کد خبر: حباب-مطالبات-عمومی-از-پلیس
۵ تیر ۱۳۹۹، ۲۱:۱۲
حباب مطالبات عمومی از پلیس

انسان بر اساس ویژگی های فطری خود یک سری نیازهای اولیه برای ادامه زندگی دارد که بدون آن ها ادامه حیات یا میسر نیست و یا به سختی رقم خواهد خورد؛ یکی از مهمترین نیازها، امنیت است.

امنیت، ابعاد مختلفی دارد که تامین آن زمینه ساز رشد و کمال یک جامعه می باشد. در پرتو نظم و امنیت است که می توان فعالیت های روزمره اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را به ثمر نشاند. در واقع امنیت از جمله حقوق طبیعی و مقدم بشر بوده و اساس برخورداری از دیگر نیازهای اساسی انسان است.

اگر بخواهیم نقش امنیت را در زندگی بشر بررسی کنیم می توان آن را به دو بخش درونی و بیرونی تقسیم کرد. امنیت درونی که به آن امنیت روانی نیز گفته می شود یکی از مهمترین فاکتورهای زندگی سالم می باشد. بخش بیرونی امنیت، مربوط به فضای جامعه، نوع هنجارها و رفتارهای مردم و حکومت ها بوده که به امنیت اجتماعی معروف است.

با کمی تأمل در می یابیم امنیت روانی و اجتماعی لازم و ملزوم یکدیگرند و برای ایجاد محیطی سالم، شاداب و پویا، وجود هر دوی آن ها ضرورت دارد. در دین مبین اسلام نیز تاکیدات فراوانی بر اهمیت این مقوله شده و از آن بعنوان نعمت پنهان یاد شده است.

امروزه مطالعات نشان می دهد امنیت نه تنها یکی از مهمترین وظایف و کارکردهای دولت ها در عصر مدرن است بلکه بزرگترین دغدغه هر حکومت بوده که با عناصر اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و نظامی پیوند عمیقی دارد.

حال با توجه به مواردی که به آن پرداختیم آیا می توان تامین نظم و امنیت یک جامعه با این گستردگی و پیچیدگی را بر عهده یک سازمان قرار داد؟ امنیتی که همه اعضا و عناصر یک جامعه با آن سرو کار داشته و در بهبود آن نقش دارند.

با نگاهی به شرایط کنونی در می یابیم بسیاری از شهروندان و دستگاه های مختلف، تامین امنیت را فقط از سازمانی به نام نیروی انتظامی مطالبه می کنند. در واقع می توان گفت حبابی از مطالبات غیرمنطقی در این راستا تشکیل شده در حالی که امنیت یک محصول جمعی و حاصل مشارکت آحاد جامعه است.

به عنوان نمونه در جرایمی نظیر سرقت که تاثیر مستقیمی بر امنیت روانی و اجتماعی دارد، تک تک اعضای جامعه نقش موثری دارند. در بسیاری از موارد اگر مردم و دستگاه های مختلف به درستی نقش آفرینی کنند می توان از بروز آسیب ها، ناهنجاری ها، کج روی ها و جرایم پیشگیری کرد. مثلا در سرقت منزل یا خودرو باید جوانب مختلفی از جمله رعایت اصول ایمنی و امنیتی از سوی سازندگان و صاحب وسیله در نظر گرفته شود. شرایط در خصوص سایر جرایم، ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی از قبیل پدیده شوم اعتیاد به مواد مخدر، نزاع و درگیری، قاچاق کالا و ... نیز همینگونه است.

سهم و نقش سازمان ها، نهادها و مردم در امنیت

خانواده ها، نهادهای فرهنگی و آموزشی می توانند با فرهنگ سازی و ارتقاء سطح آگاهی فرزندان در سنین پایین، نسل آینده را برای یک زندگی سالم و به دور از هرگونه تنش و نا امنی آماده کنند.

اگر نوجوانان و جوانان تحت شرایط مطلوبی رشد کرده و با هنجارهای موجود انس بگیرند می توان آینده ای درخشان همراه با نظم، آرامش و آسایش برای جامعه متصور شد. جامعه ای که اعضای فعال آن با خود مراقبتی و دگر مراقبتی مانع از شکل گیری آسیب های اجتماعی و نا امنی خواهند شد.

رسانه ها نیز به عنوان پل ارتباطی با مردم می توانند با آگاه سازی جامعه و تبیین نقش دستگاه های مختلف، آحاد جامعه را از وظایف خود در راستای دفاع از امنیت مطلع کرده و بدین صورت نقش بسزایی در کاهش جرایم و آسیب های اجتماعی داشته باشند.

حال در سالی که از سوی رهبر فرزانه انقلاب به "جهش تولید" نامگذاری شده، همه دستگاه ها، نهادها و آحاد جامعه وظیفه دارند با عمل به نقش خود در ارتقاء امنیت زمینه تحقق شعار سال را فراهم آورند چرا که زیربنای توسعه و تولید داخل، امنیت پایدار است.

البته پر واضح است که پلیس بعنوان سرباز جان بر کف ولایت و یکی از بازوان اصلی تامین نظم و امنیت جامعه، با تمام وجود و شبانه روز مشغول انجام وظیفه بوده و در هر شرایطی آماده دفاع از امنیت و آرامش مردم وفادار و قدرشناس مان است به طوری که شهدای گرانقدر این سازمان بیانگر این حقیقت هستند.

لیکن می توان با همدلی، تعامل، عمل به توصیه های دلسوزانه نیروی انتظامی و مشارکت عمومی، جامعه را به محیطی امن و قابل اعتماد برای شهروندان قانونمدار تبدیل کرد.

سرهنگ "سعید دادگر"؛ فرمانده انتظامی گلستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha