کد خبر: تولید-۷۴۹-محتوای-توانبخشی-و-۲۳۷-محتوای
۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۳۷

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از  مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سیدجواد حسینی در نشست روسای ادارات و همکاران کار درمان سراسر کشور که به صورت ویدئوکنفرانس و به مناسبت روز جهانی کاردرمانی برگزار شد، ضمن تبریک این روز  اظهار کرد: در حال حاضر 28 مدرسه ویژه دانش آموزان معلول جسمی حرکتی در کشور وجود دارد که تعداد هزار و 954 دانش آموز جسمی حرکتی در این مدارس و 5 هزار و 300 دانش آموز نیز در مدارس عادی به عنوان تلفیقی فراگیر مشغول به تحصیل هستند. همچنین 750 مرکز آموزشی و توانبخشی دولتی و غیردولتی مشکلات ویژه یادگیری نیز تحت پوشش سازمان استثنایی هستند .

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در حال حاضر 719 نفر نیروی توانبخشی شامل بینایی سنج، شنوایی شناس، کاردرمانگر، گفتاردرمانگر، فیزیوتراپ، ارتوپد فنی در مدارس استثنایی مشغول به ارائه خدمت به دانش آموزان استثنایی هستند .

وی افزود: درحال حاضر تعداد  178 نیروی کاردرمانگر خدمت دهی به 54 هزار و 747 دانش آموز با نیاز ویژه جسمی حرکتی، کم توان ذهنی و چند معلولیتی و اتیسم را بر عهده دارند که در واقع به نسبت هر 310 دانش آموز یک نیروی کاردرمان وجود دارد در حالیکه مطابق استانداردها باید به ازای هر 25 دانش آموز یک نیروی توانبخشی وجود داشته باشد و برای رسیدن به استاندارد مطلوب در حوزه کاردرمانی بیش از2000 نیروی دیگر نیازمندیم .

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: بر اساس مصوبه‌ای که در شورای سازمان به تصویب رسید مقرر شد در هر آزمون استخدامی آموزش و پرورش 10 درصد سهمیه برای آموزش و پرورش استثنایی در نظر گرفته شود و این سهمیه در هر آزمون استخدامی تداوم داشته باشد.

حسینی تصریح کرد: همچنین در حال حاضر 235 نیروی طرحی در آموزش و پرورش وجود دارد که با توجه به عدم جذب نیروی طرحی از دیماه  97 تقریبا همه آن‌‌ها در حال اتمام طرح و خارج شدن از سیستم هستند که با هماهنگی معاونت برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت مقرر شد تعداد 500 نیروی طرحی جذب گردد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اعلام کرد: کمک سرانه هزینه خدمات توانبخشی در سال جاری از مبلغ 4 میلیارد تومان سال قبل به 7 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت که تاکنون 3 میلیارد از آن ابلاغ اعتبار شده و دستورالعمل اجرایی آن نیز به استان ها ارسال شده است.

وی افزود: برای هر دانش آموز با نیازهای ویژه که نیازمند دریافت خدمات توانبخشی می باشد مبلغ600 هزار تومان قابل هزینه است که این مبلغ به میزان 20 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است در ضمن برای دانش آموزان با معلولیت جسمی حرکتی این مبلغ 40 درصد افزایش یافته است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha