کد خبر: تولیدکنندگان-کالاهای-دخانی-در-ضررهای
۱۸ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۲۴
تولیدکنندگان کالاهای دخانی در ضررهایی که به مردم وارد می‌شود،شریک هستند

دکتر محمدرضا محمدحسنی فوق تخصص قلب و عروق در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به عوامل ایجاد بیماری های قلبی در کشور اظهار داشت: آلودگی هوا، مصرف سیگار و  غذاهای چرب همه اینها کمپلکسی از علل هستند که ما به آنها فاکتور خطر می گوییم.

وی افزود: علت اینکه مردم به این فاکتور خطرها اهمیت نمی دهد به این دلیل است که سریع به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا نمی‌شوند.

این پزشک فوق تخصص قلب و عروق عنوان کرد: اگر افراد در زمان مصرف سیگار همان موقع دچار بیماری های قلبی می شدند هرگز سیگار نمی کشیدند. این افراد به مروز زمان دچار بیماری های قلبی می شوند.

فاکتورهای خطر

دکتر محمدحسنی بیان داشت: آلودگی هوا، مصرف سیگار، دخانیات و مصرف غذاهای چرب در طول زمان تاثیر خود را روی بدن می گذارند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف دخانیات، دیابت کنترل‌نشده، فشار خون بالا و کنترل نشده، کم تحرکی و بدغذایی همگی از عوامل شایع، مهم و عمده بروز بیماری های قلبی است، گفت: مشکل اصلی این است که اینها سریع ایجاد عارضه نمی‌کنند به همین دلیل فرد متوجه بیماری خود نمی شود.

این پزشک فوق تخصص قلب و عروق ادامه داد: اگر مقایسه کنیم بین کشیدن سیگار و مصرف میوه معمولا مصرف سیگار در رتبه بالاتری قرار دارد.

دکتر محمدحسنی با اشاره به اینکه مصرف سیگار هزار برابر آلودگی برای بدن ایجاد می کند، افزود: این ها عوامل نیاز به این دارد که رسانه‌ها مرتب در مورد ضررهای دخانیات و دیگر فاکتورهای خطر روشنگری کنند.

وی بیان کرد: زمان می برد که مردم باور داشته باشند مصرف دخانیات، غذاهای چرب و کم تحرکی می تواند برای آنها بسیار خطرناک باشد. فرد باید جلوگیری از هر نوع بیماری حتما غذاهای سالم مصرف کند.

این پزشک فوق تخصص قلب و عروق با اشاره به تولید دخانیات اظهار کرد: گاهی روی سخن باید به کسانی باشد که این کالاها را تولید می کنند. کسانی که این محصولات را تولید می کنند در زیانی که به مردم وارد می شود، شریک هستند.

تولید غذاهای غیر استاندارد

دکتر محمدحسنی تصریح کرد: همچنین کسانی که مواد غذایی مضر غیر استاندارد را تولید و توزیع می‌کنند هم در ضررهایی که به مردم وارد می شود، شریک هستند.

وی با بیان اینکه مواد غذایی مضر به شدت در دسترس مردم است، گفت: به طور مثال از ساعت ۱۲ شب به راحتی می توان به یک پاکت سیگار دسترسی پیدا کرد اما در همین زمان نمی توان به یک ظرف سالاد سالم به راحتی دسترسی پیدا کرد.

این پزشک فوق تخصص قلب و عروق تاکید کرد: در این زمینه باید اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی انجام شود و دسترسی مردم را به مواد غذایی سالم به آسانی فراهم کرد.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha