کد خبر: تولید-روزانه-۵۰-هزار-ماسک-در-یکی-از-مراک
۲۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۱۸
تولید روزانه ۵۰ هزار ماسک در یکی از مراکز نگهداری و درمان معتادان متجاهر

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر،دکتر اسکندر مؤمنی صبح امروز در آیین امضای این تفاهم‌نامه‌ی دو ساله که در محل سازمان زندان‌های کشور برگزار شد، گفت: این توافق جدید در زمره‌ی آن دسته از توافقاتی است که نتیجه آن را در صحنه و میدان شاهد خواهیم بود؛ پس بی‌تردید نتایج تصمیمات این تفاهم‌نامه در محله‌هایی که دارای معتادان متجاهر هستند، دیده خواهد شد تا با ساماندهی آنان، مردم آن محلات به ثبات امنیت و آرامش برسند.

وی افزود: در قوانین کشور در حوزه مبارزه با موادمخدر و ماده ۱۵ آن قانون آمده است که هر کس دچار اعتیاد شد، باید خود را درمان کند و تا مادامی که تحت درمان است و گواهی درمان از مراکز درمانی معتبر دارد، از تعقیب معاف است؛ اما اگر معتادی برای درمان اقدام نکرد و در جامعه تجاهر به اعتیاد نمود، مشمول ماده ۱۶ آن قانون می‌شود و به مراکز دولتی درمان اعتیاد منتقل می‌شود.

دبیرکل ستاد با بیان اینکه در حوزه معتادان متجاهر، نگاه انسان دوستانه‌ای وجود دارد، گفت: درست است آنان مجرم هستند و اسباب اعتیاد خودشان را فراهم کرده‌اند اما روا نیست در کوچه، خیابان و پارک‌ها بخواهند؛ نگاه انسانی، اسلامی، انقلابی و قوانین کشورمان ایجاد می‎کند که آنان به مراکزی بروند که علاوه بر نگهداری و درمان، توانمند شوند تا دوباره به زندگی سالم و جامعه برگردند.

۸۰ درصد معتادان متجاهر ساماندهی شدند

مؤمنی یادآور شد: علاوه بر ظرفیت‌های موجود در گذشته، از اواخر سال ۱۳۹۷ سه اقدام در راستای انعقاد تفاهم‌نامه‌های ستاد با سپاه و بسیج برای ایجاد ظرفیت هشت هزار نفر، نیروی انتظامی برای ایجاد ظرفیت دو هزار نفر و سازمان زندان‌ها برای ایجاد هشت هزار نفر ظرفیت در فشافویه تهران و توانمندسازی آنان انجام شد که همگی موفق بودند.

وی افزود: با همکاری این دستگاه‌ها، ۸۰ درصد معتادان متجاهر ساماندهی شدند و در تلاشیم علاوه بر تمدید نگهداری هشت هزار ظرفیت نگهداری و درمان معتادان متجاهر، در ۴ استان کشور از جمله کرمان برای دو هزار نفر، اهواز برای دو هزار نفر، خراسان رضوی برای یک هزار و پانصد نفر و سیستان و بلوچستان برای یک هزار نفر، مجموعاً ۶۵۰۰ ظرفیت جدید ایجاد کنیم که در کل ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر ظرفیت جدید خواهد شد.

مؤمنی بیان داشت: در گذشته با کمبود ظرفیت نگهداری معتادان مواجه بودیم اما طی مدت دو سال اخیر و همکاری بسیار خوب دستگاه‌های دیگر و همچنین با اجرای این تفاهم‌نامه، نزدیک به ۹۰ درصد موضوع کمبود ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در جامعه رفع خواهد شد.

دبیرکل ستاد گفت: یکی از نکات مهم در همکاری مشترک ستاد با سازمان زندان‌ها در اردوگاه فشافویه نگهداری و درمان همراه با کار است و معتادان در آن اردوگاه‌ها در عین اینکه نگهداری و درمان می‌شوند هر کدام در یک شغلی مهارت کسب می‌کنند و تولید و فروش محصولات خود را دارند. این مهارت‌آموزی باعث می‌شود که بعد از طی دوره درمان خود در جامعه دارای شغل و مهارت باشند و روی پای خود بایستند.

مؤمنی بیان کرد: امروزه در یکی از مراکز نگهداری و درمان معتادان متجاهر، روزانه ۵۰ هزار ماسک و ۳۰۰ گان تولید و در بیمارستان‌ها و بازار توزیع می‌شود که به اقتصاد کشور کمک می‌کند.

وی در پایان گفت: بر اساس قانون، این امر وظیفه مستقیم سازمان زندان‌ها نیست و ملزم به انجام این کار نمی باشد اما نگاه جهادی، حل مسئله، تعامل بین بخشی و انگیزه بالای مجموعه سازمان زندان‌ها موجب انعقاد این تفاهم‌نامه جدید شد که باعث تقدیر است.

بیش از ۵۰ درصد زندانیان مستقیم یا غیر مستقیم به خاطر موادمخدر در زندان هستند

محمدمهدی حاج محمدی، رئیس سازمان‌ زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور نیز در این مراسم گفت: همه دستگاه‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی مسئولیت شرعی، قانونی و اجتماعی دارند.

وی افزود: علیرغم اینکه سازمان زندان‌ها تکلیف قانونی برای نگهداری معتادان متجاهر ندارد اما در اطاعت از امر ولی و ایفای مسئولیت اجتماعی با ستاد مبارزه با موادمخدر همکاری می‌کند.

رئیس سازمان زندان‌ها با بیان اینکه معتادان متجاهر یک ویترین نازیبا برای قضاوت نادرست مردم نسبت به عملکرد نظام هستند و موجب آسیب به سرمایه اجتماعی نظام می‌شوند، گفت: از همه آحاد مردم به‌ویژه متدینین دعوت می‎کنم که با احساس مسئولیت شرعی و اجتماعی بیشتر در مقوله درمان معتادان وارد شوند.

حاج محمدی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد زندانیان مستقیم یا غیر مستقیم به خاطر موادمخدر در زندان هستند، گفت: زندان‌ها محیط مناسبی برای ایفای مأموریت و اجرای عملیات ستاد مبارزه با موادمخدر می‌باشند و کسانی که به خاطر دست‌اندازی به اموال مردم و خدشه به آسایش مردم در زندانند اگر درمان نشوند و با پایان مدت حبس به جامعه برگردند مجدداً در چرخه بزهکاری خواهند افتاد.

وی گفت؛ درمان معتاد و سارقی که به خاطر اعتیاد، به اموال مردم دست‌درازی کرده است، فقط حبس نیست بلکه درمان و توانمندسازی و بازاجتماعی کردن آنها در طول ایام حبس باید مدنظر باشد و از آنجا که معتاد مستعد بزهکاری هست با انعقاد این تفاهم‌نامه با ستاد مبارزه با موادمخدر نه تنها به دنبال نگهداری معتادان متجاهر در اردوگاه‌های سازمان زندان‌ها هستیم بلکه درمان و مهارت‌آموزی آنان نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان زندان‌ها اظهار داشت: نگاه نظام در برخورد با عاملان و سوداگران مرگ نگاهی قاطع و سخت‌گیرانه است ولی در مواجه با معتادان که انسان‌هایی بیمار و آسیب دیده هستند نگاهی انسانی و توام با رأفت و مهربانی است.

حاج محمدی در پایان گفت: سازمان زندان‌ها برای اجرای کامل مأموریت‌های خود که اصلاح و تربیت مجرمان است نیاز به همکاری و هم‌افزایی تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی و همچنین مشارکت گروه‌های مردمی دارد.

گفتنی است؛ بهره‌برداری کامل از ظرفیت‌ها و امکانات موجود در اردوگاه‌های منتخب با ظرفیت ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر در مراکز فشافویه تهران، الحدید اهواز، چناران خراسان رضوی، ایرانشهر سیستان و بلوچستان و کبوترخان کرمان برای نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر، اقدام برای اخذ مجوزهای لازم برای راه‌اندازی و افزایش ظرفیت این مراکز و رعایت حقوق شهروندی در این مراکز، پیش‌بینی اعتبارات لازم برای سازمان زندا‌ن‌ها برای اجرای تفاهم‌نامه و اعتبارات لازم برای احداث، توسعه، تکمیل و تجهیز فازهای بعدی اردوگاه‌ها برای افزایش ظرفیت‌ها و افزودن یک اردوگاه دیگر در منطقه شمال غرب کشور از اهم مفاد این تفاهم نامه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha