کد خبر: تولید-یک-میلیون-و-۲۸۰-هزار-تن-محصولات-شی
۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۷:۱۳
تولید یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات شیلاتی در کشور

به گزارش  گروه اقتصاد سلامتی خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، نبی اله خون میرزایی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه با بیان این که یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن تولید بیش از برنامه هدف گذاری سال ۹۸ بوده است گفت: ۷۵۰ هزار تن از تولیدات شیلات از نوع صید و ۵۵۰ هزار تن از تولیدات آبزی پروری بوده است.

وی با بیان این که عمده صید‌ها از دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان بوده افزود: حدود ۶۰۰ هزار تن صید، در دو استان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان, ۵۰ هزار تن در بوشهر و حدود ۴۰ هزار تن صید هم در کل دریای خزر بوده است.

خون میرزایی با اشاره به اینکه آبزی پروری در کل کشور انجام می‌شود، اضافه کرد: استان کردستان رتبه نخست آبزی پروری را به خود اختصاص داده، مازندران و گیلان هم در رتبه دوم و سوم قرار دارد.

وی همچنین سرانه مصرف آبزیان در کشور را ۱۳ کیلو و ۳۰۰ گرم اعلام کرد و گفت: رسانه‌ها و نهاد‌های دانشگاهی، فرهنگی و توریستی، می‌توانند نقش بسزایی در تحریک تقاضا و افزایش مصرف سرانه آبزیان در جامعه ایجاد کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین از تراز مثبت تجاری، شیلات خبر داد و افزود: به رغم شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های صادرات، سال گذشته تراز تجاری شیلات, ۴۴۰ میلیون دلار مثبت بوده است.

رئیس سازمان شیلات ایران درخصوص خرید تضمینی محصولات شیلاتی گفت: عرضه محصولات شیلاتی در حالت عادی متناسب با تقاضای داخل کشور و شبکه توزیع بوده و تا قبل از مشکلات کرونا و محدویت‌های حمل و نقل و صادرات، نیازی برای این گونه خرید در کشور نبوده است.

وی با اشاره به اینکه موضوع خرید تضمینی پس از بروز مشکلات کرونا در کشور مطرح شد، افزود: ستاد تنظیم بازار به دلیل پیش بینی نکردن بودجه برای این طرح از سال ۹۸، با آن مخالفت کرد.

خون میرزایی افزود: بجای خرید تضمینی، طرح خرید امانی از مزارع پرورش ماهی در دریا که با انباشت ماهی روبرو شده اند، در دستور کار شرکت پشتیبانی و امور دام است.

وی در خصوص صید ترال در کشور هم ادامه داد: ترال یک روش صید برای گونه‌های کف و میان زیست دریا، مانند فانوس ماهی‌ها و میگو است که در دو مدل کف و میانی انجام می‌شود.

رئیس سازمان شیلات با بیان این که برای صید برخی آبزیان کف دریا، مانند میگو چاره‌ای جز روش صید ترال نیست گفت: صید ترال در کشور قانونی و طبق معمول انجام می‌شود، اما در برخی از ماه‌های سال مانند ماه جاری، برای این نوع صید محدودیت گذاشته می‌شود.

آقای میرزایی درباره آخرین وضعیت کشت ترال در آب‌های جنوبی کشور، افزود: در مجموع ۱۳۴ فروند کشتی مجوز کشت ترال میانی و کف را دارند که در حاضر ۶۵ فروند کشتی صید ترال میانی در حال فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: میزان صید به روش ترال ۱۶۵ هزار تن بوده که ۸۰ درصد آن صید هدف و ۲۰ درصد آن صید ضمنی است.

خون میرزایی، میزان صید فانوس ماهیان به روش صید ترال میانی را حدود ۳۹ هزار تن اعلام کرد و گفت: ۳۱ هزار تن آن بر اساس صید هدف و ۷۰۰.۷ تن آن صید ضمنی (شامل یال اسبی، شوریده و گونه‌های دیگر) است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی هم با اعلام اینکه از حدود ۱۰ سال قبل، صید ماهیان خاویاری ممنوع شده است، گفت: کشور‌های حاشیه دریای خزر متعهد شدند برای احیای ذخایر خاویاری، صید این نوع ماهی را ممنوع و حتی صید‌های تصادفی را رها کنند و فقط برای فعالیت‌های تحقیقاتی مجوز صید داده خواهد شد.

رئیس سازمان شیلات ایران همچنین درباره تولید ماهیان خاویاری پرورشی در کشور افزود: ۱۳۰ مزرعه فعال پرورش ماهیان خاویاری در ۲۱ استان کشور با تنوع آب و هوایی فعال هستند و پیش‌بینی می‌کنیم درخواست برای ایجاد مزرعه ماهیان خاویاری، افزایش یابد.

خون میرزایی میزان تولید گوشت ماهیان خاویاری پرورشی در سال گذشته را ۴۰۰۰ تن اعلام کرد و گفت: سال گذشته به دلیل محدودیت‌های صادراتی در ۱.۵ ماه پایان سال، موفق به صادرات نشده‌ایم و تنها ۲۵۰۰ تن از ماهیان خاویاری از مزارع صید شده است.

وی افزود: ۱۰ هزار و ۶۶۱ کیلوگرم خاویار از مزارع به دست آمده است که پیش‌بینی می‌شود میزان آن روند افزایشی داشته باشد.

رئیس سازمان شیلات در ادامه جامعه صیادی را مرزبان تولید خواند و گفت: طی چند روز گذشته دو تن از صیادان ایرانی از سوی نیروی‌های مسلح کشور امارات مورد حمله قرار گرفتند که منجر به کشته شدن آن‌ها شدند.

آقای خون میرزایی با محکوم کردن این اقدام و ابراز تاسف گفت: امیدوارم وزارت امور خارجه با پیگیری این موضوع، از بروز چنین اقداماتی در آینده جلوگیری کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha