کد خبر: تولید-بمب-برای-ایران-هیچ-توجیهی-ندارد-ا
۲۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۵۵
تولید بمب برای ایران هیچ توجیهی ندارد/ ایران مسئول تأمین امنیت روانی غربی‌ها نیست

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، ابوالفضل ظهره وند کارشناس سیاسی گفت: ان پی تی معاهده بین‌المللی مربوط به فعالیت‌های هسته است. رویکرد این معاهده عدم اشاعه و گسترش سلاح‌های اتمی هست. همچنین برای کمک به کشورها و دستیابی به فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز تلاش می‌کند. رویکرد معاهده ان پی تی تحولی بود. در چارچوب گفتمان حضرت امام خمینی(ره) که گفتمان ولایت و اهل‌بیت نیز است، به مسئله چندجانبه گرایی و نفی سلطه شرق و غرب پرداخته شد. مسئله اصلی عملیاتی کردن این گفتمان در مجامع بین‌المللی است.

ظهره وند اظهار داشت: ایران در سال 1969 عضو معاهده ان پی تی شد. این عضویت در آن سال شامل همه کشورها بود. 25 سال بعد در سال 1995 کنفرانس بازنگری ان پی تی برگزار شد که ایران در آن کنفرانس هم عضویت در معاهده را پذیرفت. این تصمیم در سطح ساختار، نظام و دولت اتخاذ شد. چند کشور مثل پاکستان، هند و کره شمالی که قصد حرکت به سمت بمب هسته‌ای را داشتند، از معاهده خارج شدند.

وی افزود: پارادایم فکری ایران از ابتدا در خصوص بمب و سلاح‌های کشتارجمعی نبود و برای این سلاح‌ها هیچ جایگاهی را مشخص نکرده‌ایم. تولید بمب و سلاح کشتارجمعی برای ایران هیچ توجیهی ندارد. مقام معظم رهبری تأکید بر حرام بودن این سلاح‌ها دارند. همچنین ایشان تأکید دارند که این سلاح‌ها بی‌فایده و پر هزینه هستند.

سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان تأکید کرد: بین فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز و غیر صلح‌آمیز مرز نازکی وجود دارد. مرز این فعالیت اراده است. همانند تولید چاقو است که برای تبدیل چاقو به شمشیر باید اراده داشت. داشتن تکنولوژی و اراده برای نرفتن به سمت تولید سلاح عامل بازدارندگی است. غربی‌ها با مسئله سکولار و بر پایه قدرت فعالیت می‌کنند و برای کسب اطمینان به دنبال پاک کردن اصل صورت مسئله هستند. در نتیجه خواستار عدم دستیابی ایران به تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای هستند. مهم مدیریت تکنولوژی است که جانمایه مدیریت این تشکیلات قدرت تکنولوژیک غنی‌سازی است.

ظهره وند خاطرنشان کرد: ایران مسئول تأمین امنیت روانی و فکری طرف مقابل نیست. نوع رویکرد سیاسی آنها با رویکرد فکری ما که مبتنی بر ولایت است، در تعارض است. این تعارض جوهری است. ایران نباید ظرفیت خود را برای سلطه گری طرف مقابل از دست بدهد. این امر توهمی بیش نیست. در چارچوب تفکر واقع‌گرایی باید این واقعیت را بپذیرند. آنها بود ما را در نوع الگوهای خودشان تعریف می‌کنند.

این کارشناس سیاسی در پایان گفت: استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی پایه معرفتی دارد که با تفکر آنها نمی‌خواند. استقلال استراتژیک بحثی است که اتحادیه اروپا از آن رنج می‌برد. در دوران ترامپ هم این ضعف بیشتر شده است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همین مؤلفه اشاره می‌کند که استقلال استراتژیک ندارد و در تأمین امنیت مدیریت استراتژیک و اراده استراتژیک نداریم. آنها آنچه امریکا می پسند را می‌پسندد. جمهوری اسلامی ایران در منطقه ایستاده است و روند رشد خود را با وجود تمام تهدیدها ادامه می‌دهد.

گفتنی است برنامه «یه روز تازه» مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha