کد خبر: ثبات-شغلی-و-پرداخت-به-موقع-حقوق-و-کارانه
۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۴۶
ثبات شغلی و پرداخت به موقع حقوق و کارانه مطالبه پرستاران

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، سیدبهمن سبحانی؛ رییس بیمارستان فوق تخصصی نورافشار تهران ضمن تبریک روز پرستار گفت: امیدوارم تمام پرستاران با الگو گرفتن از روحیه حضرت زینب (س) به خدمت‌گذاری بپردازند.‌ بیماران در شرایط کنونی پس از امیدی که به لطف خدا دارند، به کمک پرستاران و پزشکان امیدوارند. بیمارستان ما برای روز پرستار از پرستاران تقدیر و تشکر به عمل می‌آورد و با توجه به دستورالعمل وزارت بهداشت مبنی بر عدم تجمع، تصمیم گرفتیم تا به صورت مجازی و با تجمع حداقلی این مراسم را به جا بیاوریم و از پرستاران نمونه تقدیر و تشکر کنیم. ویژگی روز پرستار امسال این است که مردم بیش از سیستم‌های دولتی پای کار آمده‌اند و هدایای مختلفی برای تقدیر از کادر درمان اهدا کرده‌اند.

او افزود: تقارن روز پرستار امسال با همه‌گیری کرونا حال و هوای خاصی را به این روز بخشیده است. ما سال بسیار سختی را پشت سر نهادیم. در روزهای ابتدایی شیوع کرونا کادر درمان نمی‌دانستند باید چطور عمل کنند و ترسی همگانی گریبانگیر ما شده بود. سوال بزرگ هم این بود که کرونا چه زمانی از میان می‌رود و چگونه می‌توان با این ویروس مقابله کرد؟ روزهای اول بسیار سخت گذشت و کادر درمان در این راه بسیار هزینه دادند. بسیاری از کادر پرستاری را در همان روزهای ابتدایی از دست دادیم. طبق آمار اعلام شده توسط انجمن پرستاری تا کنون بیش از صد پرستار را در اثر کرونا از دست داده‌ایم و بیش از ۴۰ هزار پرستار گرفتار شده‌اند.

سبحانی بیان کرد: با گذشت زمان پرستاران و پزشکان با همدلی بی‌سابقه که بعد از دوران جنگ تحمیلی نمونه آن را ندیده بودیم، تا به امروز تلاش کرده‌اند. در این سال‌ها حواشی و نگاه‌هایی هم علیه پرستاران به وجود آمده بود که در این دوران و با فداکاری‌های که کادر درمان انجام دادند، نگاه سابق تغییر کرد. در مقایسه با بسیاری از کشورها کادر درمان ما خوب عمل کرده است اما متاسفانه غفلت‌های صورت گرفته باعث ایجاد چند پیک شد. با توجه به مهارتی که کادر درمان برای مقابله با کرونا پیدا کرده و همکاری همه امیدواریم روند بیماری به سمت ضعیف و کنترل شدن حرکت کند.

او با اشاره به وضعیت فعلی بیمارستان بیان کرد: شروع پیک سوم تمام سیستم درمان کشور را درگیر کرد و بیمارستان ما هم درگیر شد. بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت بسیاری از عمل‌های جراحی لغو شد و مردم هم ترجیح دادند که موضوعات درمانی خود را به عقب بیاندازند. تعداد بیمار به قدری زیاد بود که چندین بخش را درگیر کرد و تمام تخت‌های آی‌سیو اشغال شد و بیشتر بخش‌ها به کرونا اختصاص پیدا کرد. این دوران به لطف خدا مدیریت شد و امروز ورودی بیماران کرونا بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. از شش بخشی که به کرونا اختصاص پیدا کرده بود، دو آی‌سیو و یک بخش به کرونا اختصاص دارد.

رییس بیمارستان نورافشار درخصوص مطالبات امروز پرستاران گفت: پرستاران قشر مظلومی هستند و تقاضاهایی حداقلی دارند. از جمله مطالبات پرستاران می‌‌توان به داشتن ثبات شعلی و پرداخت حقوق و کارانه منظم اشاره کرد. از طرفی وزارت بهداشت سهمیه‌ای برای استخدام پرستاران در بخش دولتی در نظر گرفته است اما پرستارانی که در بخش خصوصی هستند، ثبات شغلی ندارند. در مواردی که بیماری شیوع بیشتری یافته و تعداد تخت‌های بیشتری اشغال می‌شود، استخدام پرستار هم افزایش می‌یابد اما با فروکش کردن بیماری بیمارستان‌ها اقدام به تعدیل نیرو می‌کنند. البته بخش خصوصی چون هزینه‌های خود را به صورت خودگردان تامین می‌کند، چاره‌ای جز تعدیل نیرو ندارد. امیدوارم با پیگیری بخش‌های دولتی و خصوصی این مشکلات هم مرتفع شود.

خبرنگار: سید حمیدرضا ریاض

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha