کد خبر: حج-بهترین-فرصت-برای-ایجاد-تحولات-روحی-و
۳ مرداد ۱۳۹۹، ۲۰:۲۴

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، عصر امروز در ادامه سلسله همایش‌های «میعاد با عرفه» و در ویژه برنامه «حج و فرهیختگان» با اشاره به آیه قرآن کریم که می‌فرماید« وَأَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجَالًا وَعَلَى کُلِّ ضَامِرٍ یَأْتِینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ» اظهار کرد: در این آیه قرآن آمده است که ای براهیم در میان مردم به (اداء مناسک) حج اعلام کن تا خلق پیاده و سواره بر شتران لاغر اندام تیزرو از هر راه دور به سوی تو جمع آیند.

وی افزود: البته در این آیه قرآن به حضرت ابراهیم دستور داده شده که مردم را برای حج فرا بخواند، اما این را بدانیم که دل مردم دست خدای بزرگ است و او افراد را به سوی مکه و حج متمایل می‌کند، بنابراین اگر فطرت انسان، غباری در آن ننشیند، عدالت خواه و حق خواه  است و مکه نیز یکی از بزرگترین مراکز حق است، از این‌رو به طور طبیعی همه انسانها به سوی حق و خانه خدا خواهند رفت، به همین دلیل است که خداوند به حضرت ابراهیم چنین دستوری را دادند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه حج عبادت خاص و ویژه‌ای است و ویژگی‌های زیادی دارد، افزود: حج، عبادت کامل است که در آن توحید، امامت و ولایت نیز وجود دارد. در قرآن کریم می فرماید، وقتی پایه‌های خانه خدا را برای ابراهیم آشکار ساختیم از همان اول گفتیم این خانه توحید است و نباید شرک در آن وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: البته پس از حضرت ابراهیم (ع) تا زمان پیامبر اکرم(ص) در مقطعی، بیت‌الله الحرام به بتکده تبدیل شد، ولی اساس این خانه برای توحید است. زیرا در خانه خدا و حج منافع مختلف دنیوی و اخروی همچون تسکین قلوب و تندرستی، افزایش رزق و روزی، مقامات معنوی و دنیوی وجود دارد.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه در حج برائت داریم و این برائت به معنای دوری و پرهیز از مستکبران، ظالمان و جنایتکاران است، تصریح کرد: در حج، مسئله ولایت پذیری و نام خدا وجود دارد، البته در همه عبادات نام خدا هست، اما در حج و تمامی اعمال و مناسک آن نام و یاد خدا بیشتر وجود دارد و این نشان می دهد که توجه به ذکر و یاد خدا چقدر مهم است و ما باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی یادآور شد: در این عبادت، اخلاق وجود دارد، در روایت می فرماید«کسی که حج بجا می آورد، فردی بسیار اخلاقی و اخلاق مدار است» در حج کنترل مسائل شهوانی وجود دارد، دروغ و فسوق نیست، در حج جدال نیست. بنابراین حج عبادت جامعی است که همه مسائل اخلاقی و اجتماعی را شامل می‌شود و می توان از این عبادت بهره های معنوی زیادی بدست آورد، از این‌رو اگر بخواهیم حج را به درستی انجام دهیم باید برای آن وقت بگذاریم.

حجت الاسلام والمسلمین نواب گفت: حج فرصت بسیار خوبی است که انسان با فرزندان خودش مکاتبه کند، و وقتی که به سرزمین وحی مشرف شدید، در مسجدالحرام بنشینید و درباره فرزندان خود مطالعه داشته باشید و از همانجا برای فرزندان تان نامه ای بنویسید. حج را باید رقم دیگری نگاه کرد و به نوع دیگری برنامه‌ریزی کرد تا بیشتر بهره برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha