما اطلاع رسانی نکردید؛ به همین رو ما این مسائل را با جدیت پیگیری می کنیم.

این نماینده خانه ملت با اشاره به سیستم اداری کشور گفت: ما معتقد هستیم با این سیستم اداری نمی توانند با در نظر گرفتن مابه التفاوت حذف ارز ترجیحی به بیمه ها مشکل را حل کنند، لذا در این سیستم اداری این کار انجام شدنی نیست و قاچاق از بین نخواهد رفت، حتی اگر رقم 135 هزار میلیارد تومان هم در نظر گرفته شود .

وی در ادامه تصریح کرد: ما نباید به بهانه قاچاق این کار را انجام دهیم و در جایی که نمی توانیم نظارت ومدیریت صحیح انجام دهیم، صورت مسئله را پاک کنیم که این به نظر بنده به مصلحت مردم نیست. به هر حال ما نقطه نظرات خود را منعکس می کنیم و بنده نیز این نگرانی ها را خدمت آقای رئیس جمهور مطرح کرده ام، اما در نهایت دولت باید تصمیم بگیرد.

شهریاری با اشاره به 40 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده در ازای حذف ارز ترجیحی دارو، گفت: از این رقم دو میلیارد دلار برای دارو پیش بینی شده، در حالی که در یک سال اخیر مبلغی که برای دارو و تجهیزات پزشکی به خصوص در زمینه بیماری کرونا مصرف شده، بیش از 3 میلیارد دلار بوده است، ضمن اینکه فقط برای واکسن حدود یک میلیارد دلار هزینه کرده ایم.

وی به مشکل دیگر اشاره و اظهار کرد: مسئله بعدی در خصوص تجهیزات پزشکی است؛ اگر ارز آزاد شود، قیمت تجهیزات پزشکی به قدری افزایش پیدا خواهد کرد که قطعا نه تنها بیمه های پایه، بلکه بیمه های تکمیلی هم نخواهند توانست مشکل را حل کنند، بنابراین در این زمینه هم مشکل جدی پیش خواهد آمد. از سوی دیگر تعرفه ها را نمی توان افزایش داد که در اینجا دوباره مردم به خصوص قشر مستضعف دچار مشکل خواهند شد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: در این بین بالاخره مسئولان ما از نمایندگان مجلس گرفته تا کارمندان ارشد دولت، دولتمردان، قضات و صاحب منسبان قوه قضائیه، پرسنل بانک ها و شرکت نفت با توجه به نوع بیمه های تکمیلی مشکلات درمانی شان حل خواهد شد؛ اما تکلیف مردم فقیر و بیچاره و کارمندان جزء دولت و حتی افرادی که تحت پوشش هیچ گونه بیمه ای نیستند که تعداد آنها حدود 8 میلیون نفر است، چه می شود؟ به همین دلیل اگر ما نمایندگان و مسئولان دولت خود را به جای مردم عادی قرار دهیم، شاید مشکلات مردم را بفهمیم و بهتر به فکر رفع مشکل درمان مردم باشیم.

انتهای پیام/

گفتگو از: زهرا ظهروند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha