کد خبر: تولید-و-افزایش-دستگاه‌های-نانو-الیاف
۲۶ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۳۵

به گزارش گروه بهداشت و درمان طبنا(خبرگزاری سلامت),سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: در حال حاضر برخی از ماسک‌ها به صورت سنتی تولید می‌شوند که فاقد تکنولوژی نانو الیاف است و بیشتر وابسته به واردات مواد اولیه هستند و در عین حال در این نوع ماسک‌ها تنفس‌پذیری به راحتی صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: ماسک‌های N95 با تکنولوژی نانو الیاف تولید می‌‌شوند و از افزایش قابلیت فیلتراسیون و تنفس‌پذیری خوبی برخوردار هستند و قابلیت تحمل بالایی دارند.

برخورداری کشور از تکنولوژی نانو الیاف

دبیرستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی اضافه کرد: در کشور از تکنولوژی نانو الیاف برخوردار هستیم و طبیعتا رویکردمان این بود که بتوانیم افزایش ماسک‌های N95 را با تکنولوژی نانو در کشور افزایش دهیم که خوشبختانه به این امر مهم دست یافتیم و کادر درمانی با ماسک‌هایی با قابلیت بالا تامین شدند.

سرکار گفت: در حال حاضر در نظر داریم دستگاه‌های صنعتی یا خط تولید نانو الیاف را افزایش دهیم. فرهنگ استفاده از ماسک نه تنها در ایران بلکه در دنیا خیلی گسترش پیدا کرده و بعد از رفع بحران کرونا قطعا بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت و کشورها باید تلاش کنند تا از نظر تولید ماسک از جمله ماسک ‌N95 خودکفا شوند.

تولید روزانه ۲۵۰ هزار ماسک

وی با بیان اینکه تقاضای فوق‌العاده بالایی در خط تولید دستگاه‌های نانو الیاف ایجاد خواهد شد، گفت: سعی می‌کنیم برای راه‌اندازی خط تولید آمادگی داشته باشیم و شرکت‌هایی که ماسک‌های معمولی تولید می‌کردند بتوانند دستگاه‌ها را خریداری کنند یا متریال با قابلیت N95 را دریافت کنند و با همت بالا بتوانیم دستگاه‌ها یا مترایل N95 را صادر کنیم. تمرکز خوبی در این زمینه انجام شده و معاونت علمی و دکتر ستاری توجه خاصی به این موضوع دارند و کمک می‌کنند که این برنامه در کشور به خوبی اجرایی شود. باید آمادگی کامل داشته باشیم که تعداد زیادی از دستگاه‌های صنعتی به صورت انبوه در ایران تولید شود و پاسخگوی نیازمند داخلی و خارجی باشیم.

دبیرستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی در پایان به فعالیت‌های ستاد نیز اشاره کرد و گفت: تمام دنیا نسبت به ویروس کرونا غافلگیر شدند و ما یکسری از خطوط تولیدی که در رابطه با فیلترهای خودرو و نیروگاهایی که از نانو فیلتر بودند را تغییر کاربری دادیم و برای تولید مدیای ماسک N95  به کار گرفتیم. در حال حاضر ظرفیت تولید را از روزی ۲۰ هزار ماسک به روزانه ۲۵۰ هزار ماسک در روز رساندیم که این تعداد نیاز کادر درمانی کشور را  تامین می‌کند که قطعا کافی نیست. شروع به تولید و افزایش دستگاه‌ها کرده‌ایم تا صادرات مدیا را به خارج از کشور داشته باشیم و قابلیت تامین مدیای ماسک N95 را با استفاده از تکنولوژی نانو الیاف برای ماسک‌سازان داخلی داشته باشیم.فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha