کد خبر: جراح-با-ربات-می‌تواند-خارج-از-اتاق-عمل
۱۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۴۱
جراح با ربات می‌تواند خارج از اتاق عمل جراحی کند

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، دکتر علیرضا میرباقری گفت: سامانه جراحی رباتیک سینا رباتی نیست که خودش به تنهایی جراحی کند. این ربات در اختیار جراح قرار می‌گیرد و به واسطه ربات، جراح عمل جراحی را انجام می‌دهد؛ در نتیجه این سامانه ابزاری برای افزایش قابلیت‌های جراحی، دقت و کیفیت جراحی است. در جراحی‌هایی مثل عمل پروستات باید شکم بیمار حدود 20 تا 30 سانتیمتر شکاف بخورد، این شکاف عوارض و دوران نقاهت سختی دارد اما جراحی رباتیک عمل‌های باز را با حداقل جراحت انجام خواهد داد و در جراحی رباتیک تنها 3 تا 4 میلیمتر شکاف در بدن بیمار خواهیم داشت. ابزار جراحی از یک مداد هم باریک‌تر است و وارد بدن بیمار می‌شود و ابزار جراحی رباتیک دقیقاً مشابه دست جراح اقدام خواهد کرد.

میرباقری اظهار داشت: خوشبختانه در سال‌هایی که ما در این حوزه فعالیت داشته‌ایم، بالاترین مقام کشوری و مدیران رده‌های بعدی به کار ما توجه داشته‌اند. مقام معظم رهبری از کار ما بازدید داشتند و تأکید کرده‌اند که باید این فناوری در اختیار مردم ایران قرار بگیرد. فناوری ربات جراح، بیست‌ساله که به صورت منوپولی در اختیار امریکا قرار دارد و هیچ کشوری نتوانسته وارد این حوزه شود و امریکا دنیا را استثمار اقتصادی کرده است. آمریکایی‌ها ربات خود را با قیمت 3 میلیون دلار می‌فروشد و نیم میلیون دلار هزینه تعمیر و نگهداری می‌گیرد. حدود  5 تا 6 هزار دلار هم هزینه ابزارهای مصرفی ربات است.

وی افزود: کشور ما از سال 2003 وارد این حوزه شد و سرعت پیشرفت خوبی نداشتیم. به این علت که جز اولویت و ضرورت‌های ما نبود. زمانی که ضرورت‌هایی مثل واکسن کرونا مطرح می‌شود، سامانه جراحی رباتیک ضرورت نیست. همیشه کشور ما اولویت شماره یک داشته است. در نتیجه با دست بسته مسیر را جلو بردیم اما خوشبختانه در عرصه رباتیک حرف برای گفتن داریم و در کتب رفرنس جراحی رباتیک، ایران را ‌به جراحان دنیا معرفی می‌کنند.

مدیر پروژه ربات جراح سینا تأکید کرد: این سامانه به صورت واسطه بین جراح و بیمار قرار می‌گیرد و دلیل این کار هم این است که دستان جراح حجم زیادی دارد و ورود دست‌های جراح به داخل شکم نیازمند شکاف بزرگ است اما ربات واسطه می‌شود تا ابزار 5 میلیمتری را به بدن بیمار وارد کند تا جراح با کنترل ربات، جراحی را در شکاف کوچک انجام دهد. در این روند جراح می‌تواند خارج از اتاق عمل جراحی کند تا از عفونت‌های اتاق عمل مثل HIV، کووید 19 و تشعشعات ایکس‌ری دور باشد و به نوعی از سلامت جامعه جراحی کشور حفاظت می‌کنیم. حتی جراح می‌تواند از یک شهر دیگر جراحی را انجام دهد. وزیر بهداشت کشور اندونزی از ربات جراح سینا استفاده کرده است. اندونزی 17 هزار جزیره دارد و به این واسطه جابه‌جایی مشکل است و جراحی از راه دور برای پزشکان اندونزی حائز اهمیت است.

میرباقری خاطرنشان کرد: در ایران بیش از نیمی از نیاز کشور درخصوص تجهیزات پزشکی به صورت بومی برطرف می‌شود. قطعات خاص سامانه رباتیک سینا در ایران ساخته می‌شود اما قطعات عمومی که صرفه اقتصادی ندارند را وارد می‌کنیم؛ این قطعات مثل موتورها و حس‌گرها هستند که از خارج وارد می‌شوند. در حوزه جراحی رباتیک ربات‌های دستیار جراح را داریم و در حوزه توان‌بخشی هم استفاده خوبی از ربات‌ها می‌کنیم.

مدیر پروژه ربات جراح سینا در پایان گفت: قیمت سامانه ما حدوداً یک‌سوم نمونه آمریکایی است و همه دنیا نسبت به قیمت گزاف این سامانه معترض هستند و امریکا با مونوپولی خود سامانه را می‌فروخت. ما با هدف کاهش هزینه این طرح را آغاز کردیم و خوشبختانه موفق بودیم و قیمت دستگاه به یک‌سوم و هزینه نگهداری به یک‌پنجم رسیده است. در مرحله صادرات به اندونزی هستیم و تکنولوژی خود را به اندونزی صادر خواهیم کرد تا در بازار آ‌سه‌آن عرضه شود.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha