کد خبر: جایگاه-قرآن-در-سلامت-معنوی-باید-تقویت-ش
۲ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۲۹
جایگاه قرآن در سلامت معنوی باید تقویت شود

به گزارش  گروه بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر سعید نمکی در ششمین نشست کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت اظهار داشت: همواره گفته ام اگر بخواهیم از هر منظری به قرآن نگاه کنیم، ساعت ها، روزها، ماه ها و سالها کم است تا فقط از یک منظر به این کتاب بزرگ آسمانی بنگریم.

دکتر نمکی افزود: حرکتی که برای تدوین سند راهبردی کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت انجام شده، قطعا ارزنده است و در آینده به چارچوبی برای رفتن به سمت حرکتی نظام مند در سلامت معنوی جامعه نیازمندیم. گرچه امروز مولفه های اجتماعی، روانی و فرهنگی موثر بر سلامت، به شکل فزاینده، نظام سلامت را تحت تاثیر قرار می دهند و نگریستن به این ابعاد از بُعد معنوی و قرآنی تاثیرگذار خواهد بود اما بنده خیلی به این حرکت ها به عنوان حرکت های پایدار موثر بدون انقطاع، اعتقادی نداشته ام.

وی یادآور شد: در کشور، اسناد، مکتوبات و مستندات زیادی داریم اما باز هم متاسفانه 42 سال از انقلاب بزرگ  اسلامی می گذرد و امروز باید دستاوردهای فراوان تری از تاثیر فرهنگ قرآن بر زندگی مردم داشتیم. امروز جوانان ما باید به شدت بیشتر از نور قرآن بهره می بردند.

وزیر بهداشت گفت: بنده از 5 سالگی با همت مرحوم مادرم با نور قرآن آشنا شدم و با عشقی که به تفسیر قرآن داشتم، هر تفسیری که در دنیا پیدا کردم را مورد مطالعه قرار دادم از تفسیر بسیار قدیمی عطیه ابن سعد ابن جناده عوفی گرفته تا تفسیر زمخشری و تفاسیر اخیر از مرحوم طالقانی و علامه طباطبایی.

دکتر نمکی تصریح کرد: سالها به دنبال این سوال می گشتم که چرا قرآن، اندیشه های متفاوت را پرورش داد؟ چرا آنکه داعشی است قبل از اینکه سر فردی را قطع کند، قرآن تلاوت می کند و چرا قبل از تجاوز به زن ایزدی، قرآن می خواند؟ همین قرآن اندیشه دیگری پرورش داد که می گوید اگر خلخالی از پای زن یهودی بیرون بیاورید، انسان حق دارد که از این غصه دق کند و بمیرد.

وی اضافه کرد: چه شد که خوارج نهروان قرآن می خواندند آن هم وقتی امیرالمومنین(ع) در مسجد خطبه می خواندند و خوارج در این زمان شروع به قرائت قرآن با صدای بلند می کردند تا حضرت امیر(ع) مجبور بشود سخنان خود را قطع کند و تا ایشان ساکت می شدند، خوارج نیز ساکت می شدند. چرا از خیمه های لشکر یزید در شب عاشورا صدای بلند قرآن می آمد و از خیمه عاشق ترین و عارف ترین مردمان تاریخ در لشکر امام حسین(ع) نیز صدای قرآن می آمد؟ راز این دوگانگی از فهم قرآن کجاست؟ این چه تاثیری است که قرآن با همه زیبایی و ظرافت، در طول سالهای بعد از پیامبر اکرم(ص) دو اندیشه کاملا متفاوت را در روبروی هم پرورش داد؟

وزیر بهداشت افزود: اگر بخواهیم از جنبه های قرآن از ابعاد مختلف بگوییم، برای هر کدام باید ساعت ها صحبت کرد. بنده توفیق داشتم که در سالهای اخیر تورات، انجیل و سایر کتب آسمانی را ورق زده ام گرچه مشترکات زیادی در بین کتب الهی داریم اما واقعا قرآن کتاب زندگی در دنیا و آخرت است و تعادلی که در قرآن وجود دارد در هیچ کتاب آسمانی نیست. در یک سوره می بینیم که می گوید "وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ" و در جای دیگری در همین سوره می بینم که می گوید " وَطُورِ سِينِينَ وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ" و در این مورد، دو قسم مادی و دو قسم معنوی را در کنار همدیگر می بینیم.

دکتر نمکی خاطرنشان کرد: همه جای قرآن شاهد تعادل هستیم. تعادل بین "رُحَماءُ بَينَهُم" یا " أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّار" را فقط در قرآن می بینیم. تورات سرشار از " أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّار" و انجیل سرشار از "رُحَماءُ بَينَهُم" است اما تعادل و ظرافت اندیشه برای زیستن در جهان و زندگی آخرت فقط در قرآن وجود دارد.

وی تاکید کرد: ادبیات و موسیقی قرآن بی نظیر است. می گویند قبل از اسلام تمام شعرای برجسته عرب، اشعار خود را به دیوار کعبه می آویختند اما زمانی که قرآن نازل شد، شعرا اشعار بسیار فصیحانه خود را با خجالت از کعبه برداشتند چرا که زیباترین شعر عرب، بلاغت و موسیقی قرآن را ندارد.

وزیر بهداشت یادآور شد: سالها به دنبال این سوالم بودم که چه شد که ابن ملجم وقتی می خواست شمشیر خود را زهرآلود کند، قرآن می خواند، وقتی خواست بر ستون انسانیت فرود بیاید، قرآن می خواند و وقتی که فکر کرد که موفق شده باز هم با خواندن قرآن از خداوند خود سپاسگزاری کرد؟ وقتی در محراب حضرت امیر(ع) زهرگین ترین شمشیر بر سرش فرود آمد، گفت به خدای کعبه رستگار شدم. از قرآن چه چیزی در دل این بزرگمرد تاریخ روشن شده بود که این ضربه زهرآگین را به رستگاری به خدای کعبه، تعبیر کرد.

دکتر نمکی گفت: چه بود که وقتی در کاروان اباعبدالله الحسین(ع) وقتی از حضرت زینب(س) می پرسند که در کربلا چه دیدی، می گوید بخدا جز زیبایی چیزی ندیدم؟ چه بود که قرآن در این قافله و طایفه همه چیز را زیبا جلوه داد و در گروهی دیگر همه را نفرت و خشم و کینه؟ معرفت قرآن در این دو تفکر و تعقل چه بود؟ سالها به دنبال این سوال بودم تا به این بیت از حافظ رسیدم که "عشقت رسد به فریاد گر خود به سان حافظ، قرآن ز بر بخوانی با 14 روایت".

وی اظهار داشت: قرآن کلیشه ای و یکسویه نگری، داعش را به وجود می آورد، سلفی گری، جزم اندیشی و تنگ نظری را ترویج می دهد اما قرآن با بصیرت و توجه به جلوه های مختلف آن، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری را به وجود می آورد. در شرایط کنونی شیوع کرونا، بیشتر به عظمت روح بلند مقام معظم رهبری پی بردیم که ایشان کوچک ترین تصمیمی را حتما با ما در میان می گذاشتند که صلاح است یا خیر. تفکر ناب توسعه یافته با این نگاه به قرآن است که پیدا می شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: با سند ساختن و تدوین کردن که راه درست و قابل تحسینی است، تا زمانی که تفکر و اندیشه متفاوت و نوع قرائت متفکرانه و نواندیشانه از قرآن در جامعه ترویج نداشته باشد، به جایی نخواهیم رسید.

قرآن مغفول و مظلوم مانده است

دکتر نمکی بیان داشت: خیلی از سالها قرآن می توانست تاثیر بسزایی در دگرگونی وضعیت یک کشور داشته باشد اما ما به خوبی بر روی این کتاب آسمانی کار نکرده ایم و این کتاب مهم، ذی قیمت و ارزشمند، مغفول و مظلوم مانده است.

وی افزود: نوع قرائت ما از قرآن در نسل جوان باید متحول شود. اینکه جلساتی برای قرائت قرآن و انتخاب حافظین برگزیده قرآن برگزار کنیم خیلی خوب است اما مطمئن باشید که وهابی ها و سلفی ها هم چنین کاری را انجام می دهند اما جای تاباندن شعاع عاشقانه ای از دلها برای تحول، خالی است.

وزیر بهداشت یادآور شد: دلی که با معرفت، بصیرت و عشق به قرآن نورانی شد، ذره، ذره  این دل، کلید گنج نهانی است که در حال حاضر این را کم داریم و در این زمینه به شدت دچار خسران و عقب افتادگی هستیم.

دکتر نمکی تاکید کرد: از همه همکارانم و دلسوزان قرآن تقاضا دارم که یکبار دیگر برگردیم و مرور کنیم که چه به دست آورده و چه به دست نیاوردیم. آن که به دست آورده ایم چقدر می ارزد و آن که به دست نیاورده ایم، چقدر می ارزیده است؟ چه باید کنیم که همه با هم، سطح جدیدی از معرفت قرآن را به ویژه در نسل جوان، دنبال کنیم؟ این یک سرمایه گذاری است نه هزینه کردن.

وی گفت: به من بر می خورد وقتی میگویند که معاون بنده، هزینه های فلان جلسه قرآنی را نداده است. اینها هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است اگر درست و حکیمانه از این سرمایه گذاری بهره ببریم.

جایگاه قرآن در سلامت معنوی باید تقویت شود

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: امروز روزی است که جایگاه قرآن در سلامت معنوی آن هم در زمانه ای که شاهد دل نگرانی، اضطراب، تشویش و تهدید سلامت روان جامعه هستیم، را باید تقویت کنیم. در حال حاضر بیش از 90 درصد از گرفتاری های امروز، روحی و روانی است.

دکتر نمکی تصریح کرد: تاریخ اشتباه کرد که بین روح و جسم جدایی انداخت و برای هر کدام از آنها متخصص در نظر گرفت. یک شب که دچار بی خوابی می شوید، فردای آن روز آریتمی قلبی، معده درد و دردهای جسمی و عضلانی دیگری می گیرید و اینقدر روح در جسم در آمیخته که تفکیک پذیر نیست و اگر طبیبان روح داشته باشیم، جسم سالمی داریم و یکی از اطبای بزرگ روح، قرآن است

وزیر بهداشت در پایان یادآور شد: امیدواریم روزی دیو پلیدی، دروغ، ریا، سالوسی، وحشت و اضطراب و دیو نیرنگ و خیانت با برکت قرآن از مملکت ما بگریزند و رخت بربندند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha