کد خبر: تولید-ماهیان-خاویاری-در-قم-گسترش-می‌ی
۱۷ دی ۱۳۹۹، ۱۳:۵۳

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی ، سید محمدرضا طاهری ضمن اشاره به این که بر اساس آمار سال گذشته قم رتبه ششم کشور در تولید خاویار پرورشی را در اختیار دارد، بیان کرد: همچنین این استان رتبه هفتم کشور در تولید گوشت ماهیان خاویاری پرورشی را به خود اختصاص داده است که نشان دهنده جایگاه این محصول در حوزه شیلات قم است.

وی افزود: در همین رابطه طی سال جاری یک فقره پروانه بهره برداری ماهیان خاویاری با ظرفیت ۱۰ تن تولید گوشت ماهیان خاویاری و تولید سالانه ۱۵۰ کیلوگرم خاویار در قم صادر شده است.

وی ادامه داد: محصولات خاویاری تولید شده در قم دارای بالاترین کیفیت و استانداردهای لازم است و در بازارهای داخلی و بین المللی مشتریان خاص خود را دارد.

طاهری گفت: سال گذشته نیز ۱۷۰ کیلوگرم خاویار پرورشی فیل‌ماهی در قم تولید و به بازار عرضه شد که نشان دهنده اهمیت سرمایه‌گذاری در این بخش اقتصادی است.

وی با اشاره به این که قم از استان‌های پیشرو در پرورش ماهیان خاویاری است، افزود: اجرای نخستین طرح پرورش ماهیان خاویاری در آب‌های داخلی کشور در سال ۱۳۸۰ و همچنین اجرای نخستین طرح استحصال خاویار پرورشی بخش خصوصی کشور در سال ۱۳۸۷ از جمله دستاوردهای استان در این بخش است.

وی ادامه داد: در کنار این دستاوردها باید به موفقیت قم در انجام نخستین صادرات گوشت فیل ماهی پرورشی کشور توسط بخش خصوصی در سال ۱۳۸۶ به میزان سه تن و نخستین صادرات خاویار فیل ماهی پرورشی کشور توسط بخش خصوصی در سال ۱۳۹۰ نیز اشاره کرد.

براساس آخرین آمار ۳۱۵ تن در حوزه پرورش آبزیان استان فعال هستند، قم ظرفیت تولید سالانه ۲هزار تن انواع آبزیان را دارد.

تولید آبزیان در قم اعم از ماهیان گرمابی، سردابی، خاویاری، تیلاپیا و ماهی سفید در حدود ۲۵۰ باب استخر دومنظوره ذخیره آب کشاورزی صورت می‌گیرد.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم مشغول فعالیت هستند؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha