کد خبر: توسعه-حمل-و-نقل-عمومی-با-خصوصی-سازی-ممکن
۲۹ مهر ۱۳۹۹، ۷:۵۹
توسعه حمل و نقل عمومی با خصوصی سازی ممکن است

شهربانو امانی رییس کمیته تی او دی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری سلامت با اشاره به وضعیت ایمنی در حمل‌ونقل عمومی، گفت: کمیته ایمنی حمل و نقل شورا از همان روز اول به موضوع ایمنی ورود و با پیشنهاد تعطیلی خط 7 مترو به دلیل ناایمن بودن، کار خود را شروع کرد.

وی با بیان اینکه در زمینه ایمنی حمل‌ونقل عمومی یکی از خطرهایی که مسافران را تهدید می‌کند، نزدیک شدن بیش از حد آنها به قطار و عبور از خط زرد است، افزود: متاسفانه حادثه ایستگاه طرشت و مرگ یک زن جوان نیز از همین دسته بود. مسافران عادی عموما در شلوغ‌ترین ساعات نیز به طور غریزی مواظب خود هستند، اما به دلیل تجمع بالای افراد، احتمال بروز اینگونه حوادث در این ساعات افزایش می‌یابد. یکی از مواردی که می‌تواند در افزایش ایمنی حمل‌ونقل به ویژه مترو نقش داشته باشد، مدیریت تقاضای سفر در مترو است.

عضو شورای شهر تهران بیان داشت: در حال حاضر به دلیل عدم ارتباط بین حمل‌ونقل عمومی و شهرسازی در بعضی از ساعات روز و در بعضی از ایستگاه‌ها با تراکم بالای افراد در خطوط مترو مواجه هستیم اما با کاهش تراکم افراد در خطوط مترو احتمال بروز حوادث نیز بسیار کاهش می‌یابد.

امانی با تاکید بر اینکه راهکار کاستن از تجمع افراد در ایستگاه‌ها لزوما افزایش قطارهای خطوط مترو و کاهش سرفاصله ایستگاه‌ها نیست، اظهار داشت: راه‌حل اساسی این مساله اصلاح نگرش در برنامه‌ریزی شهرها و برقراری ارتباط میان کاربری زمین و حمل‌ونقل است؛ با اصلاح نگرش در برنامه‌ریزی شهری در جهت برقراری توازن کاربری‌ها در سطح شهر به این مهم دست خواهیم یافت که خوشبختانه مدیریت شهری نیز در همین جهت حرکت می‌کند.

[caption id="attachment_115315" align="aligncenter" width="1280"]آزادراه کرج-تهران با 112 هزار تردد، بیشترین تردد روز گذشته را ثبت کرد آزادراه کرج-تهران با 112 هزار تردد، بیشترین تردد روز گذشته را ثبت کرد[/caption]

ایمنی حمل‌ونقل عمومی

وی در ادامه تصریح کرد: در رابطه با ایمنی حمل‌ونقل عمومی و به طور ویژه BRT متاسفانه استفاده از نرده‎‌ها برای جداسازی مسیرهای ویژه اتوبوس از خطوط سواره موجب حذف ارتباط بین دو سمت معبر شده است. با این جداسازی، در صورتی که افراد نیاز به عبور از عرض خیابان داشته باشند، مجبور به پریدن از روی این نرده‌ها شده که این کار بسیار خطرناک بوده و موجب بروز حوادث خواهد شد.

رییس کمیته تی او دی شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: برای جداسازی مسیر ویژه از خطوط سواره نباید از موانع بلند استفاده کرد، این کار باید با استفاده از موانع کوتاه انجام شود؛ از معاونت حمل‌ونقل انتظار می‌رود در استفاده از نرده و موانع برای مشخص کردن مسیرهای ویژه تجدیدنظر کند.

خصوصی سازی

امانی با اشاره به خصوصی‌سازی حمل‌و‌نقل عمومی، بیان کرد: خصوصی‌سازی یکی از راهکارهای مهم توسعه حمل و نقل عمومی در شهر است. کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در برنامه 5 ساله سوم شهرداری تهران پیشنهاداتی در مورد خصوصی سازی حمل و نقل عمومی ارائه داد که به تصویب رسید.

وی به بندهای 6-7 و 8 ماده پنجاه برنامه 5 ساله سوم اشاره کرد و گفت: واگذاری خط‌های اتوبوسرانی (عادی و تندرو) به بخش خصوصی با تغيير مدل خصوصی‌سازی خط‌های اتوبوسرانی از مسافر مبنا به پيمايش مبنا؛ واگذاری ساخت، تكميل يا بهره‌برداری حداقل يكی از خط‌های جديد يا موجود متروی تهران به بخش خصوصی حداكثر تا پايان سال سوم برنامه و واگذاری بهره‌برداری حداقل يكی از پايانه‌های برون شهری به بخش خصوصی حداكثر تا پايان سال سوم برنامه از جمله بندهای ماده پنجاه است.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اظهار کرد: خصوصی سازی تا حدی در سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی اجرایی شده است اما بی‌تردید مترو مهمترین حوزه‌ای است که باید خصوصی شود.

تشکیل هلدینگ تخصصی مترو

امانی با بیان اینکه در حال حاضر کمیسیون عمران و حمل و نقل با تشکیل یک هلدینگ تخصصی مترو که شرکت‌های زیرمجموعه را در بر بگیرد، موافق است، گفت: شرکت بهره‌برداری، شرکت زیرساخت و شرکت مجتمع های ایستگاهی و... زیرمجموعه این هلدینگ قرار می‌گیرند. قطعا در چنین شرایطی مدیریت مترو و توسعه آن، یکپارچه شده و تصمیمات به صورت تخصصی و مستقل از فضای حاکم بر مدیریت شهری اتخاذ می‌شود. این موضوع در اصلاح ساختار شهرداری تهران مورد توجه قرار خواهد گرفت.

خبرنگار: سید علیرضا ریاض

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha