کد خبر: جز-خود-به-هیچ-کس-نمي-توان-اميد-بست
۱۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۵۷
جز خود به هیچ کس نمي توان اميد بست!

    به گزارش خبرنگار فرهنگ  هنر خبرگزاری سلامت، هر مخترعی، یک داستان اصیل دارد. یک محقق ایرانی توانسته است دستگاهی را اختراع کند که بدون بهره گیری از هرگونه سوخت فسیلی، با استفاده از نیروی جاذبه زمین می‌تواند برق ۲۲۰ ولت برای استفاده در خودروهای الکتریکی تولید کند..و او کسی نیست جز .

«مرتضی آقا خانی» که امروز یکی افتخار آفرینان  در عرصه  مخترعین جوان و عرصه هنر گریم در سینما و تلویزیون به شمار می رود ...  وی تاکنون گریم وچهره پردازی آثار گوناگون و مطرح سینما و تلویزیون همکاری کرده است.  گفت وگویی را با این چهره پرداز و مخترع صورت دادیم که شمارا به  خواندن آن درادامه دعوت می کنیم.

◇ لطفا از خودتان بگویید و چگونگی شکل گیری و علاقه خود به هنر گریم و  قدم نهادن در حوزه متفاوت مخترعین برای ما صحبت کنید ؟

  • مرتضى آقاخاني . متولد ۱۳۵۱ در (بيجار -كردستان) می باشم . تحصیلات خودم را درشهرستان  بيجار   و دوره كارداني مديريت صنعتي را در سنندج و ادامه دانشگاه را در تهران  سپری نمودم ...  واقعیتش این هست که من از دوران نوجواني كنجكاو در نحوه عملكرد انواع وسايل منزل ( نحوه عمل كردن قفل در ، چگونگي قطع و وصل شدن كليد برق و...) بودم و با فهميدن هر كدام كنجكاوتر براي فهميدن بعدي و در نهايت به فكر افتادن اين که از همه اين اطلاعات كجا مي توان استفاده كرد كه اين منجر به ساخت يك رباط عروسكي در سن دوازده سالگي شد كه با استفاده از وسايل متفرقه و پمپ خراب شده ؛ آكواريوم اين رباط سيگار مي كشيد و بعد از هر پك به فاصله ده ثانيه دود رو از دماغ و دهانش خارج مي كرد... و این اتفاق تو  سن کم برای من رخداد شگفت انگیزی محسوب شد.

در زمينه گريم ، از آن جايي كه برادرم سعید آقاخانی از سن مدرسه در كارهاي هنري شركت مي كرد و مقاطع مختلف را تجربه  ، كار گريم رو هم در حد تئاترهاي مدرسه اي تمرين داشت و به طبع  من هم به واسطه علاقه به خلاقيت ساخت و ساز و خلق چيزهاي جديد جذب هنر  گريم و خلق چهره هاي جديد شدم . البته خيلي آماتور ، اما ساخت ماسك و بافت مو و ... در من همچنان رشد كرد و در زمينه هاي مختلف از ماسك و قالب استفاده مي کردم كه نهايتا در كنار تمام كارها در سال ١٣٧٨ به صورت كاملا اتفاقي وارد كار گريم در سريال پر طرفدار، داستان يك شهر به كارگرداني اصغر فرهادي و دستيار كارگرداني دوست خوبم رضا درگزي شدم.  تا سال ١٣٨٨ كه تصميم به ساخت و ثبت اختراعاتم گرفتم این مسیر در عرصه هنر گریم هم  ادامه داشت .

◇ اهمیت هنر  چهره‌ پردازی در جذابیت یک اثر چه قدر  تاثیر دارد؟

  • قطعا با کار چهره پردازی هم كارگردان به شخصيت و كاراكتر مورد نظرش بيشتر نزديك می شود و بهتر می تواند حرفش را بزند و هم بيننده  به شخصيت كار هنري نزدیک ترمی شود و می تواند  آن اثر را  با واقعيت  تطبيق بدهد و در نتيجه کار باور پذيرتر و در انتها تاثير گذارتر خواهد بود.

◇   جایگاه و اهمیت چهره پردازی در کشورمان را چگونه می بینید ؟

  • خوشبختانه کار گریم در كشور ما از شرايط خوبي برخور دار است و به واسطه ذوق هنري خوب در بيشتر هنرجوهاي اين رشته و اساتيد بزرگ هر روز شاهد موفقيت ها و پيشرفتهاي خوبي در اين رشته هستيم .

 ◇از برترین کارهای تان در زمینه هنر گریم نام ببرید ؟ و خاطره به یاد ماندنی از کار درعرصه گریم دارید ؟

  • از كارهاي گريم می توانم به : داستان يك شهر به كارگرداني  اصغر فرهادي با دوست خوبم پيام صابري ، فيلم بچه هاي بد ، كار علیرضا داوود نژاد، فيلمي به كارگرداني مسعود آب پرور كه اسمش را الان حضور ذهن  ندارم،  مجموعه سرزمين آرزوها به كارگرداني کامران قدكچيان و ....اشاره کنم.‌

اما خاطره :در قسمتي از يك سريال ، موقعي كه سر صحنه و بيرون از استوديو بوديم به خاطر تعداد زياد بازيگران گريم. متوجه شدم يكي از بازيگران در استوديو گريم نشده بود و مستقيم به سر صحنه فيلم برداري آمده بود ، چون هنوز كار گريم تمام بازيگران تمام نشده بود تيم گريم هم چنان در استوديو مشغول گريم بودن و من در صحنه هيچ وسيله اي براي گريم كامل نداشتم و چون لوكيشن ما يك مدرسه راهنمايي بود با استفاده از مداد رنگي های يكي از دانش آموزان ، به دور از چشم همه در يك كلاس درس، بازيگر را گريم كردم .

 وقتي بازيگر جلو دوربين قرار گرفت ، كارگردان مقداري روي صورت بازيگر متمركز شد و من را صدا كرد ، با استرس پيش او رفتم ، كارگردان پرسيد كدوم يك از اعضاي تيم گريم ايشان را گريم كرده كه با استرس كامل گفتم خودم ، دستي روی شانه ام  زد و گفت : آفرين ، آينده خوبي در اين حرفه خواهي داشت كارت بي نظير است.

لبخندی از رضایت بر لبانم نقش بست و شد یک خاطره شیرین و به یاد ماندنی .

◇  شما درکنار  هنر گریم به عنوان یک مخترع  باسابقه درخشان نیز فعالیت دارید، چه چیزی موجب شکل‌گیری اختراعات و ایده‌های متفاوت در ذهن شما شده  است؟ و مدت زمانی که کار می کنید تا به نتیجه مطلوب خودتون در ثبت یک اختراع برسید چه مدت یا زمانی بوده کمی توضیح دهید ؟

  • همان طوری كه يه خياط زبر دست  در هر محيطي که قرار دارد یا وارد می شود  درمرحله اول همه نگاه و تمرگز وی معطوف  به لباسهای حاضرین می شود  ، خبرنگارها به تيتر نوشته ها ، آرايشگرها به مدل موها و ... مخترعين هم به مشكلات مختلف در جامعه و صنعت دقت مي كنند و ايده ساخت و رفع مشكل را در ذهن خود پرورش می دهند وماحصل روزها ؛ هفته ها و شاید سالها  کار شبانه روزی  در صورت رسيدن  به نتيجه مطلوب  به دست یابی  اختراع جديد و خلق  آن منجر می شود.

زمان خلق يك ايده بنا به هر موردي متفاوت است ، گاهي چند ماه و گاهي چند سال ، پروژه NGPS (توليد انرژي از جاذبه) پنج سال ساختش به طول انجامید وحدود  نه سال رسيدن به نتيجه اي كه مدنظر  من بود.

◇   برای این‌که اختراعی واقعاً جلب ‌توجه نموده و به جایی برسد، باید یا شکافی در بازار را پر کند یا یک بازار کاملاً جدید ایجاد نماید؟ نظرتان را در این خصوص بیان کنید ؟

  • اختراع در هردوصورت مي تواند به بهره برداري مطلوب برسد ، اما يك نكته رو هيچ وقت فراموش نكنيد ، اين يك شعار نيست ، اولين هدف اختراع پركردن شكاف بازار و تصرف بازار نيست! مخترع رسيدن به هدف و اجرايي شدن طرح، بزرگترين موفقيت از نظر خودشه ، بعدا درآمد و بيزينس.

پركردن شكاف بازار و ايجاد بازار جديد توسط بيزينسمن ها و تجار صورت مي گيرد و مخترعين هيچ تخصصي در اين مورد ندارند وگرنه سراغ اختراع نمی رفتن.

◇     فکر می‌کنید چطور می‌توان به جایگاه یک مخترع خوب  رسید؟ 

  • به نظر من مخترع ها همه خوب هستند ، چون تا نيت خوب در کار نباشه و در صدد حل مشكل مردم نباشند به معنای واقعی نمي توانند مخترع باشند و اينها خصلت هاي خوب يك انسان است. اين كه از يك اختراع در موارد ضد انساني استفاده مي شود ربطي به مخترع ندارد.

به همين دليل هم من در زمان ثبت اختراعاتم تاكيد كرده ام كه هيچ كشوري اجازه استفاده از اين اختراعات در جنگ عليه انسانهاي ديگر را ندارد حتي اگر لايسنس كامل اختراع را داشته باشند.

◇ آیا شده درحین کارهاتان به خصوص اختراعات نا امید  یا خسته شوید؟ ورمز موفقیت تان را درچه می دانید ؟

  • هرگز و خداراشاکرم که به هیچ عنوان وتحت هیچ شرایطی درحین تلاش هایم  دچار  نا اميدی نشدم و کار را  ادامه دادم تا به نتيجه مطلوبم رسيدم و اين اراده ، پشتوانه و انگیزه من را براي تلاش در كار بعدي  بيشتر  و عزم من را راسخ تر  كرده است. و  بی اغراق رمز موفقيت خودم را در اين مي بينم كه به كاري كه مي خواهم انجام بدهم نخست رویش فكر مي كنم و به آن ايمان دارم و با پشت كار زياد به نتيجه دلخواه می رسانم.

◇ بزرگترین دغدغه ؟

  • بزرگترین دغدغه من اجراي اين طرح ها در ايران و شروع اين پروژه ها و معرفي به دنيا از طريق ايرانه، تا اين كه اين همه سياه نمايي كه رسانه هاي سياسي نسبت مردم كشورمان انجام مي دهند و در باور مردم دنيا نشسته را بتوانيم كم رنگ و پاك كنيم و به دنيا بگيم كه مردم دنيا با هيچ ملتي و مردمي در دنيا دشمني ندارند.

 ◇  مشوق  شما ؟

  • مشو ق من درتمام مراحل زندگي و كارهايم خانواده ام بودند و هميشه پشتيبان و همراهم و جا دارد همین جا یک قدر دانی داشته باشم که در طول این سالها با انرژي مثبت ، نگاه  همدلی شان ،  بارقه ها و جرقه های  انگيزه هاي من را بالاتر برده  و خانواده ام تنها كساني بودند كه هيچ وقت بهم نگفتن كه اين كار عملي نيست.!

◇ به چه چیزی مفتخرید؟

  • به این مفتخرم که مستقل از اتفاقات روزمره فكر مي كنم و تحت تاثير اتفاقات و  نظريات ديگران كه هيچ تخصصي در كار من ندارند و مدام نظرات منفي مي دهند هدفم را دنبال می کنم!

از تمام تجربيات و نظريات افراد متخصص در رشته هاي مورد نيازم حتي اگر مخالف نظر خودم باشد استقبال مي كنم و مي پذيرم ، به نظر من بي نيازی، بزرگترين رمز موفقيت انسانهاست  .

◇ درحال حاضر مشغول چه کار یا پروژه ای هستید ؟

  • باتوجه به این که ساخت تمام دستگاه ها ثبت های جهانی آنها به پايان رسيده و در حال مديريت چهار شركت NGPS در تركيه و امريكا هستم و در حال معرفي و اجراي طرح ها در سراسر جهان با همكاري با سازمان ملل و خيلي از كمپاني ها و دانشگاه هاي بزرگ جهان فعالیتم را ادامه می دهم.

 ◇ حرف ناگفته؟

  • جز خود به هیچ کس نمي توان اميد بست . اگر دنبال موفقيت هستيد بدانيد كه در دنيا كسي نيست كه بتواند به شما كمك كند ، چون هيچ كس از ايده ، شمل دهي ايده در ذهن شما ، نيت و نتيجه كار اطلاع و خبري ندارد و اگر بيان كنيد قطعا شما را از ادامه کار منع خواهد كرد. چون اگر توان انجام ان را داشت تا حالا خودش انجام داده بود ، پس بدون توقع از ديگران براي رسيدن به هدفتان تلاش كنيد و تا رسيدن به نتيجه مطلوب در مورد آن صحبت نكنيد كه دلسردتان نكنند ، در عوض موقع موفقيت هم از نتيجه و هم از تعجب ديگران لذت دنيا را خواهيد برد.‌

درپایان این مصاحبه گذری کوتاه به کارنامه و سوابق فعالیت ها و  جوایز مرتضی آقا خانی هنرمند و مخترع خوب ایرانی را مرور خواهیم کرد:

شروع فعالیت های تحقیقاتی از سن ۱۲ سالگی که البته تا سال ۱۳۹۰ مجموعه تحقیقات و ایده پردازی ها به ۳۰ ایده و اختراع رسیده است.

ساخت کارشناسی اولین دستگاه و اختراع سال ۱۳۸۸

اولین اختراع رسمی سال ۱۳۹۰

ثبت ۵ اختراعات در ۲ سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۲

ساخت و ثبت  ٣٠اختراع تا اول شهریورماه ۱۳۹۰ برابر با تاریخ ۲۲/٠۸/ ۲۰۲۰

کسب حدود ۳۰۰ رزومه ثبت سابقه کاری موفق با دستگاه‌های مختلف اختراعی

اولین اختراع جهانی و اخذ pc در سال ۲۰۱۷ ثبت ۴ شرکت تکنولوژی ان جی پی اس در کشور آمریکا و ترکیه

شش سال مذاکره و تبادل اطلاعات حضوری و غیر حضوری با شرکتهاي معتبر جهاني

عناوین و سمت ها:

2017 - مدیرعامل شرکت ان جی پی اس در کشورهای آمریکا و ترکیه

CEO and Inventor

2017 - Monster device

برترین اختراع سال ۲۰۱۷ برای دستگاه Monster

2018 - برترین مخترع

برترين مخترع سال ٢٠١٨ برای تعدد ثبت اختراع

2018 - Family Films USA

مشاور ارشد دکتر جلیلی بنیانگذارFamily Film در آمریکا و جهان

2019 - WORLD FILM INSTITUTE USA

مشاور ارشد شرکت جهانی WORLD FILM INSTITUTE در کشور آمریکا

2020 - اسپانسر المپیک هنر چین

اسپانسر علمی پروژه بزرگ جهانی المپیک هنر در چین موتورهای الکتریکی جهان

تنها مخترع موتورهای الکتریکی جهان با ثبت رکورد ۵۳ روز کارکرد باطری موتور سیکلت های الکتریکی.

 

گفت و گو : گلناز سیفی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha