کد خبر: جزئیات-جدید-از-تفاهمنامه-راهبردی-ایرا
۲۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۸:۴۹
جزئیات جدید از تفاهمنامه راهبردی ایران و چین

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از العالم،مهدی صفری سفیر سابق ایران درباره سیاست خارجی جمهوری اسلامی در قبال شرق اظهارداشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران از اول انقلاب نه شرقی نه غربی بوده است اما در متن این است که جمهوری اسلامی ایران با تمامی کشورها به جز اسرائیل و استکبار جهانی آمریکا که دشمنان ما هستند ارتباط دیپلماتیک داشته و خواهد داشت مگر اینکه رفتار خصمانه ای از سوی طرف مقابل مشاهده کنیم.

وی بیان داشت: بعد از فروپاشی شوروی روسیه سیاست خود را تغییر داد از همین رو ما با این کشور ارتباط گرفتیم و سیاست های ما فرقی نکرده و ارتباط دیپلماتیک با همه کشورها داریم.

سفیر سابق ایران در چین در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا اکنون با چین رابطه استراتژیک ایجاد شده است، تصریح کرد: بعد از اینکه آمریکایی‌ها شروع به محاصره چین از ناحیه جنوب و شرق کردند، چینی‌ها به این فکر افتادند که این محاصره می‌تواند ضایعاتی هم در بحث تجارت و هم در بحث تامین انرژی برای آنان داشته باشد از این رو بلافاصله رئیس جمهور چین نگاه به غرب خاک خود و راه ابریشم را مطرح کرد.

صفری ادامه داد: چینی که روزی 1 میلیون بشکه نفت وارد می کرد امروزه 11 میلیون بشکه نفت وارد می کند فقط 5.5 میلیون بشکه نفت خود را از خلیج فارس تامین می نماید از همین رو با توجه به پتانسیل کشورمان ما می توانیم یک شریک استراتژیک برای چینی ها باشیم.

وی با بیان اینکه امنیت انرژی مهم تر از تامین انرژی است و ایران می تواند این امنیت را در منطقه تامین کند، یادآور شد: چین در حال حاضر به نظر من اقتصاد اول دنیا و بسیار قوی است و چین امروز با چین گذشته متفاوت و بسیار پیشرفته تر و قدرتمندتر شده است و می تواند نیاز های کشورمان را تامین کند.

چرا نباید با چین رابطه داشته باشیم؟!

دیپلمات کشورمان با بیان اینکه رابطه قوی طی سالیان سال با چین ایجاد کردیم گفت: چرا باید با همه محدودیت هایی که با آمریکا و اروپا وکشورهای غربی داریم با چین ارتباط نداشته باشیم ارتباط ما با چین از حدود 20 سال پیش شروع شده است . در راه اندازی بسیاری از سدها،نیروگاه ها، کارخانه های فولاد، معادن،پتروشیمی،پالایشگاها چینی ها حضور داشتند .

سفیر سابق ایران در چین افزود: شرایط سیاسی چین با غرب و آمریکا در حدود 6 سال گذشته فرق کرد نیاز آنها به ما و (نگاه به غرب خاکش) بیشتر شده و امروز این یک نگاه دو طرفه است و باعث مطرح شدن همکاری جامع 25 ساله دو کشور شد و این موضوع جدیدی نیست چین سال هاست نفت ایران را خریداری می کند و ما با همکاری اقتصادی، فاینانسینگ و اجرای پروژه ها را با چینی ها انجام می دهیم اگر متن این همکاری جامع را ببینیم ما با اغلب کشورهای اروپایی از جمله اتریش، آلمان، فرانسه، رومانی، یوگسلاوی ، سوئد و کشورهای همسایه هم قرارداد داشتیم نمی دانم چرا در مورد این توافق نامه تا این حد حساسیت ایجاد شده است.

صفری خاطرنشان کرد: نگاه نه شرقی نه غربی نگاهی که با شوروی داشتیم با غرب هم داشتیم؛ شوروی وقتی نگاهش را عوض کرد و سر میز مذاکره آمد و رفتار متعادلی پیدا کرد ما هم با آنها کار کردیم.

دیپلمات کشورمان اظهارداشت: چین کشوری است که هیچ وقت با ما در جنگ نبود و هرگز با ما اختلاف مرزی نداشت و از نظر فرهنگی کشوری بسیار غنی است و این فاکتورها برای ارتباط ما با چین موثر بوده است چین هم متقابلا به ما نیاز داشته و این نیازها تکمیل کننده هم هستند که باعث این همکاری شد. این یک استراتژی واقعی است که ما حدود 20 سال آن را دنبال می کنیم اما الان به پختگی لازم برای اجرایی شدن این قرارداد رسیدیم.

وی ادامه داد: این قرارداد مربوط به زمانی است که آقای "شی جین پینگ" به ایران سفر داشت و حدود 6 سال پیش مطرح شد؛ در آن زمان ما در حال مذاکره با غرب بودیم که باعث تاخیر در اجرای این قرارداد شد و از طرفی شرایط موجود چین هم باعث شده این قرارداد را با ما نهایی کند چون وقتی نگاه به غرب را داشت با ما قرارداد را امضا نکرد اما الان چینی ها با عراق، عربستان، مصر، روسیه، عمان و بسیاری از کشورهای دیگرهم در حال امضای قرارداد هستند چون شرایط چین در دنیا به دلیل اختلافات تجاری،اقتصادی،سیاسی با آمریکا و غرب تغییر کرده است.

چین تضمین می کند به مدت 25 سال نفت ایران را خریداری کند

صفری بیان داشت: مقرر است یک همکاری جامع در بخش انرژی شامل بخش نفت و گاز و نیروگاه سازی ، انرژی های نو و تجدید پذیر بین ایران و چین منعقد شود. در بخش انرژی چین تضمین می کند به مدت 25 سال نفت ایران را خریداری کند و ما هم تضمین می کنیم 25 سال به چین نفت بفروشیم. چین می گوید که علاقه مند است در پالایشگاه ها و پتروشیمی ایران سرمایه گذاری یا فاینانس داشته باشد و ما هم علاقه مند هستیم به خصوص در سواحل ما این کار انجام شود تا بتوانیم محصول آن را صادر کنیم .

وی افزود: در مورد انرژی های الکتریکال چینی ها در مورد اتوبوس های و اتومبیل های الکترونیکی در رتبه اول هستند که قرار شد همکاری های مشترکی در این بین داشته باشیم مورد بعدی حمل و نقل که شامل توسعه جاده ها و راه آهن است.

سفیر سابق ایران در چین گفت: به منزله این حمل و نقل قطارهای سریع السیر برای ترانزیت کالا از طریق جمهوری اسلامی ایران به غرب و از طریق شمال به جنوب و جنوب به شمال از چابهار به مشهد ،ترکمنستان، قزاقستان و برعکس از مشهد به تبریز و به اروپا و کشورهای همسایه ما احداث می شود.

چین می تواند گردشگری و حمل و نقل کشور را متحول کند

وی افزود: نکته بعدی رونق گردشگری است، چین سالیانه میلیون ها نفر توریست دارد که با ورودشان به ایران صنایع دستی ما بازار پیدا خواهد کرد.

صفری خاطر نشان کرد: بعد از حمل و نقل و توسعه گردشگری بحث محیط زیست است ، جینی ها توانسته اند در بیابان زدایی نتایج خوبی داشته باشند و ما می توانیم از آن بهره ببریم چرا که در دل کویر گیلاس پرورش می دهند لذا با این قرارداد می توان در زمینه کشاورزی همکاری خوبی داشته باشیم و از طرف دیگر در سلامت و داروسازی نیز همکاری کنیم.

سفیر سابق ایران در چین گفت: در حوزه فعالیت های نیروگاهی قرار شد فعالیتهایی در حاشیه مرز جنوبی و در شرق در منطقه سیستان و بلوچستان و سمنان که جانمایی نیز صورت گرفته آغاز شود .

وی اقزود : در مورد سلول های خورشیدی تفاهم نامه‌هایی را در حال آماده سازی هستیم که با انجام آن می توانیم انرژی زیادی تولید و سپس صادر کنیم .

صفری با بیان دیر شدن تفاهم ایران و چین تاکنون افزود : با شرایطی که امریکایی ها برای چین ایجاد کردند شرایط بسیار سختی را رقم زدند که چین خیلی زودتر از تفاهم با ایران برای تجارت کالاهای خود مسیرهای جایگزینی را از جمله دریای خزر و تاجیکستان و روسیه و قزاقستان و آدربایجان ایجاد کردند با تسریع در انجام این تفاهم نامه کشورمان با چین امیدواریم این مسیر از ایران عبور کند.

دیپلمات کشورمان گفت: قرارداد و فعالیت تجاری با چین باعث کمرنگ شدن نقش دلار در بازار خواهد شد چرا که کشورهایی چون امارات که خیلی به غرب وابسته اند از هم اکنون به دنبال این هستند تا دلار را از معاملات خودشان حذف کنند.

وی افزود : اگر ما هم خواهان این امر هستیم باید هر چه سریعتر با انتخاب فردی کلیدی این قرارداد را به ثمر برسانیم‌.

غربی ها از قرارداد ایران با چین احساس خطر کرده اند

صفری افزود: ما در گذشته تنها برای دو کیلومتر از خاکمان ۸ سال با عراق جنگیدیم چطور ممکن است خاک کشور و جزایرمان را در اختیار بیگانگان قرار دهیم ، فراموش نکنید غربی ها وقتی که می بینید اهدافی را دنبال می‌کنند که علیه جمهوری اسلامی ایران است قطعا یک گشایش در پیش روی ایران خواهد بود زیرا آنها را نگران کرده است . شما ملاحظه کنید وقتی وزیر خارجه امریکا با این قضیه مخالفت می کند و عنوان می کند اگر هم چنین قراردادی امضا شود نشان دهنده این است که ما نباید این تحریم های تسلیحاتی را از روی جمهوری اسلامی ایران برداریم نشان دهنده این است که راهی که ما می رویم درست است.

هرچه زودتر باید تفاهمنامه با چین را اجرایی کنیم

سفیر سابق ایران در چین در پایان افزود: علی رغم تمام این رپورتاژهای منفی ایجاد شده در فضای مجازی توسط غرب و برخی کشورهای عربی ما باید هرچه زودتر این تفاهمنامه را اجرایی کنیم که مردم نتایجش را ببینند تا تمام موضوعات مطرح شده حل گردد. حضرت امام فرموند هرگاه دیدید غربی ها از شما تعریف می کنند بدانید مسیرتان اشتباه است اما اگر شما را هر جا نهی کردند بدانید مسیر درست است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha