کد خبر: جهت‌گیری‌های-آینده-آموزش-و-پرورش-به-س
۱۸ خرداد ۱۳۹۹، ۱۸:۱۳
مهم‌ترین ابزار زیست‌بوم جدید افزایش ظرفیت سیاست‌گذاری‌ها و تنظیم‌گری است

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در حاشیه نشست مشترک با معاون علمی فناوری رئیس‌جمهور و مدیران استارت آپ‌های آموزش ‌و پرورش، با اشاره به اینکه آموزش ‌و پرورش به سمت آموزش‌های الکترونیکی در حال حرکت بود و این حرکت از چند سال گذشته به‌صورت آرام آغاز شده بود، اظهار کرد: در شرایط کرونا اجباراً به سمت آموزش الکترونیکی سوق داده شدیم و اکنون این فرصت فراهم‌ شده که دقیق‌تر دراین‌باره برنامه‌ریزی کرده و بستر فضای مجازی را تقویت کنیم.

وی در مورد شرایط وجود کرونا در کشور گفت: با این وضعیت دو سناریو در پیش روی ما است؛ نخست استمرار وضع موجود و تداوم ارائه محتوا با همین روش در بستر مجازی و دوم استفاده از فرصت‌های جدید و بازنگری در روش، محتوا و کیفیت دستیابی به اهداف است؛ اما تأکید ما این است که روی ظرفیت جدید برنامه‌ریزی کنیم.

وزیرآموزش‌وپرورش با تأکید براینکه جهت‌گیری‌های آینده ما به سمت تحقق اهداف سند تحول خواهد بود، اظهار کرد: تربیت در ساحت‌های مختلف در سند مورد تأکید است. یک وجه مهم برنامه‌ها در سند تحول، فایده‌مندی آن است. قرار است  هر دانش‌ آموز بعد از فارغ ‌التحصیلی یک مهارت برای زندگی فراگرفته باشد و در سال‌های گذشته برنامه‌هایی اجرا شده اما همچنان این هدف محقق نشده است لذا تاکید بر به نتیجه رساندن برنامه‌ها امر مهمی است.

وی بابیان اینکه در شرایط کرونا به بستر مجازی نیاز داریم و این سیاست را ادامه می‌دهیم،  تصریح کرد: در حال حاضر نه‌تنها ما بلکه هیچ‌کس تصویر روشنی از آینده ندارد و نمی‌دانیم مهرماه وضعیت چگونه است. ناگزیریم رویکرد ترکیبی را مدنظر داشته باشیم. این‌یک سناریو است که بتوانیم به‌راحتی از زیست بومی به زیست‌بوم دیگر منتقل شویم. فرض دیگر منتفی بودن کرونا است. در این صورت کلاس‌ها دایر است، اما در این موقعیت می‌خواهیم به‌تدریج بخشی از محتوا را به بستر مجازی منتقل کنیم و مجموعه را اثربخش‌تر کرده و بهره‌وری نیروی انسانی را بالاتر ببریم.

مهم‌ترین ابزار زیست‌بوم جدید افزایش ظرفیت سیاست‌گذاری‌ها و تنظیم‌گری است

عضو کابینه تدبیر و امید گفت: مهم‌ترین ابزار زیست‌بوم جدید افزایش ظرفیت سیاست‌گذاری‌ها و تنظیم‌گری است لذا این موضوع به ما این امکان را می‌دهد جریان تعلیم و تربیت را تحت کنترل دقیق‌تری قرار داده و آزمون‌های مشترک و آنلاین را در همه سطوح داشته باشیم و عدالت آموزشی را برقرار کنیم همچنین باید با اختصاصی کردن آموزش متناسب باذوق و توانمندی دانش آموزان را در این بستر فراهم کنیم.

آیا  می‌توان فرایند جامعه‌پذیری را در بستر فضای مجازی تقویت کرد

وی به فضای مجازی به‌عنوان دستیار معلم و دستیار دانش‌آموز اشاره کرد و گفت: مدرسه کارکردهای متنوعی دارد و یکی از کارکردهای آن آموزش است بنابراین اگر کارکرد توسعه ظرفیت‌های ذهنی و اجتماعی و تعاملات بین افراد در فضای مجازی کنار گذاشته ‌شود آیا می‌توان فرایند جامعه‌پذیری را در این بستر تقویت کرد.

وزیر آموزش‌وپرورش، تنظیم گران، کاربران و ارائه‌دهندگان را سه ضلع فضای مجازی دانست و افزود: باید قواعد و پروتکل‌ها رعایت شوند. برای هرکدام از اضلاع فایده‌مندی مؤثری را تعریف کنیم تا نتایج پایدار باشند.

وی در پایان بابیان اینکه آموزش از مهم‌ترین مأموریت‌های آموزش‌وپرورش است و در این بخش با چالش‌های جدی مواجه هستیم، گفت: در بحث آموزش همه معلمان از درجه استاندارد یکسانی در همه مناطق برخوردار نیستند لذا چه طور می‌توان این وجه را توسعه داد؟ بنابراین چنین مواردی می‌تواند زمینه‌های انجام کار مشترک ما با استارت آپ‌ها باشد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha